Langsung ke konten utama

3 Danau Bungas di Banjarbaru, Kalimantan Selatan

Assalamualaikum, apa habar pian sabarataan? Mudahan pian berataan sehat lah.

Perkenalkan dahulu, ulun Ashya asli urang Jawa nang bagawi di Banjarmasin. Ulun beisi blog www.rizkyashya.com, mun pian kadada gawian jangan kada ingat lah mampir ke blog ulun.

Tulisan ulun wayahini handak membahas tentang 3 Danau Bungas di Banjarbaru. Amun buhan pian belum tahu, kawa disimak pembahasan ulun nangini.

Danau Seran


Sumber : https://blog.reservasi.com

Bahari, Danau Seran tu area tambang ampun PT Galuh Cempaka. Karena sudah kadada aktivitas tambang dan bekas tambang diganangi banyu akhirnya jadi danau. Danau Seran ni andaknya di Perumahan Fitria Residance, Jalan Guntung Manggis, Kacamatan Landasan Ulin.


Sumber : https://travelingyuk.com

Amun pian handak bamainan ka Danau Seran, pian kawa manyubarang ka pulau nang ada di tangah danau pakai klotok dan pian bayar Rp 5.000 ja per urangnya. Selain pian kawa manikmati banyu nang bening banar di danau, pian kawa jua befoto-foto. Di sana banyak sudah spot foto nang disediakan sekira pian kawa mengupload ke instagram atau social media lainnya. 

Tapi ulun bapasan gasan pian berataan, mun berkunjung ka Danau Seran ni hati-hatilah. Soalnya danaunya dalam banar sampai 30 meteran.

Danau Caramin

Sumber : https://kalsel.prokal.co

Basubalahan lawan Danau Seran ada Danau Caramin. Danau ini mahirip lawan Danau Seran yaitu bekas tambang nang diganangi banyu. Warna banyu Danau Caramin tu biru lawan hijau. Banyunya bening banar kaya caramin, makanya danau ini di ngarani Danau Caramin. Caramin di Bahasa Banjar artinya Cermin.



Sumber : https://www.hellokalsel.net

Amun pian bakunjung ke Danau Caramin, pian kawa jua naik kelotok memutari danau. Mun pian handak naik bebek pancal ada jua di Danau Caramin ini. Tiket masuk ka Danau Caramin murah banar, pian cukup bayar Rp 1.000 ja, maka pian sudah kawa meliati pemandangan di Bukit Caramin dan befoto di spot-spot foto nang instagramable.

Danau Galuh Cempaka


Sumber : http://nopatheexplorer.blogspot.com


Danau Galuh Cempaka ni gin parak banar lawan Danau Seran wan Danau Caramin. Perbedaan lawan danau lainnya tu, warna Danau Galuh Cempaka ni kada biru atawa hijau. Danau ni bewarna kuning cokelat mirip lawan warna sungai nang ada di Banjarmasin. Selain itu, mun kita naik klotok, kita kawa malihati bukit-bukit. 



Sumber : https://www.kedaiwisata.com

Amun pian handak bakunjung, ulun saranakan pian bakunjung pas kamarian. Soalnya pamandangan di Danau Galuh Cempaka ni bungas banar pas kamarian tu. Manikmati sunset kah jer urang tu sambil naik klotok. Hen, romantis banar lo, apalagi pian kasananya lawan pasangan pian, hehe.

Nah, nintu pang tulisan ulun tentang 3 Danau Bungas di Banjarbaru. Semoga pian kada bingung lagi lah mun pian handak berwisata di Kota Banjarbaru.
 
Penulis: Rizky Ashyanita @ www.rizkyashya.com
Editor  : Ira @ www.irabooklover.com

Komentar

  1. Ulun pernah ke Danau Seran, tapi masih dalam tahap pembangunan. Kadada belum kelotok lawan spot-spot fotonya. Kaena ae pulang bajalanan ke sana nah XD

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih, kaena rasai kelotok lawan spot-spot fotonya Ka lah, dijamin kada rugi ^^

      Hapus
  2. Diantara ke 3 danau ini yg blm di kunjungi cuma danau galuh cempaka aja kalo yg paling enak sih tmpatny danau ceramin hehe

    BalasHapus
  3. aku udah dong ketiganya. hehehe
    ada satu lagi padahal. tp lokasinya rawan gitu dan itu danaunya biru banget

    BalasHapus
    Balasan
    1. Alhamdulillah, mantap pian ni sudah bajalanan ketiganya XD

      Hapus
  4. Danau Caramin, aku belum pernah ke sana. Kalau dua yg lainnya sudah pernah. Memang bagus2 gitu. Padahal sebelumnya hanya merupakan kolam tambang ya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Siip, mudahan pian kaena kawa jua mengunjungi Danau Caramin ^^

      Hapus
  5. Ketiga danau ini sudah pernah Beratan kesana wkwkwk tapi favoritnya tetap danau seran dong

    BalasHapus
  6. Aku nulis inj tp pernahnya baru ke danau seran huhu.
    Pengen ke Caramin, yuk kesana yuk


    Salam,

    www.rizkyashya.com

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ke Danau Caramin salajur ke Danau Galuh Cempaka jua kita Ka lah XD

      Hapus
  7. Tiap apa apa ke danau seran wks. Handak ke danau cermin sama danau cempaka belom pernah lagi. Mdhan ada waktu kesana, skira kada tekaji habar hhahahh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Nah ayo, lakasi kita baimbaian ke Danau Caramin lawan Danau Galuh Cempaka XD

      Hapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Bajukung di Atas Rawa

jejakrekam.com Di Kalimantan Selatan daerah pahuluan selain gunung dan sungai jua ada daerah rawa. Terutama di 3 kabupaten hulu sungai selatan, tengah, dan utara tergabung 3 daerah rawa.Nah di rawa ngini kadakawa pakai alat angkutan nang ganal jadi harus pakai jukung nang ramping supaya muat lawan kada santuk lawan di bagian bawah bila kamarau pas banyu surut. Jadi di awal bulan Juni samalam ulun sawat mancobai bejukung di rawa ngini. Tepatnya di daerah perbatasan antara hulu sungai tengah dan hulu sungai utara. Di permukaan rawanya hibak lawan tumbuhan banyu. Jadi jukung tu harus mambuka jalan dahulu. Bila takana rumputnya nang jadi sarang nyamuk benyamuk tunpang disangati nang di atas jukung. Makanya paman-paman nang mambawa jukung besangu obat nyamuk. Kada tahan jua obat nyamuk saking banyaknya nyamuknya. Oya, jukung ni dipakai gasan alat pengawasan kelompok pencari iwak. Rata-rata di sini mata pencaharian orang mencari iwak tarus pang. Tapi takana ada nang menyalahi aturan yaitu ma

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu