ABOUT US

Kami adalah komunitas Narablog perempuan terbesar di Kalimantan Selatan

OUR TEAM

PENGURUS TAHUN 2020

  • Putri A. Santoso (Putri)

    Ketua Komunitas

    I long for the raised voice, the howl of rage or love.

  • Anis Winda (Niswin)

    Admin Sosial Media

    Contented with little, yet wishing for much more.

  • Triyatni Ashari (Tri)

    HR and Blog

    If anything is worth doing, it's worth overdoing.

OUR SKILLS

We pride ourselves with strong, flexible and top notch skills.

Marketing

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

Content Writing

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

SEO Article

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

ACHIEVEMENTS

We help our clients integrate, analyze, and use their data to improve their business.

150

GREAT PROJECTS WITH BRAND

300

MEMBERS

124000

TOTAL MEMBERS FOLLOWERS

STRATEGY & CREATIVITY

Innovation distinguishes between a leader and a follower.

BLOG ARTICLES

We pride ourselves on bringing a fresh perspective and effective marketing to each project.

  • Cara Mangguringakan Bayi Ala Urang Banjar

    Cara Mangguringakan Bayi Ala Urang Banjar



    "Uma.. Kawa haja ikam bemacam-macam lah? Maka halus masih anak. Dimapa kisahnya tadih?"

    "Dipukung cil ai.. Mun kada dipukung kada kawa beapa-apa tu pang ulun"

    "Uma.. Dasar mantap mama anu neh"

    Itu pang panderan nang ulun dangar pas ba-ilang wadah tetangga di Banjar nih. Sudah kada asing lagi dah urang sini harat mengguringakan bayi. Ada nang anak masih halus tapi kawa ja mamanya sambil bejualan. Ada nang baisi anak selisih setahun masih kawa ja mamanya beolah macam-macam. Ujar ulun, "Liwat haratnya mama mama Banjar nih"

    TAHULAN BUHAN PIAN LAWAN BAPUKUNG?

    Bapukung ngitu artinya cara mengguringkan bayi dengan mandudukan inya diayunan sambil dililit kain disekitar area pundak wan gulu supaya kada gugur. Sudah rancak kiranya urang Banjar memakai cara bapukung ini gasan mengguringkan bayi.

    Saking nyamannya bayi guring di pukungan, bahkan ada yang sampai 2 jam labih taguring. Bahkan sampai dibangunakan mamanya. Ham, liwar kalo? Jaka kada dibangunakan guring tarus tu pang inya.

    Bapukung ni mirip posisi bayi lawan pose gendongan M-shape. Asal bisa-bisa ja meanu kainnya, insya Allah aman. Dan jangan bawani-wani mencoba sorang bapukung nih mun kada belajar bujur-bujur. Baguru bujur-bujur mun handak belajar tuh. Kanapa? Karena banyak jua kasus gegara kada belajar bujur-bujur timbul kada kawa bahinak bayi.

    Disini kada ulun jelaskan tutorial bapukung lah. Takutannya kena ada nang mencobai sorang tanpa baguru, timbul daur gawi. Mun handak balajar hayuk ka Banua sini. Buhan-buhan acil disini banyak nang harat mamukung bayi. Dijamin buhan acil pinggiran sungai di Banjarmasin neh hakun aja malajari.

    AMUN SUDAH GURING PAS DIPUKUNG, DIAYUN AI LAGI

    Bapukung neh jangan lawas-lawas, karna kasian jua bayinya kena kalo panat inya. Makanya imbah bapukung tu, biasanya pukungannya dilapas pas bayi sudah janak guring. Malapasnya hati-hati, dan cukup kain lilitan di area pundak lawan gulu haja nang dilapas. Karna bayi tu selain katuju dipukung, inya katuju jua diayun.

    Mun jar urang tu, dipukung tu rasa ada diparut mamanya.. Sedangkan diayun tu rasa kaya dibawa mamanya bajalan. Ham, bayi-bayi gen imajinasinya jalan kalinya. Haha

    Mun sudah diayun neh, jaga ai lagi ayunannya. Mun ayunan bemandak harus diayun pulang. Mun kawa jangan sampai bemandak pang. Kena bayinya bangun. Daur am gawi. Haha.

    Baiknya tu mun lagi pas hauran sorang bejaga ja dibawah ayunan. Mehiris sayur sambil meayun bayi kah. Menguyaki bawang sambil meayun bayi kah. Ham, kayatu pang emak-emak leh. Mun sebiji ja gawian ya kada tuntung-tuntung gawian rumah. Kena mun laki datang kada nyaman lo mun masakan kadada lawan rumah rigat? Hiih mun laki ja nang datang, musiah mintuha iya jua.. Supan am.. Haha..

    Ayuja, kaya ini ja kisah pengalaman ulun mengguringkan bayi. Basyukur banar jadi urang Banjar. Banyak pepadahan urang bahari nang kawa digawi. Alhamdulillah bemanfaat banar. Mudahan tulisan ngini bemanfaat jua. Minimal gasan jadi 'insight' para emak baru nang hanyar baisi anak. Tapi ingatlah.. Jangan balajar kada baguru.

    ***

    Nang manulis : Aswinda Utari (www.shezahome.com)
    Nang ma-edit : Ira (www.irabooklover.com)
  • Bingka Barandam, Wadai Nang Nyaman Diulah Pas Kadada Gawian

    Bingka Barandam, Wadai Nang Nyaman Diulah Pas Kadada Gawian


    Selamat datang kakawanan sabaratan, disini ulun handak menganal akan diri ulun, nama Nisa. Mudahan amun buhan pian  sudah kenal nginih kita jadi bubuhan kula dunia  wan akhirat. Aamiin.

    Di sini, ulun handak mengisahakan kayapa maulah bingka barandam. Sudah tahu berataan lo kayapa bingka barandam? Nyaman banar rasanya.

    Yang pamulaan harus disiap-akan adalah bahan dan alat yang handak kita gawi.

    Bahan:

    1. Hintalo ayam ras 6 biji


        sumber: www.google.com


    2. Galapung 7 sendok

        sumber: www.google.com

    3. Gula sesadangnya jangan telalu banyak, karena banyu yang pakai merandam sudah bebuat gula jua

        sumber: www.google.com

    4. Pandan sakira harum

        sumber: www.google.com

    5. Banyu putih pakai menjarang bingka nya kaina, jadi amun kawa semakin banyak banyu putih semakin berandam bingka nya.

        sumber: www.google.com



    Alat: 

    1. Mixer 


       sumber: www.google.com

    2. Tuangan bingka nang halus 

        sumber: www.google.com


    3. Panci

       sumber: www.google.com

    Cara Maulah: 

    Pamulaan, hintalu di pacah, habis itu di mixer sampai putih kaya busa. Kira kira satangah  jam lah me mixser ini.



    Pas sudah putih, buati galapung tunggal gimitan sakira kada tahantak. Bila tahantak jadi bantat. Bila bantat, dapat wadainya sadikitanya.


    Bila sudah di campur mati-ii mixer-nya, habis itu panasakan adonan tadi. Lamunnya sudah panas, buati adonan. Sampai pina masak di balik wadai tadi ( tapi ini sasuai kahandak kita haja, amunnya ulun kada bebalik karena sudah masak).

    Di kompor yang sabutingnya buati banyu gasan marandam bingkanya, habis itu gula, kasumba kuning sadikit habis itu hanyar daun pandan sakira harum.

    Pas banyu manggurak, buati bingka barandam yang sudah masak tadi, satumat-ah marandamnya, melarak inya, bangkit ai lagi.

    Nah itu lah resep bingka barandam. Kayapa kira-kira, bisalah buhan pian? Wadai ini manurut ulun paling nyaman di makan pas dingin. Jadi dibuat dalam kulkas, pas dimakan bujur- bujur sigar. Bila bagian pian marasa handak dan kadada nang manjual, baik beolah saurang haja.  Dasar bujur nyaman di makan pas kadada gawian, sambil memikirakan apakah hehe..

    Sampai batamuan lagi lah ..

    ***

    Nang manulis: Nisa (https://www.nisazet.com)
    Nang ma-edit: Enny (www.ennyratnawati.com)
  • Female Blogger of Banjarmasin 3rd Anniversary

    Female Blogger of Banjarmasin 3rd Anniversary


    Assalamualaikum semuanya,

    Waktu memang terasa berjalan cepat. Itulah juga yang dialami komunitas Female Blogger of Banjarmasin (FBB). Tidak terasa FBB sudah berada pada usia tiga tahun, tepat 6 Oktober lalu. Masih sangat muda memang, tapi InshaAllah akan terus berkembang. Inilah yang menjadi harapan seluruh member komunitas blogger perempuan di Kalimantan Selatan ini.

    3rd Year Anniversary ini mengusung tema “Shine Up”. FBB memang ingin menjadi komunitas yang terus bersinar, khususnya di kalangan blogger di Kalimantan Selatan.

    Acara syukuran ultah FBB yang ketiga kali ini diadakan di cafe Nostalgia, Banjarmasin dan dihadiri sekitar 15 orang member. Per Oktober 2019 sendiri member FBB sudah mencapai 40 orang.

    Acara yang dipandu oleh Nisa dan Ashya ini, diawali dengan tutorial makeup.  FBB bekerjasama dengan Wardah Kosmetik untuk sesi ini. Tim Wardah kemudian meminta salah satu member untuk di make up, dan yang bersedia adalah Diah, salah satu member senior di FBB. Sesi ini diakhiri dengan tanya jawab dan foto bersama.



    Selanjutnya adalah sharing blogger. Di sesi ini beberapa blogger menceritakan awal mula mereka berada di dunia blogger dan perkenalan dengan FBB.  Salah satu member yang menceritakan pengalamannya adalah Aswinda Utari. Blogger yang tinggal di Banjarmasin ini menceritakan pengalamannya nge-blog di sela-sela kesibukannya mengurus dua buah hatinya. Winda juga mengungkapkan perkenalannya dengan  FBB, yang membuatnya semakin bersemangat dalam aktivitas di dunia blogger.



    Acara dilanjutkan dengan pembagian hadiah. Antara lain member dengan dresscode yang sesuai, member terontime, upload di instagram plus sharing blogging terbaik.

    Acara ditutup dengan pemotongan kue oleh ketua FBB Dina Yulini Fahdina dan wakil ketua, Rindang Yuliani.



    Selanjutnya adalah acara makan bersama dan tak lupa foto- foto tentunya. Sebelum pulang semua member mendapat bingkisan dari @ wardah_banjarmasin dan @sarigadingbeauty sebagai sponsor di acara Ultah FBB tahun ini.  Sampai jumpa di acara  ultah FBB tahun depan ya ヾ(^-^)ノ


  • Lagu Kota Amuntai wan HSU Mantap

    Lagu Kota Amuntai wan HSU Mantap

    Assalamu'alaikum kakawanan barataan. Bajumpa lagi kita di postingan Banjar Corner. Mudah-mudahan bubuhan pian nang mambaca postingan ini sedang dalam keadaan sehat lahir wan batin. Aamiin.

    Hari ini ulun handak mambawai bubuhan pian banyanyian dulu nah, hohoho. Ulun handak mengenalakan lagu daerah Kabupaten Hulu Sungai Utara nang judulnya Kota Amuntai lawan HSU Mantap. Adakah nang balum tahu?

    Lagu Kota Amuntai ni sebujurnya lawas banar sudah ada. Matan ulun sakolah SD sekitar tahun 1996-an atau labih saku rasa ada sudah lagu ini. Penciptanya H. Anang Ardiansyah, pencipta lagu terkenal dari Kalimantan Selatan. Pasti buhan pian ingat lawan seniman Banjar nang ngini.

    Bahari mun handak mandangar lagunya harus mamutar kaset nang ba pita tu di tep. Wayahini alhamdulillah kawa dah mandangar lewat YouTube. Cari haja buhan pian di Google pakai kata kunci "Lagu Kota Amuntai", banyak tu pang bemunculan lagunya dalam berbagai versi. Kalo versi favorit ulun nang bawah ini nah. Mantap ada versi EDP atawa Electronic Dance Music-nya XD


    Selain lagu Kota Amuntai, Kabupaten Hulu Sungai Utara ada jua beisi lagu hanyar nang judulnya HSU Mantap. Mantap ini merupakan visi Pemerintah Kabupaten nang kepanjangannya adalah Maju, Mandiri, Sejahtera, Agamis wan Produktif. Lagu ini dicipta-akan oleh Bapak Abdul Khair wan  dinyanyiakan oleh Yohana. Satahu ulun lagu ini dirilis gasan Hari Jadi Kabupaten Hulu Sungai Utara ke-65.

    Mun pian handak mandangar kayak apa lagunya, di bawah ni ada dah ulun andakakan link videonya dari YouTube. Nang pamulaan versi asli, nang kadua  versi EDP-nya.




    Nah, kayapa manurut bubuhan pian? Rami lo lagunya?, hihihi. Ayuuu...bubuhan Tanjung, Paringin, Barabai, Kandangan, Rantau, Martapura, Banjarbaru, Banjarmasin, Marabahan, Pelaihari, Tanah Bumbu, Kotabaru adakah jua baisi lagu khas Kabupaten/Kota? Mun-nya ada boleh banar tulis di sini jua ღゝ◡╹)ノ♡

    *** 

    Nang manulis: irabooklover (www.irabooklover.com)
    Nang ma-edit: Enny (www.ennyratnawati.com)
  • Gula Batu Itik Amuntai Nang Manis

    Gula Batu Itik Amuntai Nang Manis

    Bismillahirrahmanirrahim...

    Assalamu'alaikum kakawanan ulun sabarataan. Kayak apa habar pian? Mudah-mudahan kita semua disehatakan badan wan dimurahakan rejeki.

    Hari ini ulun handak bakisah tentang gula-an itik Amuntai. Selain gula batu itik, ada jua yang manyambat cemilan nang sabuting ngini lawan gula-an itik atawa gula gait itik atawa gulali itik.


    Nah, kanapa ngarannya gula batu itik padahal sabujurnya bentuknya bamacam-macam masih jadi misteri jua gasan ulun, *kana catuk*. Kamungkinan ja pang lah, nintu tu karena dahulu gula batu ini paling banyak diulah dalam bentuk itik. Saparanakan tu pang itiknya. Matan nang uma sampai nang anak ada gula batunya, hahaha.

    Ulun masih ingat dahulu waktu masih halus rasa sanang banar hati pas pamulaan sama sekali malihat gula-an itik nang bentuknya karanjang kambang. Akhirnya ada jua jer ulun bentuk nang lain salain kaluarga itik.

    Selain bentuk itik lawan karanjang kambang, gula batu ini ada nang babentuk kapal layar, kambang halus, karanjang sasarahan, sampai sandal. Ada jua nang bantuknya kayak kalikir atawa bola halus. Nang bentuk bola halus ni favorit ulun banar bahari. Warnanya hijau lawan habang rajin tu, pina mangkilat ha mambari kapingin.

    Nah, kebetulan ulun ada baisi foto nang bentuk itik lawan kambang halus haja nah. Mun pian handak malihat bentuk lainnya, silakan bajalanan ka Pasar Amuntai, hihihi.


    Harga gula-an ni bamacam-macam. Tagantung lawan ganal halusnya gula-an, lawan rumit kadanya bentuknya. Nang bentuknya kambang halus kayak di bawah ni, 3 buting lima ribu harganya. Nang paling larang bisa sampai ratusan ribu.


    Kalo soal rasa, nang ngarannya gula-an nintu, pasti rasanya manis, hihihi. Jangan tatipu lawan warna-warni-nya lah. Kalo pang pian kira nang warna hijau tu rasanya rasa melon atawa nang warna kuning tu rasanya rasa lemon. Rasanya sama haja barataan, manis kayak karamel.

    Soalnya, gula batu itik ngini diulah dari gula nang dipanasakan jadi karamel. Gulanya dibari kasumba atawa pawarna makanan supaya bungas. Membentuknya ni harus capat-capat saat karamelnya panasnya pas. Kada kawa kapanasan atawa kadinginan. Bila talalu panas, bisa luyuh tangan acil, bila kadinginan bisa karas dah karamelnya, kada kawa dibentuk lagi.

    Hen tabayang lah pian kayak apa terampilnya tangan-tangan acil-acil atawa paman-paman nang maulah gula-an ni. Parlu kecepatan, ketepatan wan kreatifitas tinggi jer urang tu. Makanya pas sudah jadi, gula-annya tu manis-manis, baik bentuk ataupun rasanya.

    Nah, lucunya, ulun nang urang Amuntai asli ni, kada tahu kalau gula-an ni khas Amuntai. Maklum ulun jarang bajalanan ka banua urang, hihihi. Rasa kada percaya ulun nah kalau di daerah lain kada tapi ada urang bajual gula batu ngini. Mun di Amuntai gula-an ni nyaman banar dicari. Ada ja bubuhan pawadaian manjual satiap hari di Pasar Amuntai.

    Gula batu ngini rancak jua dijadikan salah satu sasarahan pas urang banikahan. Ujar urang tuha bahari tu supaya kahidupan pernikahan pasangan pangantinnya samanis si gula batu.

    Hen, mudahan kahidupan kita manis jua kayak gula-an itik ni lah. Ayuja, sekian dulu kisah ulun tentang gula batu itik Amuntai nang manis ngini. Ulun handak mamakan gula-annya dulu nah. Pina manggoda banar mulai tadi, hihihi. Bubuhan pian handak kah jua? Ayuuu... lakasi datangi ka Amuntai (๑>ᴗ<๑)

    ***

    Penulis: irabooklover (www.irabooklover.com)
  • WHAT WE DO

    Untuk job komunitas, kami telah bekerjasama dengan puluhan brand dalam 4 tahun terakhir. Juga berbagi agenda-agenda lainnya. Tidak termasuk dengan pengalaman kerjasama individu sebagai member

    CONTACT US

    For enquiries you can contact us in several different ways. Contact details are below.

    Silakan menghubungi kami melalui form kontak di bawah ini. Bisa juga menghubungi Putri 08971418636 (WA)

    Kami menerima berbagai tawaran kerjasama dengan Brand, baik produk maupun layanan. Kami akan berusaha merespon sesegera mungkin