Wadai Cinta Matan Amuntai

Assalamu'alaikum acil-acil, paman-paman, kaka-kaka lawan ading-ading ulun nang ulun sayangi. Salam sejahtera gasan kita sabarataan. Mudah-mudahan kita semua selalu dalam keadaan selamat, baik di dunia maupun di akhirat ^^

Hari ini ulun handak mangacari bagian pian pulang nah lawan kuliner khas Amuntai, *lambaiakan kakamban habang*. Kuliner pilihan ulun kali ini ngarannya wadai cinta. Nah, suah lah pian marasa-i? Wadai nang sabuting ni terkenal banar di Amuntai. Ngarannya gen harat. Wadai cinta, singkatan dari CINcin TAlipuk, mbuahahaha.


Sepiring wadai cinta (⺣◡⺣)♡*


Cincin talipuk diulah dari biji buah kambang taratai nang banyak tumbuh di daerah rawa di Amuntai. Biji buahnya ni ditumbuk halus wan diayak supaya jadi galapung. Galapung ini lah nang diulah jadi wadai cincin tadi setelah ditambahi gula habang, gula pasir, wan galapung baras.

Walaupun ngarannya cincin, tapi bentuk wadai nang ngini lebih mirip donat mini karena luangnya sabuting ja, kada ampat kayak wadai cincin biasanya.

Rasanya gen jauh banar lawan wadai cincin biasa. Rasanya tu empuk-empuk khas talipuk. Nang kayak apa rasa talipuk tu bingung jua ulun kayak apa manjalasakannya, haha, maklum ulun lain ahli kuliner. Mun bagian pian handak tahu kayak apa rasanya, silakan datang ka Amuntai, hihihi.

Cincin talipuk ni murah haja harganya. Pas tulisan ini dibuat, harganya masih 5.000 rupiah untuk 13 buting cincin.

Cincin ini nyaman banar di makan haratan masih hangat. Tapi sayangnya manurut ulun, wadai nangini kada tapi pas dijadikan oleh-oleh, soalnya sampat dingin dah inya, hanyar sampai ka tampat tujuan.

Alhamdulillah wayahini nini-nini nang bajual cincin talipuk ni ada jua bajual adonannya.  Jadi mun handak nyaman dijadikan oleh-oleh, nukar adonannya haja, habis tu sanga sorang pas sampai di tempat tujuan, jadi yang handak kita bari oleh-oleh kawa marasai wadai cincin talipuk pas haratan hangat-hangatnya, *nyam nyam*.

Adonannya ni sadang haja harganya. 25.000 rupiah gasan saparat kilo. Saparat kilo tu lumayan banyak manurut ulun mun dijadiakan cincin.

Talipuk ni selain diulah cincin, bisa jua diulah dodol talipuk lawan walatih talipuk. Hen penasaranlah pian kayak apa wujudnya jua wadai nang dua nih? Kaena insyaAllah ulun tulisakan jua di sini. Ulun bakuliling pasar dulu nah mancari-akan wadainya, soalnya dodol lawan walatih talipuk ni wayahini mulai ngalih dicari.

Omong-omong, talipuk ni sakalinya sudah suah babuat di tivi. Hen, kaya apa am tadahulu wadai eksis di tivi daripada ulun, wkwkwk. Ulun sematkan lah videonya di bawah ini kalo pian handak manuntun jua XD


Nah, sekian dulu lah kisah ulun tentang cincin talipuk. Mudah-mudahan dilain kesempatan kita kawa bakisahan tentang wadai khas Banjar lagi ;)

Wasalamu 'alaikumwarahmatullahi wabarakatuh. 

***
Nang manulis: Ira (www.irabooklover.com)

18 komentar:

  1. Ulun katuju banar makan cincin ini, wadai Banjar paling favorit dah XD

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, dasar nyaman wadai cincin nang sabuting ni ^^

      Hapus
  2. Mirip cincin biasalah cuman lobangnya 1aja hihi. Dasar nyaman cincin cuman kalau ni td dr tepung biji teratai kah? Umaa ngalih nya mencari lah..

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, dasar ngalih mancari, kambang taratainya biasanya banyak ditemukan di daerah rawa ja.

      Hapus
  3. Hanyar tahu ulun talipuk tu maksudnya diulah dari biji teratai, cincin ni ketujuan ulun banar.
    Semalam ada hanyar menukar di gambut, lagi hits kalo wadai cincin dijual di pinggir jalan wahini haha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Alhamdulillah, ulun malah hanyar tahu kalau wadai ni ada dijual di Gambut jua, hihihi

      Hapus
  4. umaaaa...nyaman bener wadai cincin nang ini. ulun ketujun mun bejalan arah gambut menukar ini. hehehe. parak pasar gambut buka sampe jam 5 sore tuh kak ae

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, alhamdulillah ada sudah urang bajual wadainya di Gambut, kada jauh lagi mun handak manukar ka Amuntai XD

      Hapus
  5. Wadai yang ulun suka ini. Enak banae kalau makan sambil minum teh. Ditemani suami pula hihi

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, dasar nyaman wadai ni bila dimakan bakawan lawan teh dan keluarga tercinta ^^

      Hapus
  6. waw sampai ada yutubnya jua leh. mantab banar wadai cinta ni

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, mantap wadai cinta ni masuk TV nasional sudah, hihi

      Hapus
  7. hanyar tahu ih wadai cincin amuntai. ada kawan di kantor bejual dikira sama haja lawan kaya cincin di sini sekalinya lain lah bahannya

    BalasHapus
  8. Aku kurang suka sih wadai ini, soalnya pas aku nyoba manis banget dan kurang pas aja rasanya huhu


    Salam,

    www.rizkyashya.com

    BalasHapus
    Balasan
    1. Oh inggih Ka, kawa tu kaena pian spesial request lawan acilnya minta ulahakan nang tasadikit gulanya supaya kada manis bangat ^^

      Hapus
  9. Hahahaha ulun kira nang kaya apakah wadainya neh, sekalinya wadai cincin tapi dibentuknya sedikit beda leh.

    BalasHapus