ABOUT US

Kami adalah komunitas Narablog perempuan terbesar di Kalimantan Selatan

OUR TEAM

PENGURUS TAHUN 2020

  • Putri A. Santoso (Putri)

    Ketua Komunitas

    I long for the raised voice, the howl of rage or love.

  • Anis Winda (Niswin)

    Admin Sosial Media

    Contented with little, yet wishing for much more.

  • Triyatni Ashari (Tri)

    HR and Blog

    If anything is worth doing, it's worth overdoing.

OUR SKILLS

We pride ourselves with strong, flexible and top notch skills.

Marketing

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

Content Writing

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

SEO Article

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

ACHIEVEMENTS

We help our clients integrate, analyze, and use their data to improve their business.

150

GREAT PROJECTS WITH BRAND

300

MEMBERS

124000

TOTAL MEMBERS FOLLOWERS

STRATEGY & CREATIVITY

Innovation distinguishes between a leader and a follower.

BLOG ARTICLES

We pride ourselves on bringing a fresh perspective and effective marketing to each project.

  • [FBB Kolaborasi] Hari Ibu Nasional

    [FBB Kolaborasi] Hari Ibu Nasional


    Halo teman-teman!!! Bagaimana bulan Desember kalian? Semoga menyenangkan ya \^_^/

    Kali ini kita berjumpa lagi di postingan #FBBKolaborasi dengan tema Hari Ibu Nasional yang jatuh pada 22 Desember nanti. 


    Membahas sesuatu terkait sosok seorang ibu memang selalu menarik dan pastinya selalu menyentuh hati. Yuk, mari kita intip apa kata teman-teman dari Female Blogger of Banjarmasin tentang sosok wanita yang luar biasa ini ^_^


    1. Enny Ratnawati on #FBBKolaborasi - CERITA IBU (KU)


    Mbak Enny menulis cerita tentang sosok ibu yang membesarkan sekaligus menginspirasi bagi anak-anaknya. 


    Yuk kunjungi blog Mbak Enny dan temukan inspirasi tersebut. Selamat Hari Ibu untuk "Mama" ^_^


    2. Mia Yunita on Ibu Sesusuan: Keikhlasan Berbagi ASI - #FBBKolaborasi


    Mbak Mia mengucapkan Selamat Hari Ibu untuk kita semua nih. Selamat Hari Ibu juga untuk Mbak Mia.


    Ngomong-ngomong, pernah dengar tentang Ibu Sesusuan? Nah, Mbak Mia menulis tentang itu. 


    Sssssttt, sedikit bocoran dari kita nih, rupanya Mbak Mia mengawali kisahnya dari seekor kucing lo. Nah..penasaran tak? Yuk mari kunjungi blog Mbak Mia untuk mengetahui kisah lengkapnya. 


    Selamat Hari Ibu untuk "Ibu Susu" dan juga, eerrrr..., "Ibu Kucing" ya, *eh*, ^_^


    3. Ira on Mom, Are You Happy? #CharacterThursday #FBBKolaborasi


    Untuk blog kolaborasi bulan ini, Mbak Ira menulis tentang dua karakter ibu dari buku Last Forever dan Ayahku (Bukan Pembohong).


    Memangnya ada apa dengan para ibu fiksi ini ya? Cus, langsung kunjungi blog Mbak Ira.


    Selamat Hari Ibu untuk "Ruruh Rahayu" dan "Ibunya Dam" ^_^


    4. Triyatni Ashari on Menjadi Ibu itu Mudah, Jika ... [#FBBKOLABORASI]


    Di dalam postingannya yang berjudul "Menjadi Ibu itu Mudah, Jika ...", Mbak Triyatini menulis soal struggle seorang Ibu, tentang drama anak yang tidak mau makan, tentang drama suami yang tidak pengertian, dan masih banyak drama lainnya. 


    Nah, silakan kunjungi blog Mbak Triyatni untuk mengetahui cara mengatasi berbagai drama tersebut namun tetap bahagia.


    Selamat Hari Ibu untuk "Ibu", "Ibu Mertua", "Ibu-Ibu di Luar Sana", dan juga "Calon Ibu" ^_^ 


    5. Aswinda Utari on #FBB COLLABORATION: SURAT UNTUK MAMA, MAAFKAN AKU YANG TERLAMBAT REFRAMING


    Tulisan Mbak Aswinda berisi permintaan maaf kepada Ibunya. Maaf karena terlambat memahami kondisi. Maaf karena terlambat berempati. Dengan membaca tulisan Mbak Aswinda, kita bisa mengetahui isi hati seorang anak yang menyesali perbuatannya dan berharap bisa menjadi Ibu yang baik dari memaafkan masa lalunya.

    Yuk, kunjungi blog Mbak Aswinda untuk membaca tulisan lengkapnya. Selamat Hari Ibu untuk "Mama" ^_^


    ***

    Bagaimana teman-teman, kisahnya bikin penasaran kan? Jangan lupa untuk blogwalking ke blog teman-teman FBB yang berpartisipasi supaya mendapat jawabannya. 

    Semoga kita bisa berjumpa kembali di #FBBKolaborasi di tahun yang baru ya. Dadaaaah \^_^/

    ***

    Tulisan ini disusun oleh: Ira (www.irabooklover.com)
    Dan diedit oleh: Utari (www.utarininghadiyati.com

  • Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

    Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya


    Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah.

    Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun.

    Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah:

    1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi.

    2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab.

    3. Pantun banyak macamnya banyak ragamnya mun kita tiring isinya. Nang katuju mamadahi urang, ulah haja pantun nasihat. Nang katuju bagayaan, mahimungi urang, maulah urang takurihing, baik maulah pantun lalucuan. Nang pinda alim, banyak ilmu agama, bagus mun maulah pantun nasihat aatawa pantun agama. Nang pinda katuju cicintaan, ulah pantun urang anum haja atawa pantun parcintaan.

    4. Pantun mun ditiring matan panjang handapnya lain pulang. Ada pantun kilat. Dua baris mayu hudah. Umpamanya ni nah: buah jambu buah sumangka, amun katuju lakasi dibuka.

    Wayahini pantun basa Banjar banyak dipakai bubuhan pajabat di banua kita, bubuhan urang badahi rahatan mambuka atawa manutup pidatu sidin. Pantun dikatujui sabarataan kalangan. Nang tuha nang anum sabarataan katuju mandangarakan urang bapantun. Imbahnya musti haja urang nang mandangar kahimungan lalu baampik badarau sabarataan.

    Cuntuh pantun basa Banjar:

    Manukar tiwadak di pasar kamis
    Pucuk waluh masaki basantan
    Urang tawaduk rancak manangis
    Mainta ampunan kahadirat Tuhan

    Mun pantun nang diulah ni wabilkhusus babasa Banjar, kadalah ngini jadi siasat nang bagus banar gasan manjagai warisan budaya buhan tatuha bahari. Mun kada dijagai bujur-bujur, kalu pina ai budaya bapantun ni hilang, sayangannya kalulah.

    Cara manjaga atawa malastariakannya:
    1. Partandingan maulah pantun basa Banjar
    2. Palajaran pantun basa Banjar di sakulahan dibanyaki
    3. Palajaran pantun mamakai cara dilaguakan atawa dinyanyiakan
    4. Pantun basa Banjar saban kalian buhan pajabat bapidatu atawa bapituah
    5. Pantun basa Banjar disiarakan di radiu atawa di tv
    6. Dll

    Nang paling utama tu, kita badahulu matan diri kita saurang. Mulai damini jua, rancaki maulah pantun, lajari kakanakan kita pantun basa Banjar. Mudahan tajaga budaya kita salawasan. Itu pandapat ulun soal pantun tadi, kayapa pandapat buhan pian sabarataan?

    ***
    Nang manulis: Nailiya Nikmah JKF (www.nailiyanikmah.com)
    Nang ma-edit: Enny Ratnawati (www.ennyratnawati.com) 

  • Cara Ma-ulah Sasirangan Khas Banjar

    Cara Ma-ulah Sasirangan Khas Banjar


    Uyy…. buhannya apa habar buhan pian sabarataan? Mudahan sehat aja barataan lah…Nah ulun di sini handak mainfoakan kaya apa gerang caranya meolah kain sasirangan nang langkar nih. Gasan buhan pian yang balum tahu, kasi baca sampai tuntung lah Cil..Acil.

    Banjar dikenal lawan kain  khasnya, ngarannya “Kain Sasirangan”, kerajinan khas Kalimantan Selatan. Biasanya kainnya ni dipakai gasan ikat kepala, sabuk gasan lakian, lawan selendang gasan binian. Banyak banar motif atau pola gasan si kain ni. Warna-warnanya rancak diambil dari warna alam.

    Cara Ma-ulah  Kain Sasirangan :

    1. Pemulaan banar jangan kada ingat harus ada ba-isi kain putih dulu. Jangan kain motif sudah jadi. Mun nang sudah jadi itu ngarannya lain maulah kain sasirangan lagi tapi maulah baju gasan ka kawinan hahah. Nang bujur, siapkan kain putih sasuai ukuran gasan baju buhan pian. Jenis kainnya ngintu kain kapas (cotton). Mun wayahini sudah kawa banyak pilihan kainnya. Kawa pakai kain santung, kain balacu, kain kaci, kain polyester, kain rayon atawa kain sutera.

    2. Habis tu, baulah pola di kain pakai cetakan nang sudah ada. Motifnya barang pian haja nang mana katuju. Amun ulun katuju motif iris pudak lawan kambang bintang.

    3. Hanyar dijahit jalujur mengikuti pola motif nang sudah pian ulah tadi. Mun buhan pian pernah meolah kain ngini pas jaman sakulah dulu, langsung jahir haja sampai ujung hanyar disisit kancang habis tuh dibuhul ujungnya.

    4. Bila sudah tuntung barataan dijahit, kain nang masih ada bakas kanji dirandam dulu lawan banyu nang dicampur kaporit. Marandamnya samalaman. Esoknya hanyar diangkat Cil lah,  wkwk.  Jangan kalawasan marandamnya, kena kada jadi sasirangan tapi malah jadi mandai, hahaha.

    5. Mewarnai kain biasanya dua kali prosesnya.  Kanapa tadih jadi dua kali? Inya ada urang nang katuju dua warna, habis-am tangalih sadikit. Pamulaan di culup haja habis tuh hanyar nang dicolet tadi. Lawasi-ai dahulu dirandam sambil dikucak-kucak. Jjaman ulun sakulah bahari sawat am bemainan dahulu. Jangan kada ingat basarung tangan lah pian. Banyu warnanya tuh panas Cil ai,  timbul luyuh pian, kapuhunan-am.

    6. Bila sudah tuntung, gana-akan dulu. Habis tu didadai sampai ti-is. Parak karing hanyar dipaculi benang bakas jalujur tadi.

    7. Imbah dipacul banangnya tadi, mulai kalihatan-am sudah motifnya tadi bepola-pola. Habis tu dibasuh, dikucak-kucak sampai barasih. Sampai jernih kadada lagi bakas warnanya.

    8. Habis tu dikaringakan-ai lagi. Tapi dinaung lah nang kada langsung kana sinar matahari supaya taduh.

    9. Habis tu digosok-ai lagi kainnya supaya rapi lawan licin talihat.  Habis tuh kawa dah dijahit handak jadi baju panjang kah, jadi rok kah, atau jadi kerudung sabarataan kawa haja asal cukup kainnya.

    Nah, bisa kalo sudah beulah kain sasirangan sorang ? Kada usah lagi pian nukar, nyata irit biaya rumah tangga Cil ai.

    Salam Enychan.

    ***

    Nang manulis: Enychan (http://www.enychan.com/)
    Nang ma-edit: Ira (https://www.irabooklover.com/)
  • Ampat Mainan Tahun 90-an Nang Wayahini Kadada Lagi

    Ampat Mainan Tahun 90-an Nang Wayahini Kadada Lagi

    Apa habar buhan kakawanan setia Nisa?

    Kakanakan wahini rami banar main hapi (hp). Bila inya haratan manangis diunjuki yutub (YouTube) ranai tu langsung. Misalkan dilihatakan kisah urang mandi bola kah, si joni joni yes papa kah, kisah upin ipin, nusa rara wan masih banyak lagi kisah yutub nang kadada habis-habisnya diulah orang. Rasa sadih malihat, dimana-mana kakanakan wayahini saraba hapi. Kamanakan ulun nang masih halus kayak hampial tu gen umpat jua mamainakan hapi.

    Jadi, ulun di sini handak membawa-i bagian pian babulik ka masa dahulu, nang mana ulun bacari maainan ini kadada lagi kakanakan wayahini mamainakannya. Rasa sadih malihat nang sudah ganal kayak ulun nih mancari mainan kakanakan. Padahal dasar banaran rami bila bamainan mainan nang kayak ngini dulu. Biar hari panas, kada makan, sampai hakun ja bulik sanja saking raminya bamainan lawan kakawanan.

    Apa-apa ja gerang mainannya tu? Ini nah mari kita lihat dibawah ni:

    1. Batiwah


    Batiwah maksudnya mahimapat kaleng bakas oli atau kaleng susu , undasnya kayu. Jadi siapa nang badahulu wan paling jauh menimbai kayu sehingga kawa mehamburakan kaleng, maka inya manang. Dan siapa yang paling parak menimbai undas ka kaleng inya nang kalah. Saban kamarian bemainan ini, banyak manusia nang umpat. Bila uyuh hanyar ampihan, biar sampai sanja. Dasar rami banar bamainan ngini.

    2. Bamainan Gambar


    Harga sabuting gambar ni 1000 rupiah. Macam-macam rupa gambar lawan cara mamainankannya. Di potong tunggal butingan, bisa gasan main bekompak, main betimbai sandal dalam lingkaran, bisa jua main be-dum.

    Nang paling rami bila kebanyakan menang sudah gambar ni baparabut. Nang ampun gambar mehambur gambar di atas mija, atau di atas nang tinggi pada kakawanan, jadi kakawanan nang dibawah nang tukang putiki gambar hasil parabutan tadi.

    3. Meteor Garden

    Meteor garden bahasa nang dari mana asalnya. Ini mainan kutak ruku, jadi setiap kutak ruku belain lain nilainya. Bila kutak ruku sampurna dinilai 1K karena saking nyamannya cacariannya, semakin ngalih kotak rukunya semakin tinggi nilainya. Memainkan meteor garden bisa badua batiga ba-ampat, samakin banyak urang nang umpat, semakin banyak dapatnya bila menang haha.

    4. Tali Gatah
    Galang gatah bahari musim banar, sampai yang handak japuk masih ja dipalar. 
    Jadi tali gatah nih disusun tunggal butingan. Bisa dimainkan tali ulai, bekodok, betimbai, sing duduk, sing diri, singkaladi beolah katikan cacak atau gasan disimpani. 

    Bila bamainan ini tangan hakun ganting dapatnya gatah di andak di tangan kiri wan kanan, makin banyak gatah yang dibawa makin ganting pegelangan tangan.

    Nah itu mainan kakanakan di zaman 90-an. Jaka kawa meulang waktu, buhan pian handak main nang mana?  Amunya kawa, ulun handak main sabarataan, sakira ma-ingat memori ulun bahari pada suah marasani mainan kaini.

    Salam sugar

    Nisa ❤

    ***

    Nang manulis: Nisa (www.nisazet.com)
    Nang ma-edit: Ira (www.irabooklover.com)

  • [FBB Kolaborasi] Hari Ayah Nasional

    [FBB Kolaborasi] Hari Ayah Nasional


    Assalamu'alaikum teman-teman. Salam sejahtera untuk kita semua. Berjumpa kembali dengan kami di blog kolaborasi FBB bulan November dengan tema Hari Ayah Nasional.

    Kira-kira apa kata teman-teman FBB tentang Hari Ayah Nasional yang diperingati setiap tanggal 12 November ya? Mari langsung saja disimak rangkuman yang sudah kami buat berikut ini:

    1. Ira on Ayahku (Bukan) Pembohong #BookReview #BacaBukuPerpus2019 #FBBKolaborasi
    Untuk FBB blog kolaborasi dengan tema Hari Ayah Nasional, Mbak Ira membaca buku bertema ayah dengan judul Ayahku (Bukan) Pembohong karya Tere Liye.

    Silakan langsung meluncur ke blog Mbak Ira untuk membaca ulasannya mengenai buku ini dan hubungannya dengan Hari Ayah Nasional.

    Selamat Hari Ayah untuk semua ayah, baik fiksi maupun non fiksi ^_^

    2. Triyatni Ashari on #FBBKolaborasi : Semua Tentang Ayah, Selamat Hari Ayah!

    Mbak Triyatni menulis cerita dan kenangan tentang para Ayah. Ada cerita tentang Papa, Bapak, dan Abi. Silakan berkunjung ke blog Mbak Triyatni untuk membaca cerita lengkap tentang ayah-ayah hebat ini ya.

    Selamat Hari Ayah untuk Papa, Bapak, dan Abi ^_^

    3. Mia Yunita on Selamat Hari Ayah Nasional #FBBKolaborasi

    Untuk momen Hari Ayah Nasional yang diperingati pada tanggal 12 November di Indonesia ini, Mbak Mia bercerita tentang ayah idaman dan juga ...errr... ayah non idaman. Nah lo, ayuk kepoin blog Mbak Mia untuk mencari tahu.

    Selamat Hari Ayah untuk semua ayah ^_^

    4. Rindang Yuliani on Dear Kamu, Selamat Hari Ayah Nasional #FBBKolaborasi

    Tanggal 12 November 2019 ini mungkin akan menjadi hari yang sangat berkesan untukmu. Pada hari ini kamu merayakan ulang tahun dengan gelar resmi sebagai (calon) ayah. Calon bayi kita berusia hampir 2 bulan sekarang.

    Nah, dari kutipan Mbak Rindang di atas, kira-kira teman-teman bisa menebak siapa ayah beruntung yang mendapat tulisan istimewakan?, hihihi.

    Mbak Rindang juga menulis tanggal 12 November menjadi istimewa karena sejak tahun 2006 lalu diperingati sebagai Hari Ayah Nasional. Tidak kalah dengan Ibu, Ayah dalam kehidupan seorang anak tentu memiliki kesan yang sangat berarti. Oleh karena itu perayaan ini ada, untuk mengimbangi perayaan Hari Ibu yang jatuh pada setiap tanggal 22 Desember.

    Selamat Hari Ayah untuk (calon) Ayah ^_^

    5. Admi Lidya Sari on Surat Cinta Untuk Abah - #FBBKolaborasi

    Pada postingan #FBBKolaborasi, Mbak Lidya menulis beberapa hal menarik dari Abah dan surat permintaan maaf serta harapan beliau untuk Abah. Yuk kunjungi blog Mbak Lidya untuk membaca kisah lengkapnya.

    Selamat Hari Ayah untuk Abah ^_^
     
     ***

    Nah, sekian rangkuman #FBBKolaborasi untuk bulan November. Jangan lupa untuk blogwalking ke blog teman-teman FBB yang sudah berpartisipasi ya. Sampai jumpa di blog kolaborasi berikutnya. Dadaaaah ^_^



    ***

    Tulisan ini diedit oleh: Utari (www.utarininghadiyati.com) dan Ira (www.irabooklover.com)
  • Motif-Motif Sasirangan

    Motif-Motif Sasirangan


    Assalamu'alaikum kakawanan sabarataan, apa habarnya hari ini? Nah hari ini ulun handak bekisah. Mengisahakan cara beolah sasirangan. Tahu ai kalo pian sasirangan tu apa?

    Bujur! Kain sasirangan tu kain khasnya provinsi Kalimantan Selatan alias kainnya urang Banjar. Kain sasirangan ni mirip-mirip lawan kain jumputan urang Jawa lawan Sumatera sana, mirip cara pembuatannya aja pang.

    Tapi amun motif lawan modelnya tu lainan, khas tu pang sudah mun sasirangan tu, sekali melihat tu pinandu sudah kain apa.

    Bahari kala tu sasirangan dipakai gasan kain urang betatamba, disambatnya jua kain pamitan. Warnanya bahari tu kabanyakan warna kuning, warna khas urang banjar. Rancak dipakai gasan jadi laung, tapih lawan kakamban gasan buhan bebinian. Motif awalnya gin balum banyak nang kaya wahini pang.

    Sairing bajalan waktu, kain sasirangan ni sudah kada gasan batatamba lagi tapi sudah gasan ba-aksi. Kawa dipakai gasan apa aja. Motifnya gin wahini banyak banar jua sudah. Nang bisa meulah sudah banyak jua. Jadi nyaman banar pian mun handak maulah baju mancari kainnya ni ada ja urang bajual.

    Amun motifnya kalau kada salah nang sudah dipatenkan tu ada ini nah:

    - sarigading,
    - ombak sinapur karang (ombak menerjang batu karang),
    - hiris pudak (irisan daun pudak),
    - bayam raja (daun bayam),
    - kambang kacang (bunga kacang panjang), -
    - naga balimbur (ular naga),
    - daun jeruju (daun tanaman jeruju),
    - bintang bahambur (bintang bertaburan di langit),
    - kulat karikit (jamur kecil),
    - gigi haruan (gigi ikan gabus),
    - turun dayang (garis-garis),
    -  kangkung kaombakan (daun kangkung),
    - jajumputan (jumputan),
    - kambang tampuk manggis (bunga buah manggis),
    - dara manginang (remaja makan daun sirih), putri manangis (putri menangis),
    - kambang cengkeh (bunga cengkeh),
     - awan beriring (awan sedang diterpa angin), - benawati (warna pelangi),
    -  bintang bahambur (bintang bertaburan di langit),
    -  turun dayang (garis-garis),
    -  sisik tanggiling.

    Han banyak banar kalo motifnya sasirangan nih. Jangan mangaku urang banjar pian amun balum baisi kain sasirangan, hehe.

    Nah amun bebuhan pian baisi kain sasirangan motif apa aja di rumah?

    ***
    Nang manulis: Lidya (www.admilidyasari.com)
    Nang me-edit: Ira (www.irabooklover.com)

  • Wadai Cinta Matan Amuntai

    Wadai Cinta Matan Amuntai

    Assalamu'alaikum acil-acil, paman-paman, kaka-kaka lawan ading-ading ulun nang ulun sayangi. Salam sejahtera gasan kita sabarataan. Mudah-mudahan kita semua selalu dalam keadaan selamat, baik di dunia maupun di akhirat ^^

    Hari ini ulun handak mangacari bagian pian pulang nah lawan kuliner khas Amuntai, *lambaiakan kakamban habang*. Kuliner pilihan ulun kali ini ngarannya wadai cinta. Nah, suah lah pian marasa-i? Wadai nang sabuting ni terkenal banar di Amuntai. Ngarannya gen harat. Wadai cinta, singkatan dari CINcin TAlipuk, mbuahahaha.


    Sepiring wadai cinta (⺣◡⺣)♡*


    Cincin talipuk diulah dari biji buah kambang taratai nang banyak tumbuh di daerah rawa di Amuntai. Biji buahnya ni ditumbuk halus wan diayak supaya jadi galapung. Galapung ini lah nang diulah jadi wadai cincin tadi setelah ditambahi gula habang, gula pasir, wan galapung baras.

    Walaupun ngarannya cincin, tapi bentuk wadai nang ngini lebih mirip donat mini karena luangnya sabuting ja, kada ampat kayak wadai cincin biasanya.

    Rasanya gen jauh banar lawan wadai cincin biasa. Rasanya tu empuk-empuk khas talipuk. Nang kayak apa rasa talipuk tu bingung jua ulun kayak apa manjalasakannya, haha, maklum ulun lain ahli kuliner. Mun bagian pian handak tahu kayak apa rasanya, silakan datang ka Amuntai, hihihi.

    Cincin talipuk ni murah haja harganya. Pas tulisan ini dibuat, harganya masih 5.000 rupiah untuk 13 buting cincin.

    Cincin ini nyaman banar di makan haratan masih hangat. Tapi sayangnya manurut ulun, wadai nangini kada tapi pas dijadikan oleh-oleh, soalnya sampat dingin dah inya, hanyar sampai ka tampat tujuan.

    Alhamdulillah wayahini nini-nini nang bajual cincin talipuk ni ada jua bajual adonannya.  Jadi mun handak nyaman dijadikan oleh-oleh, nukar adonannya haja, habis tu sanga sorang pas sampai di tempat tujuan, jadi yang handak kita bari oleh-oleh kawa marasai wadai cincin talipuk pas haratan hangat-hangatnya, *nyam nyam*.

    Adonannya ni sadang haja harganya. 25.000 rupiah gasan saparat kilo. Saparat kilo tu lumayan banyak manurut ulun mun dijadiakan cincin.

    Talipuk ni selain diulah cincin, bisa jua diulah dodol talipuk lawan walatih talipuk. Hen penasaranlah pian kayak apa wujudnya jua wadai nang dua nih? Kaena insyaAllah ulun tulisakan jua di sini. Ulun bakuliling pasar dulu nah mancari-akan wadainya, soalnya dodol lawan walatih talipuk ni wayahini mulai ngalih dicari.

    Omong-omong, talipuk ni sakalinya sudah suah babuat di tivi. Hen, kaya apa am tadahulu wadai eksis di tivi daripada ulun, wkwkwk. Ulun sematkan lah videonya di bawah ini kalo pian handak manuntun jua XD


    Nah, sekian dulu lah kisah ulun tentang cincin talipuk. Mudah-mudahan dilain kesempatan kita kawa bakisahan tentang wadai khas Banjar lagi ;)

    Wasalamu 'alaikumwarahmatullahi wabarakatuh. 

    ***
    Nang manulis: Ira (www.irabooklover.com)

  • Cara Mangguringakan Bayi Ala Urang Banjar

    Cara Mangguringakan Bayi Ala Urang Banjar



    "Uma.. Kawa haja ikam bemacam-macam lah? Maka halus masih anak. Dimapa kisahnya tadih?"

    "Dipukung cil ai.. Mun kada dipukung kada kawa beapa-apa tu pang ulun"

    "Uma.. Dasar mantap mama anu neh"

    Itu pang panderan nang ulun dangar pas ba-ilang wadah tetangga di Banjar nih. Sudah kada asing lagi dah urang sini harat mengguringakan bayi. Ada nang anak masih halus tapi kawa ja mamanya sambil bejualan. Ada nang baisi anak selisih setahun masih kawa ja mamanya beolah macam-macam. Ujar ulun, "Liwat haratnya mama mama Banjar nih"

    TAHULAN BUHAN PIAN LAWAN BAPUKUNG?

    Bapukung ngitu artinya cara mengguringkan bayi dengan mandudukan inya diayunan sambil dililit kain disekitar area pundak wan gulu supaya kada gugur. Sudah rancak kiranya urang Banjar memakai cara bapukung ini gasan mengguringkan bayi.

    Saking nyamannya bayi guring di pukungan, bahkan ada yang sampai 2 jam labih taguring. Bahkan sampai dibangunakan mamanya. Ham, liwar kalo? Jaka kada dibangunakan guring tarus tu pang inya.

    Bapukung ni mirip posisi bayi lawan pose gendongan M-shape. Asal bisa-bisa ja meanu kainnya, insya Allah aman. Dan jangan bawani-wani mencoba sorang bapukung nih mun kada belajar bujur-bujur. Baguru bujur-bujur mun handak belajar tuh. Kanapa? Karena banyak jua kasus gegara kada belajar bujur-bujur timbul kada kawa bahinak bayi.

    Disini kada ulun jelaskan tutorial bapukung lah. Takutannya kena ada nang mencobai sorang tanpa baguru, timbul daur gawi. Mun handak balajar hayuk ka Banua sini. Buhan-buhan acil disini banyak nang harat mamukung bayi. Dijamin buhan acil pinggiran sungai di Banjarmasin neh hakun aja malajari.

    AMUN SUDAH GURING PAS DIPUKUNG, DIAYUN AI LAGI

    Bapukung neh jangan lawas-lawas, karna kasian jua bayinya kena kalo panat inya. Makanya imbah bapukung tu, biasanya pukungannya dilapas pas bayi sudah janak guring. Malapasnya hati-hati, dan cukup kain lilitan di area pundak lawan gulu haja nang dilapas. Karna bayi tu selain katuju dipukung, inya katuju jua diayun.

    Mun jar urang tu, dipukung tu rasa ada diparut mamanya.. Sedangkan diayun tu rasa kaya dibawa mamanya bajalan. Ham, bayi-bayi gen imajinasinya jalan kalinya. Haha

    Mun sudah diayun neh, jaga ai lagi ayunannya. Mun ayunan bemandak harus diayun pulang. Mun kawa jangan sampai bemandak pang. Kena bayinya bangun. Daur am gawi. Haha.

    Baiknya tu mun lagi pas hauran sorang bejaga ja dibawah ayunan. Mehiris sayur sambil meayun bayi kah. Menguyaki bawang sambil meayun bayi kah. Ham, kayatu pang emak-emak leh. Mun sebiji ja gawian ya kada tuntung-tuntung gawian rumah. Kena mun laki datang kada nyaman lo mun masakan kadada lawan rumah rigat? Hiih mun laki ja nang datang, musiah mintuha iya jua.. Supan am.. Haha..

    Ayuja, kaya ini ja kisah pengalaman ulun mengguringkan bayi. Basyukur banar jadi urang Banjar. Banyak pepadahan urang bahari nang kawa digawi. Alhamdulillah bemanfaat banar. Mudahan tulisan ngini bemanfaat jua. Minimal gasan jadi 'insight' para emak baru nang hanyar baisi anak. Tapi ingatlah.. Jangan balajar kada baguru.

    ***

    Nang manulis : Aswinda Utari (www.shezahome.com)
    Nang ma-edit : Ira (www.irabooklover.com)
  • Bingka Barandam, Wadai Nang Nyaman Diulah Pas Kadada Gawian

    Bingka Barandam, Wadai Nang Nyaman Diulah Pas Kadada Gawian


    Selamat datang kakawanan sabaratan, disini ulun handak menganal akan diri ulun, nama Nisa. Mudahan amun buhan pian  sudah kenal nginih kita jadi bubuhan kula dunia  wan akhirat. Aamiin.

    Di sini, ulun handak mengisahakan kayapa maulah bingka barandam. Sudah tahu berataan lo kayapa bingka barandam? Nyaman banar rasanya.

    Yang pamulaan harus disiap-akan adalah bahan dan alat yang handak kita gawi.

    Bahan:

    1. Hintalo ayam ras 6 biji


        sumber: www.google.com


    2. Galapung 7 sendok

        sumber: www.google.com

    3. Gula sesadangnya jangan telalu banyak, karena banyu yang pakai merandam sudah bebuat gula jua

        sumber: www.google.com

    4. Pandan sakira harum

        sumber: www.google.com

    5. Banyu putih pakai menjarang bingka nya kaina, jadi amun kawa semakin banyak banyu putih semakin berandam bingka nya.

        sumber: www.google.com



    Alat: 

    1. Mixer 


       sumber: www.google.com

    2. Tuangan bingka nang halus 

        sumber: www.google.com


    3. Panci

       sumber: www.google.com

    Cara Maulah: 

    Pamulaan, hintalu di pacah, habis itu di mixer sampai putih kaya busa. Kira kira satangah  jam lah me mixser ini.



    Pas sudah putih, buati galapung tunggal gimitan sakira kada tahantak. Bila tahantak jadi bantat. Bila bantat, dapat wadainya sadikitanya.


    Bila sudah di campur mati-ii mixer-nya, habis itu panasakan adonan tadi. Lamunnya sudah panas, buati adonan. Sampai pina masak di balik wadai tadi ( tapi ini sasuai kahandak kita haja, amunnya ulun kada bebalik karena sudah masak).

    Di kompor yang sabutingnya buati banyu gasan marandam bingkanya, habis itu gula, kasumba kuning sadikit habis itu hanyar daun pandan sakira harum.

    Pas banyu manggurak, buati bingka barandam yang sudah masak tadi, satumat-ah marandamnya, melarak inya, bangkit ai lagi.

    Nah itu lah resep bingka barandam. Kayapa kira-kira, bisalah buhan pian? Wadai ini manurut ulun paling nyaman di makan pas dingin. Jadi dibuat dalam kulkas, pas dimakan bujur- bujur sigar. Bila bagian pian marasa handak dan kadada nang manjual, baik beolah saurang haja.  Dasar bujur nyaman di makan pas kadada gawian, sambil memikirakan apakah hehe..

    Sampai batamuan lagi lah ..

    ***

    Nang manulis: Nisa (https://www.nisazet.com)
    Nang ma-edit: Enny (www.ennyratnawati.com)
  • Female Blogger of Banjarmasin 3rd Anniversary

    Female Blogger of Banjarmasin 3rd Anniversary


    Assalamualaikum semuanya,

    Waktu memang terasa berjalan cepat. Itulah juga yang dialami komunitas Female Blogger of Banjarmasin (FBB). Tidak terasa FBB sudah berada pada usia tiga tahun, tepat 6 Oktober lalu. Masih sangat muda memang, tapi InshaAllah akan terus berkembang. Inilah yang menjadi harapan seluruh member komunitas blogger perempuan di Kalimantan Selatan ini.

    3rd Year Anniversary ini mengusung tema “Shine Up”. FBB memang ingin menjadi komunitas yang terus bersinar, khususnya di kalangan blogger di Kalimantan Selatan.

    Acara syukuran ultah FBB yang ketiga kali ini diadakan di cafe Nostalgia, Banjarmasin dan dihadiri sekitar 15 orang member. Per Oktober 2019 sendiri member FBB sudah mencapai 40 orang.

    Acara yang dipandu oleh Nisa dan Ashya ini, diawali dengan tutorial makeup.  FBB bekerjasama dengan Wardah Kosmetik untuk sesi ini. Tim Wardah kemudian meminta salah satu member untuk di make up, dan yang bersedia adalah Diah, salah satu member senior di FBB. Sesi ini diakhiri dengan tanya jawab dan foto bersama.



    Selanjutnya adalah sharing blogger. Di sesi ini beberapa blogger menceritakan awal mula mereka berada di dunia blogger dan perkenalan dengan FBB.  Salah satu member yang menceritakan pengalamannya adalah Aswinda Utari. Blogger yang tinggal di Banjarmasin ini menceritakan pengalamannya nge-blog di sela-sela kesibukannya mengurus dua buah hatinya. Winda juga mengungkapkan perkenalannya dengan  FBB, yang membuatnya semakin bersemangat dalam aktivitas di dunia blogger.



    Acara dilanjutkan dengan pembagian hadiah. Antara lain member dengan dresscode yang sesuai, member terontime, upload di instagram plus sharing blogging terbaik.

    Acara ditutup dengan pemotongan kue oleh ketua FBB Dina Yulini Fahdina dan wakil ketua, Rindang Yuliani.



    Selanjutnya adalah acara makan bersama dan tak lupa foto- foto tentunya. Sebelum pulang semua member mendapat bingkisan dari @ wardah_banjarmasin dan @sarigadingbeauty sebagai sponsor di acara Ultah FBB tahun ini.  Sampai jumpa di acara  ultah FBB tahun depan ya ヾ(^-^)ノ


  • Lagu Kota Amuntai wan HSU Mantap

    Lagu Kota Amuntai wan HSU Mantap

    Assalamu'alaikum kakawanan barataan. Bajumpa lagi kita di postingan Banjar Corner. Mudah-mudahan bubuhan pian nang mambaca postingan ini sedang dalam keadaan sehat lahir wan batin. Aamiin.

    Hari ini ulun handak mambawai bubuhan pian banyanyian dulu nah, hohoho. Ulun handak mengenalakan lagu daerah Kabupaten Hulu Sungai Utara nang judulnya Kota Amuntai lawan HSU Mantap. Adakah nang balum tahu?

    Lagu Kota Amuntai ni sebujurnya lawas banar sudah ada. Matan ulun sakolah SD sekitar tahun 1996-an atau labih saku rasa ada sudah lagu ini. Penciptanya H. Anang Ardiansyah, pencipta lagu terkenal dari Kalimantan Selatan. Pasti buhan pian ingat lawan seniman Banjar nang ngini.

    Bahari mun handak mandangar lagunya harus mamutar kaset nang ba pita tu di tep. Wayahini alhamdulillah kawa dah mandangar lewat YouTube. Cari haja buhan pian di Google pakai kata kunci "Lagu Kota Amuntai", banyak tu pang bemunculan lagunya dalam berbagai versi. Kalo versi favorit ulun nang bawah ini nah. Mantap ada versi EDP atawa Electronic Dance Music-nya XD


    Selain lagu Kota Amuntai, Kabupaten Hulu Sungai Utara ada jua beisi lagu hanyar nang judulnya HSU Mantap. Mantap ini merupakan visi Pemerintah Kabupaten nang kepanjangannya adalah Maju, Mandiri, Sejahtera, Agamis wan Produktif. Lagu ini dicipta-akan oleh Bapak Abdul Khair wan  dinyanyiakan oleh Yohana. Satahu ulun lagu ini dirilis gasan Hari Jadi Kabupaten Hulu Sungai Utara ke-65.

    Mun pian handak mandangar kayak apa lagunya, di bawah ni ada dah ulun andakakan link videonya dari YouTube. Nang pamulaan versi asli, nang kadua  versi EDP-nya.




    Nah, kayapa manurut bubuhan pian? Rami lo lagunya?, hihihi. Ayuuu...bubuhan Tanjung, Paringin, Barabai, Kandangan, Rantau, Martapura, Banjarbaru, Banjarmasin, Marabahan, Pelaihari, Tanah Bumbu, Kotabaru adakah jua baisi lagu khas Kabupaten/Kota? Mun-nya ada boleh banar tulis di sini jua ღゝ◡╹)ノ♡

    *** 

    Nang manulis: irabooklover (www.irabooklover.com)
    Nang ma-edit: Enny (www.ennyratnawati.com)
  • Gula Batu Itik Amuntai Nang Manis

    Gula Batu Itik Amuntai Nang Manis

    Bismillahirrahmanirrahim...

    Assalamu'alaikum kakawanan ulun sabarataan. Kayak apa habar pian? Mudah-mudahan kita semua disehatakan badan wan dimurahakan rejeki.

    Hari ini ulun handak bakisah tentang gula-an itik Amuntai. Selain gula batu itik, ada jua yang manyambat cemilan nang sabuting ngini lawan gula-an itik atawa gula gait itik atawa gulali itik.


    Nah, kanapa ngarannya gula batu itik padahal sabujurnya bentuknya bamacam-macam masih jadi misteri jua gasan ulun, *kana catuk*. Kamungkinan ja pang lah, nintu tu karena dahulu gula batu ini paling banyak diulah dalam bentuk itik. Saparanakan tu pang itiknya. Matan nang uma sampai nang anak ada gula batunya, hahaha.

    Ulun masih ingat dahulu waktu masih halus rasa sanang banar hati pas pamulaan sama sekali malihat gula-an itik nang bentuknya karanjang kambang. Akhirnya ada jua jer ulun bentuk nang lain salain kaluarga itik.

    Selain bentuk itik lawan karanjang kambang, gula batu ini ada nang babentuk kapal layar, kambang halus, karanjang sasarahan, sampai sandal. Ada jua nang bantuknya kayak kalikir atawa bola halus. Nang bentuk bola halus ni favorit ulun banar bahari. Warnanya hijau lawan habang rajin tu, pina mangkilat ha mambari kapingin.

    Nah, kebetulan ulun ada baisi foto nang bentuk itik lawan kambang halus haja nah. Mun pian handak malihat bentuk lainnya, silakan bajalanan ka Pasar Amuntai, hihihi.


    Harga gula-an ni bamacam-macam. Tagantung lawan ganal halusnya gula-an, lawan rumit kadanya bentuknya. Nang bentuknya kambang halus kayak di bawah ni, 3 buting lima ribu harganya. Nang paling larang bisa sampai ratusan ribu.


    Kalo soal rasa, nang ngarannya gula-an nintu, pasti rasanya manis, hihihi. Jangan tatipu lawan warna-warni-nya lah. Kalo pang pian kira nang warna hijau tu rasanya rasa melon atawa nang warna kuning tu rasanya rasa lemon. Rasanya sama haja barataan, manis kayak karamel.

    Soalnya, gula batu itik ngini diulah dari gula nang dipanasakan jadi karamel. Gulanya dibari kasumba atawa pawarna makanan supaya bungas. Membentuknya ni harus capat-capat saat karamelnya panasnya pas. Kada kawa kapanasan atawa kadinginan. Bila talalu panas, bisa luyuh tangan acil, bila kadinginan bisa karas dah karamelnya, kada kawa dibentuk lagi.

    Hen tabayang lah pian kayak apa terampilnya tangan-tangan acil-acil atawa paman-paman nang maulah gula-an ni. Parlu kecepatan, ketepatan wan kreatifitas tinggi jer urang tu. Makanya pas sudah jadi, gula-annya tu manis-manis, baik bentuk ataupun rasanya.

    Nah, lucunya, ulun nang urang Amuntai asli ni, kada tahu kalau gula-an ni khas Amuntai. Maklum ulun jarang bajalanan ka banua urang, hihihi. Rasa kada percaya ulun nah kalau di daerah lain kada tapi ada urang bajual gula batu ngini. Mun di Amuntai gula-an ni nyaman banar dicari. Ada ja bubuhan pawadaian manjual satiap hari di Pasar Amuntai.

    Gula batu ngini rancak jua dijadikan salah satu sasarahan pas urang banikahan. Ujar urang tuha bahari tu supaya kahidupan pernikahan pasangan pangantinnya samanis si gula batu.

    Hen, mudahan kahidupan kita manis jua kayak gula-an itik ni lah. Ayuja, sekian dulu kisah ulun tentang gula batu itik Amuntai nang manis ngini. Ulun handak mamakan gula-annya dulu nah. Pina manggoda banar mulai tadi, hihihi. Bubuhan pian handak kah jua? Ayuuu... lakasi datangi ka Amuntai (๑>ᴗ<๑)

    ***

    Penulis: irabooklover (www.irabooklover.com)
  • Perpustakaan Daerah Kabupaten Hulu Sungai Utara

    Perpustakaan Daerah Kabupaten Hulu Sungai Utara

    Assalamu'alaikum kawan-kawan ulun. Salam sejahtera gasan kita sabarataan. Mudah-mudahan kita semua disehatkan badan dan dimurahkan rezekinya selalu. Aamiin.

    Sebagai pembuka, ulun handak maingatakan bubuhan pian lawan kutipan dari ilmuwan terkenal Albert Einstein yang bunyinya kayak di bawah ni:

    The only thing that you absolutely have to know, is the location of the library. ---Albert Einstein

    Hen kira-kira pian tahu ae lo napa artinya dalam bahasa banjar, hihihi. Ujar Albert Einstein, penting bagi kita untuk mengetahui di mana andaknya perpustakaan. Nah, jadi hari ini ulun handak mamadahakan lawan pian di mana andaknya Perpustakaan Daerah Kabupaten Hulu Sungai Utara.

    Perpustakaan kami ni ngaran langkapnya adalah Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Kabupaten Hulu Sungai Utara. Lokasinya nyaman banar dicari. Bila pian ka Amuntai, cari Patung Itik legendaris maskotnya kota Amuntai tu. Parak Patung Itik tu ada bundaran kota Amuntai di muka Kantor Bupati Hulu Sungai Utara di Jalan A. Yani. Nah, habis itu pian ke arah timur beberapa ratus meter. Gedungnya ada di sebelah kanan, pas dihiga Taman Putri Junjung Buih. Gedungnya tingkat dua, warnanya habang anum kombinasi putih.


    Sebelumnya ulun minta maaf, karena ulun ni urangnya panyupan, *tutupi muha lawan kakamban habang*, jadi foto-foto nang ada di sini ni ulun ambil basusupanan. Mohon maaf kalo pina ada nang kada jelas. Nang jadi modelnya gen anak kamanakan ulun, acilnya kada pe-de bafoto-foto, hihihi.

    Nah kita kembali ke perpustakaan tadi. Ruang perpustakaannya ada di tingkat dua.Sebelum naik ka atas, jangan kada ingat ma andak sandal atawa sapatu bubuhan pian di tempat yang sudah disediakan.


    Imbah ma andak sandal, andak pulang tas pian di lamari panitipan tas. Jangan kada ingat mangunci lamarinya supaya barang-barang kita aman. Kunci lamari panitipan ni ada kalungnya, jadi kawa kita kalungakan ka gulu supaya kada tacecer.


    Nah, ini di lantai atas sudah, tepatnya di ruang baca anak. Wayahini, ruang baca anak ini sedang dalam proses pemindahan. Saat ini, ruang baca anak ni batatai andaknya lawan ruang baca dewasa. Kaena pacangan di pisah jer. Jadi ruang baca anak andaknya khusus di lantai bawah. Kada batatai lagi lawan ruang baca dewasa di lantai atas.


    Nang ini ruang baca dewasa. Ruang baca dewasa ni pas banar andaknya di higa Taman Putri Junjung Buih, jadi  kita kawa jua sambil malihat pemandangan taman nan rindang dilihat dari atas. 


    Selain ruang baca anak dan dewasa. Perpustakaan HSU ada jua beisi tempat baca outdoor. Jadi kita kawa mambaca sambil merasakan angin sepoi-sepoi.


    Sedikit bocoran dari kaka-kaka yang bagawi di perpustakaan, kaena bulan Oktober tahun 2019 ni, perpustakaan HSU insyaAllah mengundang penulis nasional terkenal ke Amuntai. Nah, kira-kira siapa yu lah yang diundang? Nang panasaran lajui jadi anggota perpustakaan HSU. Soalnya syarat umpat acara temu penulis tu adalah mempunyai Kartu Tanda Anggota Perpustakaan Kabupaten Hulu Sungai Utara.

    Nah, sekian dulu kisah ulun tentang Perpustakaan Daerah Kabupaten Hulu Sungai Utara. Perpustakaan di daerah pian pang kayak apa? Di mana andaknya? Kasi kisahakan di sini supaya kita kawa saling mangunjungi ka perpustakaan di daerah masing-masing  。^‿^。


    ***

    Penulis: irabooklover (www.irabooklover.com)
  • Buku-Buku Karya Anak Banua #1

    Buku-Buku Karya Anak Banua #1

    Assalamu'alaikum kakawanan sabarataan. Kaya apa habar? Mudahan kita semua sehat barataan lah.

    Hari ini ulun handak bakisah tentang buku-buku karya anak banua yang sudah suah ulun baca. Ini pang nah buku-bukunya:

    1. Banjar Female Blogger Stories oleh Ruli Retno dkk.


    sumber: www.irabooklover.com

    Nah, ini buku karya anak banua terbaru yang ulun baca. Jangan tatipu lawan judulnya. Biar judulnya Bahasa Inggris tapi buku ini asli karya anak banua yang bagabung dalam komunitas Female Blogger Banjarmasin. Nang manarbitakan gen penerbit lokal matan Kalimantan Selatan.

    Di lihat judul tuh jua, kayaknya bagian pian kawa ae manangguhi kaya apa kira-kira isi bukunya. Isinya ni model kumpulan kisah. Macam-macam kisahnya. Kabanyakan tentang parjalanan para penulis dalam dunia blogger.

    Manurut ulun bukunya ni rami banar. Sangat menginspirasi mun jer orang tu. Apalagi gasan bagian pian yang handak jadi blogger. Pas banar mambaca buku ni. Dijamin batambah samangat pian gasan manulis di blog.

    2. Sastra Lisan Banjar Hulu oleh Fahrurraji Asmuni

    sumber: www.irabooklover.com

    Buku ini sudah ulun baca batahun-tahun nang lalu, tapi isinya masih ulun ingat sampai wayahini. Buku ini adalah karya guru Bahasa Indonesia ulun waktu ulun sekolah di SMA Negeri 1 Amuntai, Bapa Fahrurraji Asmuni ngaran sidin.

    Buku ini jadi rekaman akan kebudayaan sastra lisan daerah Banjar. Terutama daerah Banjar Hulu.

    Nang kaya apa sastra lisan bubuhan Banjar Hulu tuh dijalasakan sidin di dalam buku ini. Ulun sebagai orang asli Banjar Hulu sehari-harinya rancak haja mandangar sastra lisan ni, tapi kada tahu kalau itu ternyata adalah sebuah sastra lisan.

    Misalnya  nyanyian mama atawa abah waktu mangguringakan anak-anaknya di dalam ayunan, nah sakalinya itu tu termasuk ka dalam sastra lisan Banjar Hulu. Ngarannya dindang. Syairnya diwariskan turun temurun haja, kadada catatannya. Jaka tahu, ulun catat dindangan mama lawan abah tuh bahari waktu mangguringakan ading ulun, hihihi.

    Tapi untungnya ada buku ni. Jadi bubuhan nang anum-anum kawa manarusakan kabudayaan sastra lisan Banjar Hulu yang sudah kada tapi pina kadangaran lagi wayahini.

    3. Datu-Datu Terkenal Kalimantan Selatan oleh Fahrurraji Asmuni


     sumber: www.irabooklover.com

    Sabuting pulang buku karya Bapa Fahrurraji Asmuni. Judulnya Datu-Datu Terkenal Kalimantan Selatan. Buku ini satahu ulun sudah beberapa kali dicetak ulang.

    Bubuhan pian mun bajalanan mulai Hulu Sungai ka Banjarmasin atawa sabaliknya, pasti banyak malihat makam para datu-datu. Jujur haja, sabalum mambaca buku ini, ulun kada tapi maitihi banar lawan makam-makam datu ni. Paling nang talihati tu makam Datu Kalampayan ja.

    Nah imbah mambaca buku ini, ulun baistilah malihati bila lalu. Ulun jadi lebih mengenal lawan para datu-datu ni. Sidin-sidin ni bajasa banar lawan banua kita. Selain datu-yang beragama Islam, ada jua datu-datu yang berasal dari jaman kerajaan Hindu bahari.

    Ulun kada kawa banyak bapandir lagi imbah mambaca buku ni. Ujar kakanakan wayahini tu speechless kah ngarannya hen. Bukunya bagus banar. Isinya gabungan antara fakta dan mitos mengenai datu-datu di Kalimantan Selatan. Sangat memotivasi jua. Bagus banar bukunya gasan manambah koleksi bacaan pian.

    ***

    Nah itu pang kisah singkat ulun tentang buku-buku karya anak banua yang sudah suah ulun baca. Mun handak mambaca kisah langkapnya lagi, buhan pian bisa bakunjung ka blog ulun di www.irabooklover.com, hihihi.  

    Sabujurnya banyak pang lagi buku-buku karya penulis-penulis dari Kalimantan Selatan ni. Yang sudah ulun baca ada ja ulasannya di blog ulun. Yang belum, mudahan kawa ulun baca lawan ulun ulas  kaena di blog. 

    Sadihnya buku-buku lokal kayak ini rajin ngalih banar didapat. Soalnya manurut ulun, buku-buku lokal ni dicetak tabatas dan wilayah promosinya tabatas jua di komunitas tertentu haja.

    Buhan pian pang kaya apa? Adakah buku karya anak banua yang handak pian kisahakan? Mun-nya ada, lakasi kisahakan. Sanang banar hati kami mun pian hakun bakisah di sini :)

    ***
    Penulis: Ira (www.irabooklover.com)
  • Lakasi Bakunjangan ka Sultan Adam

    Lakasi Bakunjangan ka Sultan Adam

    Assalamualaikum dingsanak barataan. Ulun hari ini handak bakisah soal Jalan Sultan Adam, Banjarmasin. Nah, buhan pian, amun pas bakunjangan atawa bajalanan ka Banjarmasin, ingatakan ada nang ngarannya Jalan Sultan Adam.

    Hau, lalu pang, napang istimiwanya jalan nanginih? Nang partama: ngaran jalannya adalah ngaran salah satu Sultan Banjar nang manjadiakan Islam sabagai hukum kasultanan. Sudah tahu kalo buhan pian kisahnya?



    Kadua, jalan nginih lumayan rami sudah. Jadi kada sunyi . Sapanjangan jalan Sultan Adam banyak parumahan. Nah, jadi umat manusianya nyata banyak.

    Katiga, banyak fasilitas umum wan jua wadah balanja wan kuliner apalagi gasan mangupi. Haan...siapakan duit haja buhan pian.

    Jadi Jalan Sultan Adam ini intangan parak Kayutangi/Jalan Cemara bisa jua parak Jalan Pangeran Hidayatullah daerah Banua Anyar. Mahantas liwat Sungai Miai kawa jua.Cusss kasi pian klik 'Google Maps'. Nah, sudah dapat kalu?



    Nah, pian handak langsung bajajanak kah cuci mata cuci kah? Atawa handak santai bamamakan dahulu? Tasarah pian haja.

    Nang nyata di jalan ini ada fasilitas umum mulai perguruan tinggi yaitu STKIP PGRI (Sekolah Tinggi Keguruan & Ilmu Pendidikan PGRI), STIH (Sekolah Tinggi Ilmu Hukum) Sultan Adam, STMIK (Sekolah Tinggi Manajemen & Ilmu Komputer) Banjarbaru, Universitas Terbuka. Selain itu juga ada SD, MTS, SMA Al Furqan juga SMP negeri.



    Bila handak baurusan ka Dinas Penduduk & Catatan Sipil kawa jua karna lokasinya ada di jalan Sultan Adam. Pas di higa kantor Disdukcapil nitu ada rumah makan pecel & rawon. Han, tuntung baurusan kawa tu sambil bamamakan.

    Jadi di Sultan Adam jua banyak urang bajualan di bangunan ruko. Di ruko-ruko nitu ada nang bajualan baju, hijab, macam-macam tas, kusmetik, makanan, salon kecantikan, klinik parawatan wajah dan lain-lain. Paraya jauh-jauh ka mal karna bisa jadi nang dicari ni ada dijual di sekitar Sultan Adam. Handak mangupi ada cafe Kopi Brik, Lain Hati dan macam-macam cafe.



    Buhan pian nang panasaran, hayu lakasi bakunjangan ka jalan Sultan Adam. Jangan kada ingat bakesah wan dangsanak jua kakawanan nang kayak apa raminya jalan Sultan Adam. Kawa gasan tujuan baurusan, malanjutakan pandidikan jua gasan batatukar & basantai-santai baik surangan, wan kaluarga atawa kakawanan.



    ***

    Penulis : Mia Yunita (www.ummvc.com)
    Editor : Enny RA (www.ennyratnawati.com)
  • Pentol, Jajanan Bukan Asli Banjar Tapi Disukai

    Pentol, Jajanan Bukan Asli Banjar Tapi Disukai

    Assalamualaikum,

    Batamuan lagi kita. Kali ini ulun handak bakisah soal pentol. Ada yang kada pernah makan pentol? Atau malah kada tahu lawan pentol? Hehehe.

    Setahu ulun di Banjarmasin ni banyak banar orang bejual pentol. Buhan penjualnya tu dikenal lawan sambatan paman pentol. Kenapa tadih jadi paman? Soalnya nang bejualan pentol jarang banar babinian, kebanyakan buhan lakian alias paman-paman jar urang Banjar biasa mangiyau.

    Kalau buhan pian rancak makan pentol, pasti tahu, pentol ni bujur-bujur “mamabukakan”. Kayapa kada mabuk, urang nang memakannya asalnya handak nukar sadikit haja. Eh kada kerasaan, tarus memakan pentol dan kawan-kawannya. Akhirnya bisa 10.000 atau labih takaluar dari kantong sidin nang katuju mamentol ni, hehehe.

    Pentol sebujurnya banyak di kota lain. Minimal mirip pentol. Yang ulun tahu, pentol ni lain asli Banjar panglah. Pinanya asli Jawa. Makanya nang bejualandi Banjar ni jarang banar urang Banua, tapi urang Jawa atau buhan Madura yang bediam di Banjar. Buhannya tu paham banar sudah bahasa Banjar jua.

    Nah pentol ni aslinya Bakso. Cuman disini ada pentol kuah dan ada pentol yang kada bekuah. Pentol yang kada bekuah nih biasanya ada tersedia saus dan tomat. Kalau saus biasanya padas rasanya.

    Nang uniknya penjual pentol keliling atau yang mangkal tu biasanya kada  manjual pentol bakso haja. Buhannya tu bejualan jua model gorengan tahu tempe sampai bejualan tahu yang beisi sedikit pentol jua. Ada jua nang bejulan hintalu gulung, sosis, sate pentol dan banyak banar lagi ragamnya.

    Harganya murah banar pulang. Kayapa kada banyak nang katuju. Harganya mulai Rp 500. Paling larang, kalau pengamatan ulun di pentol keliling atau yang mangkal di Banjar nih, hanya Rp 2000 haja. Murah kalo?

    Nang jadi ciri khas lagi, memakan pentol ni kada perlu pakai sendok garpu atau piring. Mamakannya pakai tusukan sate haja. Jadi pentolnya tinggal diambil dari wadah yang sudah disediakan buhan paman pentol. Habis tu, kalau handak saus atau betomat, tinggal masukakan tusukan pentol ka situ. Habis tu bisa langsung dinikmati. Praktis tu pang.

    Cuman menurut ulun, yang mambari muar ni, sampahnya tu nah. Terutama sampah bakas tusukan urang makan pentol. Bisa kalau habis bedagang, dibarasihi pang lah lawan buhan paman pentol bakas makan buhan yang nukar tadi. Cuman, kada nyaman ae bila melihat bahamburan kaitu, hehehe.


    Mudahan ae kedepannya buhan paman pentol keliling dan mangkal menyediakan tempat sampah gasan tusukan pentol hehehe. Dan buhan kita pembeli ni sadar jua. Nyaman jua hen kalau berasih tu malihatnya.

    Nah itu dulu kisah ulun soal pentol. Mudahan lain waktu kita batamuan lagi.

    Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Penulis : Enny R (www.ennyratnawati.com)
    Editor   : Irabooklover (www.irabooklover.com)
  • [FBB Kolaborasi] Hari Kucing Internasional

    [FBB Kolaborasi] Hari Kucing Internasional


    Assalamu'alaikum, teman-teman!

    FBB Kolaborasi hadir lagi di bulan Agustus. Tema yang di usung adalah Hari Kucing Internasional yang diperingati setiap tanggal 8 Agustus.

    Yuk, mari kita simak artikel yang dibuat para anggota FBB untuk memeriahkan Hari Kucing Internasional.

    1. Irabooklover - Berbagi Kisah Terindah Bersama Si Meong #BookReview #BacaBukuPerpus2019 #FBBKolaborasi

    Buku Berbagi Kisah Terindah Bersama Si Meong sengaja Mbak Ira ulas untuk ikut memeriahkan FBB Kolaborasi bulan Agustus yang bertema Hari Kucing Internasional.

    Usai membaca, reaksi Mbak Ira menjadi berbeda ketika mendengar suara kucing liar di luar rumah. Dari yang awalnya cuek, menjadi lebih peduli.

    38 kisah yang disuguhkan menceritakan kecintaan manusia terhadap kucing.  Kemungkinan besar, tidak hanya Mbak Ira yang mengalami pencerahan, tetapi pembaca lain akan terpengaruh untuk lebih menyayangi kucing daripada sebelumnya

    2. Ruli Retno - Hari Kucing Sedunia - Setahun kami bersama Uning dan Nina #FBBKolaborasi
    Dalam perayaan hari kucing internasional yang jatuh 8 agustus lalu, Mbak Ruli menceritakan kebersamaannya selama setahun terakhir bersama peliharaannya, Uning dan Nina Seperti apa suka, duka, dan keseharian mereka, semua dikisahkan dengan menarik di blog milik ibu cantik ini. Dalam artikel yang sama, mbak Ruli bercerita tentang hari kucing internasional.

    3. Leha - Si Kocheng Oren dan Hari Kucing Internasional. #FBBKolaborasi


    Di linimasa media sosial, sedang marak istilah ‘kocheng oren barbar’. Ada apa ya? Simak yuk artikel mbak Leha untuk menemukan jawabannya. Siapa saja dan berapa ekor kucing oranye yang pernah singgah di rumah syunamom juga lho ;)

    4. Winda - #FBB Kolaborasi Sejak Jadi Emak-emak, Aku mulai Sensi dengan Makhluk Bernama Kucing

    Tulisan mbak Winda kali ini sangat menarik. Bagaimana rasa cintanya pada kucing, sampai membuatnya tergila-gila pada makhluk lucu ini ternyata kandas ketika memiliki anak. Kini, ibu muda ini tengah berupaya untuk bersahabat kembali dengan kucing. Apa saja upaya yang ditempuhnya, yuk cari tahu cara yang dilakukannya agar bisa kembali bermain dengan kucing.

    5. Antung Apriana - [FBBKolaborasi] Kucing, Menggemaskan Tapi Kadang Menyebalkan

    Kucing merupakan binatang yang sangat menggemaskan, karena itu tak heran jika banyak sekali orang yang jatuh cinta pada hewan yang satu ini. Namun di balik tingkah lucunya, kucing memiliki kelakuan yang kerap membuat sebal. Mbak Antung dengan gayanya berhasil menggambarkan tingkah polah makhluk berbulu ini dengan menggemaskan, termasuk cara mengatasi kenakalannya.

    6. Rizky Ashya - #FBBKOLABORASI: 5 Aplikasi Yang Membantu Menjaga Kesehatan Kucing

    5 Aplikasi ini akan membantu teman-teman untuk menjaga kesehatan kucing peliharaan. Tidak bisa dipungkiri, kesibukan membuat teman-teman lupa kapan harus memberi makan, membawa ke dokter, dan memberi vaksin kucing kesayangan, semua aplikasi ini akan membantu teman-teman mengatasi masalah tersebut. 

    7. Khairunnisa Z Putri - KUCING KU SAYANG KUCING KU MALANG #FBBKOLABORASI

    Hal yang paling menyedihkan dan menyakitkan saat uning sakit. Apalagi di tempat tinggal mbak Nisa tidak ada dokter hewan. Sedih rasanya melihat uning batuk dan muntah. Badannya kurus karena susah makan. Kesedihan semakin menjadi saat mengetahui uning pergi. Meski telah dicari, uning tetap tidak ditemukan. Hingga kini, kepergian uning masih menjadi misteri bagi mbak Nisa dan keluarga.

    ***

    Post ini diedit oleh: Utari Ninghadiyati (www.utarininghadiyati.com)
  • Banjarmasin di Mata Tetangga

    Banjarmasin di Mata Tetangga



    Assalamu’alaikum. 

    Apa habar buhannya berataan? Mudahan sehatan haja. Nah, hari ini ulun handak bekisah soal Banjarmasin di Mata buhan kami, buhan Palangkaraya. Sebagai warga provinsi tetangga Kalimantan Selatan, tepatnya urang Palangkaraya, Kalimantan Tengah -tapi sawat lawas jua bediam di Banjarmasin- , ulun jadi kawa melihat kayapa orang luar Banjarmasin beisi kesan tersendiri di mata buhan Palangkaraya.

    Hmmm, kesan apa lah? Baik kah atau buruk kah? Hihihi, mun pian penasaran lanjut haja membacanya. Nah, ini lima hal tentang Banjarmasin di Mata Penduduk Palangkaraya :

    1. Wadah  Hiburan
    Bagi buhan kami yang urang Palangkaraya, Banjarmasin adalah pusat hiburan nang mana dasar tabanyak arena hiburannya atawa baramiannya dibandingkan kota Palangkaraya. Bisa dipadahakan , jauh banar, Di Banjarmasin ada mall besar, lengkap banar isinya. Di Banjarmasin jua ada Transstudio (yang ada di kota besar lain di Indonesia), Taman Lalu Lintas, Siring, Wisata Susur Sungai, dll.

    2. Gasan liburan dan belanja
    Karena hibak wadah gasan hiburan tadi, pasti sudah jadi tujuan liburan. Bila sudahnya libur sekolah, lebaran, bahkan Natalan, umaaa heh, Palangkaraya makin sunyi. Sudah sunyi di sini makin sunyi. Menyubalah semuaan urangnya ke Banjarmasin.Apalagi parak haja wahini. Sadarlah pian yang di Banjarmasin  kalau kami datangan ke situ? Hehe
     
    3. Urangnya bungas-bungas
    Nah, poin tiga pasti meulah buhan pian kujihing- kujihing lo. Hahaha. Tapi dasarnya, kami di sini melihat kaitu, apalagi buhan lelakiannya.  Jadi buhannya tu ke Banjarmasin selajur menyelajur refreshing mata jah selain otak. Hahaha. Apalagi nang masih bujangan lah. Mauk jua si amang nih lah.

    4. Urang Banjar itu sugih-sugih
    Ini terutama nang pedagang pang lah. Tapi dasarnya rata-rata pendatang dari Banjar nang bedagang di sini. Juragan sapi di sini jua urang Banjar, toko emas jua bubuhan Banjar, rumah makan laris jua ampunnya haji urang Banjar, sampai yang jualan ciki-cikian di pasar jua urang Banjar. Hen, jangan salah pian, yg bejualan ciki-cikian gen sugih di sini. Tapi kada jua pang lah semuaan urang Banjar sugih, nang biasa kekaya kami banyak haja jua. Hihi. Urang dayaknya pang kayapa? Percayalah buhan pian, kebanyakan mereka jadi PNS di Kalteng.

    5. Terlalu padat
    Kami di sini biasa jalan lengang dan bisa dipadahakan mustahil ada macet. Habis tu, jalan di kota kami ni lebar-lebar, tapi penduduknya kada banyak. Jadi, bilanya ke Banjarmasin lalu ae merasa padat banar. Jalannya halus halus ha pulang. Kada sebanding lawan penduduknya. Macet liwar. Lawan jua Palangkaraya ni, kotanya jauh labih rapi dan bungas tu pang. Bisa di Banjarmasin tadahulu banyak penduduk kalo lah, jadi kada sawat meolah tata kotanya dulu alias bedudi.

    Nah,  buhannya itu pang tadi lima fakta Banjarmasin di mata kami, urang Palangkaraya. Lima tahun dah parak bediam di sini ulun mulai tabiasa tu pang lawan keadaan di Palangkaraya.

    Sebagai urang yang introvert mungkin ulun labih katuju bediam di kota Palangkaraya, karena di sini masih damai alias kada padat bin macet. Tau am pulang mun jadi pindah ibukota RI. Ay, doa ulun kada usah gin. Eh, doa kami di sini toh. Hi ih, tau lah, banyak yang kada setuju jua. Hihihi
    Baiklah, ulun sudahi sampai di sini. Bila ada salah kata tulung dimaafkaan. Salam damai dingsanak, dari kami buhan tetangga Banjarmasin.

    Wassalamualaikum

    Penulis :Fika (
    www.latifika.com)
    Editor   : Enny (www.ennyratnawati.com)
  • WHAT WE DO

    Untuk job komunitas, kami telah bekerjasama dengan puluhan brand dalam 4 tahun terakhir. Juga berbagi agenda-agenda lainnya. Tidak termasuk dengan pengalaman kerjasama individu sebagai member

    CONTACT US

    For enquiries you can contact us in several different ways. Contact details are below.

    Silakan menghubungi kami melalui form kontak di bawah ini. Bisa juga menghubungi Putri 08971418636 (WA)

    Kami menerima berbagai tawaran kerjasama dengan Brand, baik produk maupun layanan. Kami akan berusaha merespon sesegera mungkin