ABOUT US

Kami adalah komunitas Narablog perempuan terbesar di Kalimantan Selatan

OUR TEAM

PENGURUS TAHUN 2020

  • Putri A. Santoso (Putri)

    Ketua Komunitas

    I long for the raised voice, the howl of rage or love.

  • Anis Winda (Niswin)

    Admin Sosial Media

    Contented with little, yet wishing for much more.

  • Triyatni Ashari (Tri)

    HR and Blog

    If anything is worth doing, it's worth overdoing.

OUR SKILLS

We pride ourselves with strong, flexible and top notch skills.

Marketing

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

Content Writing

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

SEO Article

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

ACHIEVEMENTS

We help our clients integrate, analyze, and use their data to improve their business.

150

GREAT PROJECTS WITH BRAND

300

MEMBERS

124000

TOTAL MEMBERS FOLLOWERS

STRATEGY & CREATIVITY

Innovation distinguishes between a leader and a follower.

BLOG ARTICLES

We pride ourselves on bringing a fresh perspective and effective marketing to each project.

  • Pentol, Jajanan Bukan Asli Banjar Tapi Disukai

    Pentol, Jajanan Bukan Asli Banjar Tapi Disukai

    Assalamualaikum,

    Batamuan lagi kita. Kali ini ulun handak bakisah soal pentol. Ada yang kada pernah makan pentol? Atau malah kada tahu lawan pentol? Hehehe.

    Setahu ulun di Banjarmasin ni banyak banar orang bejual pentol. Buhan penjualnya tu dikenal lawan sambatan paman pentol. Kenapa tadih jadi paman? Soalnya nang bejualan pentol jarang banar babinian, kebanyakan buhan lakian alias paman-paman jar urang Banjar biasa mangiyau.

    Kalau buhan pian rancak makan pentol, pasti tahu, pentol ni bujur-bujur “mamabukakan”. Kayapa kada mabuk, urang nang memakannya asalnya handak nukar sadikit haja. Eh kada kerasaan, tarus memakan pentol dan kawan-kawannya. Akhirnya bisa 10.000 atau labih takaluar dari kantong sidin nang katuju mamentol ni, hehehe.

    Pentol sebujurnya banyak di kota lain. Minimal mirip pentol. Yang ulun tahu, pentol ni lain asli Banjar panglah. Pinanya asli Jawa. Makanya nang bejualandi Banjar ni jarang banar urang Banua, tapi urang Jawa atau buhan Madura yang bediam di Banjar. Buhannya tu paham banar sudah bahasa Banjar jua.

    Nah pentol ni aslinya Bakso. Cuman disini ada pentol kuah dan ada pentol yang kada bekuah. Pentol yang kada bekuah nih biasanya ada tersedia saus dan tomat. Kalau saus biasanya padas rasanya.

    Nang uniknya penjual pentol keliling atau yang mangkal tu biasanya kada  manjual pentol bakso haja. Buhannya tu bejualan jua model gorengan tahu tempe sampai bejualan tahu yang beisi sedikit pentol jua. Ada jua nang bejulan hintalu gulung, sosis, sate pentol dan banyak banar lagi ragamnya.

    Harganya murah banar pulang. Kayapa kada banyak nang katuju. Harganya mulai Rp 500. Paling larang, kalau pengamatan ulun di pentol keliling atau yang mangkal di Banjar nih, hanya Rp 2000 haja. Murah kalo?

    Nang jadi ciri khas lagi, memakan pentol ni kada perlu pakai sendok garpu atau piring. Mamakannya pakai tusukan sate haja. Jadi pentolnya tinggal diambil dari wadah yang sudah disediakan buhan paman pentol. Habis tu, kalau handak saus atau betomat, tinggal masukakan tusukan pentol ka situ. Habis tu bisa langsung dinikmati. Praktis tu pang.

    Cuman menurut ulun, yang mambari muar ni, sampahnya tu nah. Terutama sampah bakas tusukan urang makan pentol. Bisa kalau habis bedagang, dibarasihi pang lah lawan buhan paman pentol bakas makan buhan yang nukar tadi. Cuman, kada nyaman ae bila melihat bahamburan kaitu, hehehe.


    Mudahan ae kedepannya buhan paman pentol keliling dan mangkal menyediakan tempat sampah gasan tusukan pentol hehehe. Dan buhan kita pembeli ni sadar jua. Nyaman jua hen kalau berasih tu malihatnya.

    Nah itu dulu kisah ulun soal pentol. Mudahan lain waktu kita batamuan lagi.

    Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Penulis : Enny R (www.ennyratnawati.com)
    Editor   : Irabooklover (www.irabooklover.com)
  • [FBB Kolaborasi] Hari Kucing Internasional

    [FBB Kolaborasi] Hari Kucing Internasional


    Assalamu'alaikum, teman-teman!

    FBB Kolaborasi hadir lagi di bulan Agustus. Tema yang di usung adalah Hari Kucing Internasional yang diperingati setiap tanggal 8 Agustus.

    Yuk, mari kita simak artikel yang dibuat para anggota FBB untuk memeriahkan Hari Kucing Internasional.

    1. Irabooklover - Berbagi Kisah Terindah Bersama Si Meong #BookReview #BacaBukuPerpus2019 #FBBKolaborasi

    Buku Berbagi Kisah Terindah Bersama Si Meong sengaja Mbak Ira ulas untuk ikut memeriahkan FBB Kolaborasi bulan Agustus yang bertema Hari Kucing Internasional.

    Usai membaca, reaksi Mbak Ira menjadi berbeda ketika mendengar suara kucing liar di luar rumah. Dari yang awalnya cuek, menjadi lebih peduli.

    38 kisah yang disuguhkan menceritakan kecintaan manusia terhadap kucing.  Kemungkinan besar, tidak hanya Mbak Ira yang mengalami pencerahan, tetapi pembaca lain akan terpengaruh untuk lebih menyayangi kucing daripada sebelumnya

    2. Ruli Retno - Hari Kucing Sedunia - Setahun kami bersama Uning dan Nina #FBBKolaborasi
    Dalam perayaan hari kucing internasional yang jatuh 8 agustus lalu, Mbak Ruli menceritakan kebersamaannya selama setahun terakhir bersama peliharaannya, Uning dan Nina Seperti apa suka, duka, dan keseharian mereka, semua dikisahkan dengan menarik di blog milik ibu cantik ini. Dalam artikel yang sama, mbak Ruli bercerita tentang hari kucing internasional.

    3. Leha - Si Kocheng Oren dan Hari Kucing Internasional. #FBBKolaborasi


    Di linimasa media sosial, sedang marak istilah ‘kocheng oren barbar’. Ada apa ya? Simak yuk artikel mbak Leha untuk menemukan jawabannya. Siapa saja dan berapa ekor kucing oranye yang pernah singgah di rumah syunamom juga lho ;)

    4. Winda - #FBB Kolaborasi Sejak Jadi Emak-emak, Aku mulai Sensi dengan Makhluk Bernama Kucing

    Tulisan mbak Winda kali ini sangat menarik. Bagaimana rasa cintanya pada kucing, sampai membuatnya tergila-gila pada makhluk lucu ini ternyata kandas ketika memiliki anak. Kini, ibu muda ini tengah berupaya untuk bersahabat kembali dengan kucing. Apa saja upaya yang ditempuhnya, yuk cari tahu cara yang dilakukannya agar bisa kembali bermain dengan kucing.

    5. Antung Apriana - [FBBKolaborasi] Kucing, Menggemaskan Tapi Kadang Menyebalkan

    Kucing merupakan binatang yang sangat menggemaskan, karena itu tak heran jika banyak sekali orang yang jatuh cinta pada hewan yang satu ini. Namun di balik tingkah lucunya, kucing memiliki kelakuan yang kerap membuat sebal. Mbak Antung dengan gayanya berhasil menggambarkan tingkah polah makhluk berbulu ini dengan menggemaskan, termasuk cara mengatasi kenakalannya.

    6. Rizky Ashya - #FBBKOLABORASI: 5 Aplikasi Yang Membantu Menjaga Kesehatan Kucing

    5 Aplikasi ini akan membantu teman-teman untuk menjaga kesehatan kucing peliharaan. Tidak bisa dipungkiri, kesibukan membuat teman-teman lupa kapan harus memberi makan, membawa ke dokter, dan memberi vaksin kucing kesayangan, semua aplikasi ini akan membantu teman-teman mengatasi masalah tersebut. 

    7. Khairunnisa Z Putri - KUCING KU SAYANG KUCING KU MALANG #FBBKOLABORASI

    Hal yang paling menyedihkan dan menyakitkan saat uning sakit. Apalagi di tempat tinggal mbak Nisa tidak ada dokter hewan. Sedih rasanya melihat uning batuk dan muntah. Badannya kurus karena susah makan. Kesedihan semakin menjadi saat mengetahui uning pergi. Meski telah dicari, uning tetap tidak ditemukan. Hingga kini, kepergian uning masih menjadi misteri bagi mbak Nisa dan keluarga.

    ***

    Post ini diedit oleh: Utari Ninghadiyati (www.utarininghadiyati.com)
  • Banjarmasin di Mata Tetangga

    Banjarmasin di Mata Tetangga



    Assalamu’alaikum. 

    Apa habar buhannya berataan? Mudahan sehatan haja. Nah, hari ini ulun handak bekisah soal Banjarmasin di Mata buhan kami, buhan Palangkaraya. Sebagai warga provinsi tetangga Kalimantan Selatan, tepatnya urang Palangkaraya, Kalimantan Tengah -tapi sawat lawas jua bediam di Banjarmasin- , ulun jadi kawa melihat kayapa orang luar Banjarmasin beisi kesan tersendiri di mata buhan Palangkaraya.

    Hmmm, kesan apa lah? Baik kah atau buruk kah? Hihihi, mun pian penasaran lanjut haja membacanya. Nah, ini lima hal tentang Banjarmasin di Mata Penduduk Palangkaraya :

    1. Wadah  Hiburan
    Bagi buhan kami yang urang Palangkaraya, Banjarmasin adalah pusat hiburan nang mana dasar tabanyak arena hiburannya atawa baramiannya dibandingkan kota Palangkaraya. Bisa dipadahakan , jauh banar, Di Banjarmasin ada mall besar, lengkap banar isinya. Di Banjarmasin jua ada Transstudio (yang ada di kota besar lain di Indonesia), Taman Lalu Lintas, Siring, Wisata Susur Sungai, dll.

    2. Gasan liburan dan belanja
    Karena hibak wadah gasan hiburan tadi, pasti sudah jadi tujuan liburan. Bila sudahnya libur sekolah, lebaran, bahkan Natalan, umaaa heh, Palangkaraya makin sunyi. Sudah sunyi di sini makin sunyi. Menyubalah semuaan urangnya ke Banjarmasin.Apalagi parak haja wahini. Sadarlah pian yang di Banjarmasin  kalau kami datangan ke situ? Hehe
     
    3. Urangnya bungas-bungas
    Nah, poin tiga pasti meulah buhan pian kujihing- kujihing lo. Hahaha. Tapi dasarnya, kami di sini melihat kaitu, apalagi buhan lelakiannya.  Jadi buhannya tu ke Banjarmasin selajur menyelajur refreshing mata jah selain otak. Hahaha. Apalagi nang masih bujangan lah. Mauk jua si amang nih lah.

    4. Urang Banjar itu sugih-sugih
    Ini terutama nang pedagang pang lah. Tapi dasarnya rata-rata pendatang dari Banjar nang bedagang di sini. Juragan sapi di sini jua urang Banjar, toko emas jua bubuhan Banjar, rumah makan laris jua ampunnya haji urang Banjar, sampai yang jualan ciki-cikian di pasar jua urang Banjar. Hen, jangan salah pian, yg bejualan ciki-cikian gen sugih di sini. Tapi kada jua pang lah semuaan urang Banjar sugih, nang biasa kekaya kami banyak haja jua. Hihi. Urang dayaknya pang kayapa? Percayalah buhan pian, kebanyakan mereka jadi PNS di Kalteng.

    5. Terlalu padat
    Kami di sini biasa jalan lengang dan bisa dipadahakan mustahil ada macet. Habis tu, jalan di kota kami ni lebar-lebar, tapi penduduknya kada banyak. Jadi, bilanya ke Banjarmasin lalu ae merasa padat banar. Jalannya halus halus ha pulang. Kada sebanding lawan penduduknya. Macet liwar. Lawan jua Palangkaraya ni, kotanya jauh labih rapi dan bungas tu pang. Bisa di Banjarmasin tadahulu banyak penduduk kalo lah, jadi kada sawat meolah tata kotanya dulu alias bedudi.

    Nah,  buhannya itu pang tadi lima fakta Banjarmasin di mata kami, urang Palangkaraya. Lima tahun dah parak bediam di sini ulun mulai tabiasa tu pang lawan keadaan di Palangkaraya.

    Sebagai urang yang introvert mungkin ulun labih katuju bediam di kota Palangkaraya, karena di sini masih damai alias kada padat bin macet. Tau am pulang mun jadi pindah ibukota RI. Ay, doa ulun kada usah gin. Eh, doa kami di sini toh. Hi ih, tau lah, banyak yang kada setuju jua. Hihihi
    Baiklah, ulun sudahi sampai di sini. Bila ada salah kata tulung dimaafkaan. Salam damai dingsanak, dari kami buhan tetangga Banjarmasin.

    Wassalamualaikum

    Penulis :Fika (
    www.latifika.com)
    Editor   : Enny (www.ennyratnawati.com)
  • 3 Danau Bungas di Banjarbaru, Kalimantan Selatan

    3 Danau Bungas di Banjarbaru, Kalimantan Selatan

    Assalamualaikum, apa habar pian sabarataan? Mudahan pian berataan sehat lah.

    Perkenalkan dahulu, ulun Ashya asli urang Jawa nang bagawi di Banjarmasin. Ulun beisi blog www.rizkyashya.com, mun pian kadada gawian jangan kada ingat lah mampir ke blog ulun.

    Tulisan ulun wayahini handak membahas tentang 3 Danau Bungas di Banjarbaru. Amun buhan pian belum tahu, kawa disimak pembahasan ulun nangini.

    Danau Seran


    Sumber : https://blog.reservasi.com

    Bahari, Danau Seran tu area tambang ampun PT Galuh Cempaka. Karena sudah kadada aktivitas tambang dan bekas tambang diganangi banyu akhirnya jadi danau. Danau Seran ni andaknya di Perumahan Fitria Residance, Jalan Guntung Manggis, Kacamatan Landasan Ulin.


    Sumber : https://travelingyuk.com

    Amun pian handak bamainan ka Danau Seran, pian kawa manyubarang ka pulau nang ada di tangah danau pakai klotok dan pian bayar Rp 5.000 ja per urangnya. Selain pian kawa manikmati banyu nang bening banar di danau, pian kawa jua befoto-foto. Di sana banyak sudah spot foto nang disediakan sekira pian kawa mengupload ke instagram atau social media lainnya. 

    Tapi ulun bapasan gasan pian berataan, mun berkunjung ka Danau Seran ni hati-hatilah. Soalnya danaunya dalam banar sampai 30 meteran.

    Danau Caramin

    Sumber : https://kalsel.prokal.co

    Basubalahan lawan Danau Seran ada Danau Caramin. Danau ini mahirip lawan Danau Seran yaitu bekas tambang nang diganangi banyu. Warna banyu Danau Caramin tu biru lawan hijau. Banyunya bening banar kaya caramin, makanya danau ini di ngarani Danau Caramin. Caramin di Bahasa Banjar artinya Cermin.



    Sumber : https://www.hellokalsel.net

    Amun pian bakunjung ke Danau Caramin, pian kawa jua naik kelotok memutari danau. Mun pian handak naik bebek pancal ada jua di Danau Caramin ini. Tiket masuk ka Danau Caramin murah banar, pian cukup bayar Rp 1.000 ja, maka pian sudah kawa meliati pemandangan di Bukit Caramin dan befoto di spot-spot foto nang instagramable.

    Danau Galuh Cempaka


    Sumber : http://nopatheexplorer.blogspot.com


    Danau Galuh Cempaka ni gin parak banar lawan Danau Seran wan Danau Caramin. Perbedaan lawan danau lainnya tu, warna Danau Galuh Cempaka ni kada biru atawa hijau. Danau ni bewarna kuning cokelat mirip lawan warna sungai nang ada di Banjarmasin. Selain itu, mun kita naik klotok, kita kawa malihati bukit-bukit. 



    Sumber : https://www.kedaiwisata.com

    Amun pian handak bakunjung, ulun saranakan pian bakunjung pas kamarian. Soalnya pamandangan di Danau Galuh Cempaka ni bungas banar pas kamarian tu. Manikmati sunset kah jer urang tu sambil naik klotok. Hen, romantis banar lo, apalagi pian kasananya lawan pasangan pian, hehe.

    Nah, nintu pang tulisan ulun tentang 3 Danau Bungas di Banjarbaru. Semoga pian kada bingung lagi lah mun pian handak berwisata di Kota Banjarbaru.
     
    Penulis: Rizky Ashyanita @ www.rizkyashya.com
    Editor  : Ira @ www.irabooklover.com
  • Tempat yang Wajib Dikunjungi Di Barabai

    Tempat yang Wajib Dikunjungi Di Barabai


    Assalamu'alaikum,

    Hari ini ulun handak bekisah tentang liburan ulun waktu ke Barabai. Kanapa jadi ulun sambat liburan, karena dasar lain rumah ulun di sana lawan dasar lain bulik kampung jua. Ulun dasar bujur handak bajalanan lawan kawan ulun, si Eca.

    Nah, ada dua tampat wisata nang kawa buhan pian kunjungi sekali jalan yang ulun rekomendasi-akan karena tampatnya basubalahan banar. Asli kayak betetangga. Nah dua tempat wisata tadi yaitu Gua Limbuhang, Haliau lawan Baruh Bunga Outbound.

    Ulun bakisah sabuting-sabuting dulu lah. Nang handak ulun kisahkan pertama ni Gua Limbuhang karena dasar disitu pendahuluan yang ulun datangi lawan Eca. Habis tuh sorenya hanyar ulun ke Baruh Bunga Outbound.

    1. Gua Limbuhang, Haliau

    Kalo dari rumah Eca di Barabai tu, rasanya kada lawas pang dijalan, asa setumat aja parasa ulun. Palingan 15 menitan bisa kalo kada salah.

    Pas awal datang tuh langsung kawa bafotoan, banyak sudah spot nang disediakan gasan bafoto. Tahu banar ampunnya nih pada urang katuju bafotoan wayahini. Hihi



    Sebelum bujur-bujur masuk ka dalam, nyata dahulu bayar karcis masuk. Karcisnya tu rasanya kada larang. Palingan 5 ribu atau 10 ribu kah yu, kada ingat lagi ulun. Yang pasti murah haja tuh.

    Suasana di sini pipina panas, pipina dingin tergantung lagi bediri di mana. Bujuran tu lain cuacanya yang meubah tapi dasar lokasinya. Kalo cuacanya dasar bujur panas banar pang hari itu tuh. Mana ulun pakai baju yang gasan urang musim dingin ha pulang, yang bajunya tetutup sampai ke gulu-gulu tuh nah. Haha

    Babulik pulang kita bakisah nang tadi. Nah, imbah masuk, makin banyak lagi spot gasan bafotonya. Ada model kaya danau, dipinggirnya ada rumah. Ada ayunan jua di parak rumah nang ada danaunya. Ada model wadah befoto nang kayak tempat sarang burung yang kita kawa babuat. Banyak banar pokoknya.

    Ulun handak maminta maaf dahulu nah sebelumnya, gasan spot foto lawan nang lainnya ada muha ulun sabarataan, kadada nang ulun kadada. Jadi, maklumi haja lah. Hihi.

    Nah, di bawah ini lokasi spot fotonya.






    Nang paling mambari takutan ni lah pas turun tangga handak bafoto model kayak danau nang ada guhanya, ngeri banar tuturunan tangganya. Bujuran tu, asa wani asa kada kami turun.

    Habis turun tuh naik parahu karet kami. Nah ini jua mambari takutan banar, rasa handak tabalik parahu karetnya. Rami pang di sini, tapi asa kadada nang bagusnya jadinya foto gara-gara takutan di parahu karetnya tadih.

    Ini ditangah-tangahnya ada model akar pohon yang kawa diduduki gasan bafoto. Tapi bujur-bujur lah duduk di sini, kalo pina tagugur, mun gugur ta ka banyu-am gugurnya. Haha.

    Bujuran maulah manggitir di sini. Mana tapikir macam-macam ha pulang kalo pina tagugur. Takutan ada inilah, takutan ada itulah, padahal nang kalihatan di bawah tu cuma iwak halus aja pang nang pina rami. Tapi biar ada iwak halus aja gen, jangan jua sampai tagugur lah. 😛


    Intinya tuh di sini banyak spot gasan bafoto. Mulai dari nang biasa sampai nang luar biasa. Jadi pilih haja handak nang mana buhan pian.


    2. Baruh Bunga Outbund

    Baruh Bunga ini asli pas disabalahnya Gua Limbuhang tadi, jadi bila buhan pian keluar parkir, kasabalah haja mata balilihat, langsung tu kalihatan.

    Nah, ulun ka Baruh Bunga Outbound ni sore banar sudah, pas handak bulikan. Dua jam sebelum tutup ulun datang ka sini, supaya kada panas lawan supaya kada rami jua.

    Di sini ni sesuai dengan namanya, ada outbound lawan ada kolam renang. Banyak jua spot fotonya, kada kalah pang lawan Gua Limbuhang tadi. Di sini ada jua model basecamp nang gasan manginap kayak itu nah.




    Baruh Bunga ni talarang pang bayar masuknya parasa ulun daripada tempat wisata lainnya di Barabai. Kayaknya gara-gara ada kolam renangnya tu pang nang malarangi lawan dijaga TNI jua. Amun dijaga TNI ni tabersih pang pasti lokasinya, sepengalaman ulun sekolah dibuhan tentara, jadi kebanyakan bersihnya daripada kadanya,

    Karena ulun datang kesorean jadi fasilitas outbound-nya tutup sudah. Ulun sampat befotoan haja lawan mandi di kolam renangnya.

    Kolam renangnya ni model kayak waterboom mini, ada kolam gasan kakanakannya ada jua kolam gasan urang tuhanya. Nang di kolam orang tuhanya ni ada jua ember babaliknya  lawan ada dua dungsuran yang merami-i, tapi kada seseram di waterboom nang gonol tu pang. Ada jua dungsuran halus di kolam kekanakannya lawan ada kayak pancuran banyu.

    Nang di kolam dewasa ni ketinggiannya ada dua tingkat, ada nang dalam banar, ada nang kada tapi dalam. Inya ada batasnya antara kedalaman satu lawan kedalaman sabutingnya, jadi tanang haja.

    Dipinggir kolamnya ni nyaman ada nang kayak rurumahan tu, gratis. Disamping wadah santainya tadi, langsung ada wc lawan kamar mandi, barasih haja tuh gasan babilas.

    Mun handak makan ada ja jua warung. Di sini sambil berkunjung buhan pian sambil disetelakan musik, jadi rame haja tuh jua kayak di kota, kada kalah pang. Hehe

    Nah, nintu pang dua tempat sekali jalan nang ulun rekomendasikan gasan buhan pian nang handak ka Barabai. Kalo handak liburan tapi baisi waktu sahari haja, kawa banar ka dua tempat nang jar ulun ni tadi.


    Ditulis oleh  : Rima Angel @ www.rima-angel.com
    Editing oleh : irabooklover @ www.irabooklover.com
  • WHAT WE DO

    Untuk job komunitas, kami telah bekerjasama dengan puluhan brand dalam 4 tahun terakhir. Juga berbagi agenda-agenda lainnya. Tidak termasuk dengan pengalaman kerjasama individu sebagai member

    CONTACT US

    For enquiries you can contact us in several different ways. Contact details are below.

    Silakan menghubungi kami melalui form kontak di bawah ini. Bisa juga menghubungi Putri 08971418636 (WA)

    Kami menerima berbagai tawaran kerjasama dengan Brand, baik produk maupun layanan. Kami akan berusaha merespon sesegera mungkin