3 Danau Bungas di Banjarbaru, Kalimantan Selatan

Assalamualaikum, apa habar pian sabarataan? Mudahan pian berataan sehat lah.

Perkenalkan dahulu, ulun Ashya asli urang Jawa nang bagawi di Banjarmasin. Ulun beisi blog www.rizkyashya.com, mun pian kadada gawian jangan kada ingat lah mampir ke blog ulun.

Tulisan ulun wayahini handak membahas tentang 3 Danau Bungas di Banjarbaru. Amun buhan pian belum tahu, kawa disimak pembahasan ulun nangini.

Danau Seran


Sumber : https://blog.reservasi.com

Bahari, Danau Seran tu area tambang ampun PT Galuh Cempaka. Karena sudah kadada aktivitas tambang dan bekas tambang diganangi banyu akhirnya jadi danau. Danau Seran ni andaknya di Perumahan Fitria Residance, Jalan Guntung Manggis, Kacamatan Landasan Ulin.


Sumber : https://travelingyuk.com

Amun pian handak bamainan ka Danau Seran, pian kawa manyubarang ka pulau nang ada di tangah danau pakai klotok dan pian bayar Rp 5.000 ja per urangnya. Selain pian kawa manikmati banyu nang bening banar di danau, pian kawa jua befoto-foto. Di sana banyak sudah spot foto nang disediakan sekira pian kawa mengupload ke instagram atau social media lainnya. 

Tapi ulun bapasan gasan pian berataan, mun berkunjung ka Danau Seran ni hati-hatilah. Soalnya danaunya dalam banar sampai 30 meteran.

Danau Caramin

Sumber : https://kalsel.prokal.co

Basubalahan lawan Danau Seran ada Danau Caramin. Danau ini mahirip lawan Danau Seran yaitu bekas tambang nang diganangi banyu. Warna banyu Danau Caramin tu biru lawan hijau. Banyunya bening banar kaya caramin, makanya danau ini di ngarani Danau Caramin. Caramin di Bahasa Banjar artinya Cermin.



Sumber : https://www.hellokalsel.net

Amun pian bakunjung ke Danau Caramin, pian kawa jua naik kelotok memutari danau. Mun pian handak naik bebek pancal ada jua di Danau Caramin ini. Tiket masuk ka Danau Caramin murah banar, pian cukup bayar Rp 1.000 ja, maka pian sudah kawa meliati pemandangan di Bukit Caramin dan befoto di spot-spot foto nang instagramable.

Danau Galuh Cempaka


Sumber : http://nopatheexplorer.blogspot.com


Danau Galuh Cempaka ni gin parak banar lawan Danau Seran wan Danau Caramin. Perbedaan lawan danau lainnya tu, warna Danau Galuh Cempaka ni kada biru atawa hijau. Danau ni bewarna kuning cokelat mirip lawan warna sungai nang ada di Banjarmasin. Selain itu, mun kita naik klotok, kita kawa malihati bukit-bukit. 



Sumber : https://www.kedaiwisata.com

Amun pian handak bakunjung, ulun saranakan pian bakunjung pas kamarian. Soalnya pamandangan di Danau Galuh Cempaka ni bungas banar pas kamarian tu. Manikmati sunset kah jer urang tu sambil naik klotok. Hen, romantis banar lo, apalagi pian kasananya lawan pasangan pian, hehe.

Nah, nintu pang tulisan ulun tentang 3 Danau Bungas di Banjarbaru. Semoga pian kada bingung lagi lah mun pian handak berwisata di Kota Banjarbaru.
 
Penulis: Rizky Ashyanita @ www.rizkyashya.com
Editor  : Ira @ www.irabooklover.com

14 komentar:

  1. Ulun pernah ke Danau Seran, tapi masih dalam tahap pembangunan. Kadada belum kelotok lawan spot-spot fotonya. Kaena ae pulang bajalanan ke sana nah XD

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih, kaena rasai kelotok lawan spot-spot fotonya Ka lah, dijamin kada rugi ^^

      Hapus
  2. Diantara ke 3 danau ini yg blm di kunjungi cuma danau galuh cempaka aja kalo yg paling enak sih tmpatny danau ceramin hehe

    BalasHapus
  3. aku udah dong ketiganya. hehehe
    ada satu lagi padahal. tp lokasinya rawan gitu dan itu danaunya biru banget

    BalasHapus
    Balasan
    1. Alhamdulillah, mantap pian ni sudah bajalanan ketiganya XD

      Hapus
  4. Danau Caramin, aku belum pernah ke sana. Kalau dua yg lainnya sudah pernah. Memang bagus2 gitu. Padahal sebelumnya hanya merupakan kolam tambang ya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Siip, mudahan pian kaena kawa jua mengunjungi Danau Caramin ^^

      Hapus
  5. Ketiga danau ini sudah pernah Beratan kesana wkwkwk tapi favoritnya tetap danau seran dong

    BalasHapus
  6. Aku nulis inj tp pernahnya baru ke danau seran huhu.
    Pengen ke Caramin, yuk kesana yuk


    Salam,

    www.rizkyashya.com

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ke Danau Caramin salajur ke Danau Galuh Cempaka jua kita Ka lah XD

      Hapus
  7. Tiap apa apa ke danau seran wks. Handak ke danau cermin sama danau cempaka belom pernah lagi. Mdhan ada waktu kesana, skira kada tekaji habar hhahahh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Nah ayo, lakasi kita baimbaian ke Danau Caramin lawan Danau Galuh Cempaka XD

      Hapus