Langsung ke konten utama

Bingka Barandam, Wadai Nang Nyaman Diulah Pas Kadada Gawian


Selamat datang kakawanan sabaratan, disini ulun handak menganal akan diri ulun, nama Nisa. Mudahan amun buhan pian  sudah kenal nginih kita jadi bubuhan kula dunia  wan akhirat. Aamiin.

Di sini, ulun handak mengisahakan kayapa maulah bingka barandam. Sudah tahu berataan lo kayapa bingka barandam? Nyaman banar rasanya.

Yang pamulaan harus disiap-akan adalah bahan dan alat yang handak kita gawi.

Bahan:

1. Hintalo ayam ras 6 biji


    sumber: www.google.com


2. Galapung 7 sendok

    sumber: www.google.com

3. Gula sesadangnya jangan telalu banyak, karena banyu yang pakai merandam sudah bebuat gula jua

    sumber: www.google.com

4. Pandan sakira harum

    sumber: www.google.com

5. Banyu putih pakai menjarang bingka nya kaina, jadi amun kawa semakin banyak banyu putih semakin berandam bingka nya.

    sumber: www.google.com



Alat: 

1. Mixer 


   sumber: www.google.com

2. Tuangan bingka nang halus 

    sumber: www.google.com


3. Panci

   sumber: www.google.com

Cara Maulah: 

Pamulaan, hintalu di pacah, habis itu di mixer sampai putih kaya busa. Kira kira satangah  jam lah me mixser ini.



Pas sudah putih, buati galapung tunggal gimitan sakira kada tahantak. Bila tahantak jadi bantat. Bila bantat, dapat wadainya sadikitanya.


Bila sudah di campur mati-ii mixer-nya, habis itu panasakan adonan tadi. Lamunnya sudah panas, buati adonan. Sampai pina masak di balik wadai tadi ( tapi ini sasuai kahandak kita haja, amunnya ulun kada bebalik karena sudah masak).

Di kompor yang sabutingnya buati banyu gasan marandam bingkanya, habis itu gula, kasumba kuning sadikit habis itu hanyar daun pandan sakira harum.

Pas banyu manggurak, buati bingka barandam yang sudah masak tadi, satumat-ah marandamnya, melarak inya, bangkit ai lagi.

Nah itu lah resep bingka barandam. Kayapa kira-kira, bisalah buhan pian? Wadai ini manurut ulun paling nyaman di makan pas dingin. Jadi dibuat dalam kulkas, pas dimakan bujur- bujur sigar. Bila bagian pian marasa handak dan kadada nang manjual, baik beolah saurang haja.  Dasar bujur nyaman di makan pas kadada gawian, sambil memikirakan apakah hehe..

Sampai batamuan lagi lah ..

***

Nang manulis: Nisa (https://www.nisazet.com)
Nang ma-edit: Enny (www.ennyratnawati.com)

Komentar

  1. Ai,kayaitu haja kah beulahnya? Nyaman banar sekalinya lah... Wadai nya kd kalah nyaman jua, apalagi mun tesinggah ka kulkas dahulu, hihihi

    BalasHapus
  2. Ulun belum pernah maulah kue sampai 6 buting telur nah 😅 banyak banar lah telurnya.

    BalasHapus
  3. Lapar malam malam kaini meliat wadai bingka barandam, jadi handak eh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, jadi kacar malihat wadainya lah, untung nyaman maulahnya, jui ulah sorang Ka, hihihihi

      Hapus
  4. Rajinan jua Nisa, mun kadada gawian meulah bingka barandam. Kuketuju soalnya wadai ini nih, manissss.

    BalasHapus
  5. Astaga, sungguh sangat rajin. Btw, ternyata bahannya simple ya, ku baru tau banget dah. Nanti kapan-kapan cobain ah resep disini.

    BalasHapus
  6. Waah bahannya simple ya kak. aku jadi pengen bikin coba pas weekend nnt

    BalasHapus
  7. nyaman ajalah sekalinya beulahnya. kawa dicobai sorang nah kena

    BalasHapus
  8. Yay, dapet resep lagi nih. Boleh lah pan kapan dicoba hehe


    Salam,


    www.rizkyashya.com

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, alhamdulillah, dapat resep bingka barandam kita ^^

      Hapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Bajukung di Atas Rawa

jejakrekam.com Di Kalimantan Selatan daerah pahuluan selain gunung dan sungai jua ada daerah rawa. Terutama di 3 kabupaten hulu sungai selatan, tengah, dan utara tergabung 3 daerah rawa.Nah di rawa ngini kadakawa pakai alat angkutan nang ganal jadi harus pakai jukung nang ramping supaya muat lawan kada santuk lawan di bagian bawah bila kamarau pas banyu surut. Jadi di awal bulan Juni samalam ulun sawat mancobai bejukung di rawa ngini. Tepatnya di daerah perbatasan antara hulu sungai tengah dan hulu sungai utara. Di permukaan rawanya hibak lawan tumbuhan banyu. Jadi jukung tu harus mambuka jalan dahulu. Bila takana rumputnya nang jadi sarang nyamuk benyamuk tunpang disangati nang di atas jukung. Makanya paman-paman nang mambawa jukung besangu obat nyamuk. Kada tahan jua obat nyamuk saking banyaknya nyamuknya. Oya, jukung ni dipakai gasan alat pengawasan kelompok pencari iwak. Rata-rata di sini mata pencaharian orang mencari iwak tarus pang. Tapi takana ada nang menyalahi aturan yaitu ma

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu