ABOUT US

Kami adalah komunitas Narablog perempuan terbesar di Kalimantan Selatan

OUR TEAM

PENGURUS TAHUN 2020

  • Putri A. Santoso (Putri)

    Ketua Komunitas

    I long for the raised voice, the howl of rage or love.

  • Anis Winda (Niswin)

    Admin Sosial Media

    Contented with little, yet wishing for much more.

  • Triyatni Ashari (Tri)

    HR and Blog

    If anything is worth doing, it's worth overdoing.

OUR SKILLS

We pride ourselves with strong, flexible and top notch skills.

Marketing

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

Content Writing

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

SEO Article

Development 90%
Design 80%
Marketing 70%

ACHIEVEMENTS

We help our clients integrate, analyze, and use their data to improve their business.

150

GREAT PROJECTS WITH BRAND

300

MEMBERS

124000

TOTAL MEMBERS FOLLOWERS

STRATEGY & CREATIVITY

Innovation distinguishes between a leader and a follower.

BLOG ARTICLES

We pride ourselves on bringing a fresh perspective and effective marketing to each project.

  • Peresmian Universitas Sari Mulia (UNISM) Banjarmasin

    Peresmian Universitas Sari Mulia (UNISM) Banjarmasin

    Hai.. Hai.. Assalamualaikum..



    Senang sekali beberapa minggu yang lalu saya selaku ketua FBB mendapat undangan untuk menghadiri peresmian Universitas Sari Mulia di Banjarmasin pada 05 Februari 2019. Acara yang bertempat di kampusnya sendiri yaitu di jalan Pramuka di hadiri oleh banyak sekali undangan kehormatan dari berbagai kalangan penting. Saya merasa sangat bangga, karena FBB mendapat kehormatan menghadiri acara tersebut. Yeay.. Ucapkan selamat *prok..prok..prok..

    Karena acara ini adalah acara resmi, tentu saja acara ini di buka dengan lagu kebangsaan Indonesia raya, lagu Mars Universitas Sari Mulia, dan sambutan-sambutan dari kalangan tamu kehormatan. Diantaranya adalah ketua Yayasan Indah Banjarmasin yang memegang Sari mulia itu sendiri yaitu Dr RR Dwi Sogi Sri Redjeki, dari rektor UNISM, Dr H R Soedarto WW,dari perwakilan Gubernur Kalimantan selatan dan perwakilan dari Dikti. 

    Dalam acara ini di paparkan visi misi dari Universitas sari mulia dan harapan UNISM untuk mensukseskan pendidikan di area Kalimantan selatan dengan menambah jumlah universitas swasta terbaik yang ada di Kalimantan selatan ini sebagai sarana pendidikan untuk masyarakat.



    Universitas Sari mulia ini sedianya sudah lama berdiri, namun dulunya Universitas ini terdiri dari 2 kampus yaitu Stikes dan Akbid Sari Mulia. Ya memang karena saat itu jurusannya hanya dibidang kesehatan saja. Namun saat ini setelah menjadi Universitas, jurusan kuliah yang tersedia menjadi sangat variatif. Jadi bisa memenuhi banyak keinginan para generasi yang ingin melanjutkan kuliah.

    Jurusan yang tersedia di kampus ini adalah sbb:
    1. Fakultas Kesehatan,
    2. Fakultas Sains dan Tekhnologi
    3. Fakultas Humaniora.

    Acara berlangsung khidmat di dalam aula gedung Universitas Sari Mulia. Semua hadirin tampak serius dan antusias melakukan prosesi pembukaan ini. Hingga akhirnya acara pembukaan pun selesai, setelah itu para hadirin dipersilakan makan di tempat lain yang sudah disiapkan. Ternyata sebelum menuju lokasi makan, ada acara potong pita yang di sambut riuh bahagia para mahasiswanya. Pemotongan pita di lakukan oleh Kepala LLDIKTI WIlayah XI : Prof. Dr. Ir. H. Udiansyah, M.S dan Rektor Dr. H. R. Soedarto.

    Tempat area pemotongan pita itu sudah sangat dipersiapkan, Dear. Jadi ketika pemotongan pita, semua mahasiswanya meluncurkan bola-bola dan balon dari atas gedung, duh seru deh pokoknya. Ditambah lagi dengan teriakan-teriakan pemberi semangat. Rasanya happening sekali.

    Dengan menghadiri undangan ini, kami selaku blogger ikut mendoakan yang terbaik agar kampus ini berkembang pesat dan menghasilkan pelajar/mahasiswa dengan kualitas tinggi. Semoga juga di kemudian hari Fbb bisa bekerjasama untuk lain kesempatan yang menyenangkan.

    Universitas Sari Mulia :

    Jl. Pramuka No.2, Pemurus Luar, Kec. Banjarmasin Tim., Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan 70238

    Kontributor : Ruli Retno (www.ruliretno.com)
  • 8 Macam Wadai Banjar

    8 Macam Wadai Banjar



    Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin. 

    Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan.

    1. Wadai Lapis

    sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html

    Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira.

    2. Lumba

    Sumber : http://beritainfo.web.id/

    Lumba ni tamasuk wadai khas Banjar favorit ulun, rasanya nyaman pang. Kamiran lawan bantuknya mirip kaya surabi, tapi dimakan bajuruh gula habang. Ada jua nang menyambat lumba ni lawan ngaran ‘apam putih’ atau ‘surabi Banjar’. Dimakannya paling nyaman rahat panas-panas.

    3. Amparan Tatak

    sumber : http://jelajahsamboja.com/


    Amparan tatak ni tamasuk dalam jenis wadai bahiris kaya wadai lapis jua. Amun wadai lapis, lapisnya banyak, amparan tatak ni dua haja lapisannya. Lapis bawah biasanya takaras, kamirannya matan galapung baras. Satangahnya lagi di lapisan atas nitu kamirannya matan santan. Nang unik, di dalam wadai amparan tatak ni rancak dibuati orang pisang behiris-hiris halus. Jadi pas wadainya ditatak kalihatan warna kuning pisang di antara warna putih amparan tatak.

    4. Kolak

    sumber : http://resepku.info/

    Wadai khas Banjar nang kadakawa ditinggal manurut ulun adalah kolak. Datahuam mun di daerah lain kayaknya ada haja pang jua kolak, tapi amun di Banjar kolak tu khas banar diulah gasan bebuka puasa. Macam-macam jua isi kolaknya, biasanya nang paling banyak tu kolak pisang, kolak waluh, lawan kolak gumbili. Bahan-bahan kuah kolak biasanya santan campur gula habang lawan hintalu. Mun musim durian, ditambahi durian babarapa bigi. Beh, nyaman banar tu pang rasanya.

    5. Gayam

    sumber : http://srirahayukivers.blogspot.com/

    Gayam diulah matan galapung baras lawan galapung lakatan. Kamirannya digiling bulat-bulat halus, ada jua nang taganal sadikit tapi kamirannya talain sadikit. Gayam dimasaki lawan juruh gula habang campur santan. Bulatan nang taganal rancak disambat ‘umanya’, nang tahalus ngarannya ‘anaknya’. Ngaran gayam ja banyak urang Banjar nang lain-lain menyambat, ada nang menyambat ngarannya ‘kikicak’, ada jua nang menyambat ngarannya ‘hintalu karuang’.


    6. Pais

    sumber : http://yusys.com/

    Nah, wadai pais ni biasanya babungkus lawan daun pisang. Nang paling rancak diulah tu pais pisang atawa pais waluh, kamirannya campur galapung. Imbah dibungkus pakai daun pisang, dibantuk sagi ampat hanyar disumap dalam panci. Nyaman dimakan pas lagi panas-panasnya.


    7. Bingka Barandam 

    sumber : http://cookpad.com/


    Bingka barandam ni lain lawan bingka biasa, bantuknya banarai nang sama kaya kambang. Kamirannya matan hintalu campur galapung. Hasil jadinya karing, kada basah kaya bingka biasa. Rasanya gin hambar ja. Tapi dimakannya lawan gula putih nang sudah dijarang lawan banyu. Mantap banar rasanya.


    8. Kalalapun 

    sumber : http://banjarmasin.tribunnews.com/

    Kalalapun ni biasanya paling banyak dijual di Martapura. Kamirannya matan lakatan, isinya gula habang. Bantuknya bulat-bulat warna hijau, di luarnya diandaki nyiur baparut. Rasanya nyaman banar, pacah di ilat.

    Nah nitu tadi dalapan macam wadai khas Banjar nang paling nyaman dimakan. Buan pian handak nang mana? Mun ulun sebarataan pang, nyaman barataan soalnya. Haha. []

    Kontributor : Rindang Yuliani (www.rindangyuliani.com)
  • Bejejalanan ke Gambut

    Bejejalanan ke Gambut



    Assalamu’alaikum kekawanan,

    Hari ini ulun handak bekisah tentang daerah tempat ulun tinggal wahini, yaitu Gambut. Amun mendangar ngaran Gambut, bisa urang bepikirnya ngaran lahan nang rancak tebakar tu kalo lah. Bujur jua pang. Tapi Gambut yang handak ulun kesahkan ini ngaran salah satu kecamatan di kabupaten Banjar. Andakannya tu beparakan lawan Banjarmasin ibukota Kalimantan Selatan. Yah, kira-kira 6 kilometer lah dari batas kota tu.

    Biar hitungannya berparakan lawan ibukota Banjarmasin, bagi ulun Gambut ni masih desa pemandangannya. Kaya wadah ulun nih. Higa mehiga masih pehumaan. Tiap tulak begawi rasa damai tu pang melihat pemandangan hijau. Tapi pulang amun malam berasa sunyi wan dingin-dinginnya. Imbah tu kadada pulang urang bejualan makanan amun malam-malam. Sedih banar ulun jadinya.

    Tapilah, ulun dangar-dangar Gambut ni wahini lagi meusahakan supaya kawa melepaskan diri dari Kabupaten Banjar. Nah ulun setuju banar lawan ini. Soalnya bediam di Gambut ni beurusanya jauh banar ke Martapura sana. Mana jua pembangunannya pina kada merata. Makanya am pihak tetuha  lagi meusahakan banar supaya tahun 2022 Gambut sudah jadi kabupaten sorang. Ujar sudah tecukupi pang syaratnya nang kaya jumlah kecamatan, ada jua universitas sudah di situ, hotel berbintang, wan pastinya jua perumahan nang makin hari makin betambah di Gambut sini.

    Nah, amun pian bejalan ke Gambut nih, ada beberapa wadah makan yang kawa pian datangi. Nang pertama tu warung nasi gambut nang banyak betatai di parak pasar Gambut situ. Ada nang ngarannya Tenda Biru ada jua Mama Baiti. Dua itu ja pang nah yang pernah ulun cobai. Nasi itik ni sebujurnya nasi putih haja lawan iwak masak habang. Tapi pastinya rasanya tu belain pada sambal masak habang yang lain.




    Amun sudah merasai nasi itik itu, kawa jua pian mencobai es nyiur di Gambut ni. Banyak jua inya bejejer di pinggir jalan. Tapi amun pian handak merasai es nyiur yang rami kawa singgah ke warung Mama Icha di pal 12. Ngitu terkenal banar es nyiurnya wan hibak tarus. Es nyiurnya gin bemacam-macam rasanya. Ada jua wadainya di situ nyiur anum gorengkah rasanya.

    Biar hitungannya masih kayak desa, tahulah pian Gambut ni beisi hotel nang tinggi ngarannya Aston Banua. Inya bahari tu rasanya asalnya apartemen. Cuma ya ngarannya di Gambut siapa handak manukari. Akhirnya diubah jadi hotel Aston nang menyorangan di tengah pehumaan. Imbah tu tahun 2019 kena Insya Allah di Hotel Aston tu pacangan diulah mal. Bagus banar tu sekira warga Gambut kada bukah ke Banjar tarus mun handak bejalanan ke Mal.



    Terakhir, di Gambut ni ada jua wadah rekreasi keluarga ngarannya Waterboom Pesona Modern di pal 11. Ulun sudah beberapa kali ke sana. Wadahnya dasar bagus gasan rekreasi. Kolamnya banyak wan lengkap aja fasilitasnya. Amun handak bejalanan ke situ bayar karcisnya 45 ribu hari biasa wan 60 ribu mun Sabtu Minggu. Amun kanakan bisa kada mau ampih pang bemainan banyu di sini kayak anak ulun. Hehe.

    Itu haja dulu nah kesah ulun tentang Gambut. Ulun minta doanya supaya Gambut kena kawa lebih maju nang kaya kota nang di higanya. 

    Kontributor : Antung Apriana (www.ayanapunya.com)
  • 5 Hal Penting dari Musik Panting yang Perlu Diketahui

    5 Hal Penting dari Musik Panting yang Perlu Diketahui

    Assalamu'alaikum....

    Kakawanan ulun, apa habar pian hari ini? 2019 sudah nah, kada kerasaan awal tahun pulang. Ya Alloh ay, kada kerasaan ay tarus lah nyambatnya. Ham, mudahan beberkah aja waktu kita lah, dijauhkan dari apa-apa nang meulah sia-sia.

    Kali ini kita handak memandirakan alat musik tradisional Banjar. Panting banar buhan pian tau su'al alat musik nang ngarannya "Panting" ngini.

    Haam, tau lah buhan pian lawan Panting? Jangan bepadah kada tau. Ayuja mun kada  ingat kada papa, su'alnya nginih pelajaran SD kalu lih, jadi maklum aja amun kd ingat. Amun kada tau hanyar am keliwaran.

    Jadi, hari ini kita sama-sama lah mempelajari si Panting ini sekira ingat pulang wan pengetahuan kita jadi betambah-tambah. Uke? Siap?

    Ukeee, lanjuuuttttt....

    Anu, apa lah bahasa Banjarnya "Oke"?

    Maaf acil kada tau jua, nak ay😂

    Hahaha, ayuja cil ulun maafkaan 😆

    Naah, langsung ja ulun jabarakan lah dalam 5 poin hal panting apa aja nang harus kita tau bujur tentang Panting.

    1. Musik Panting ini sebujurnya gabungan antara alat musik panting, babun, biola, suling, gong, gaguncai dan ketipak. Tapinya karena si Panting ini jumlahnya ada 3 buah jadi kaya "inya inya haja" nang kelihatan, lalu supaya nyaman urang nyambatnya Musik Panting.

    Jadi, kawanan ulun ay, musik Panting ni mainnya bejama'ah. Saikung main gong, saikung gaguncai, saikung auling, saikung ketipak, saikung biola, saikung babun, 3 ikung pantingnya, eh seikung lagi penyairnya.

    Pemain musiknya ni lelakian ja biasanya, duduk besila. Penyair nang biasanya bebinian, kada pank mun duduk besila jua, tapi betelempoh duduknya.
    Sumber: banjarmasin.tribunnews.com

    2. Alat musik Panting ini bentuknya mirip lawan Gambus bubuhan Arab sana. Sama jua mainnya pada dipetik jua sabab bisi panting. Panting tu arti sebujurnya adalah senar.



    3. Taulah bubuhan pian darimana asal muasal musik ini? Banyak yang kada tau kah? Ulun gin kada tau jua asalnya. Sekalinyaaaaa, asal musik Panting ni dari tanah kelahiran ulun, Tapin, Rantau. Hiks, napa yo ulun kada tau, kada pernah pank ulun menemui di sana musik Panting, ulun kira tih dari Banjar aja. Mungkin karena Panting ni sudah mendarah daging lah di masyarakat Banjar lalu ciri khas Tapin-nya tu kadada.

    4. Pencipta musik Panting adalah A. Syarbaini. Asalnya musik Panting ni jar ngarannya musik Bajapin karena dimainkan saat pertunjukan Tari Japin. Nah, pas tahun 1977, bubuhan seniman kita bahari kaya; bapak A. Syarbaini, H. Anang Adriansyah (tau kalo lawan sidin? Banyak banar lagu Banjar ulahan sidin nih), Yustan Azidin, Marsudi, BA, Drs. H. Bahtiar Sanderta, sepakat meubah ngaran musik Bajapin menjadi musik Panting.

    5. Musik Panting sampai ke Kairo sudah. Han, makinnya pian kada tau kalo? Haha, samaaa haja pnk lawan ulun😁.

    Jadi, napa kisahnya? Ulun kutip dari Banjarmasin Post lah.

    April 2018 semalam tu jar buhan Perkumpulan Mahasiswa Asing Al-Azhar meadakan semacam festival budaya gasan mengenal budaya masing-masing negara. Ada 24 negara yang umpatan, Indonesia salah satunya. Nah, bubuhan mahasiswa kita di Mesir sana meajuakan musik Panting ni gasan tampil di acara itu.

    Uwaaii.... Bangganya jadi urang Banjar mun kayani kisahnya, ya kalu? 😍


    🔊🔊🔊


    Nah, cukup sekian lah dari ulun tentang Panting ni. Semuga kawa menambah wawasan kita mengenai adat budaya Banjar tercinta. 


    ***

    Syair Musik Panting
    Lawan Bismillah kami ucapkan
    Panting dikatik baandung tangan
    Musik dialun nang dibawakan
    Kisahnya nasib marista badan
    Mangatik panting di bulan tarang
    Duduk basila basangga wihang
    Marista diri awak saurangan
    Manunggu nasib rajaki datang
    Musik Panting kita dangari sayang..
    Paninggal Datu urang bahari
    Panting dikatik di malam hari sayang..
    Mahibur hati di wayah sunyi
    Musik Panting kita dangari sayang..
    Panting dikatik di malam hari
    Patut dibina dipalajari sayang...
    Mahibur hati di wayah sunyi



    Kontributor: Latifika Sumanti (www.fika-su.com) 
  • WHAT WE DO

    Untuk job komunitas, kami telah bekerjasama dengan puluhan brand dalam 4 tahun terakhir. Juga berbagi agenda-agenda lainnya. Tidak termasuk dengan pengalaman kerjasama individu sebagai member

    CONTACT US

    For enquiries you can contact us in several different ways. Contact details are below.

    Silakan menghubungi kami melalui form kontak di bawah ini. Bisa juga menghubungi Putri 08971418636 (WA)

    Kami menerima berbagai tawaran kerjasama dengan Brand, baik produk maupun layanan. Kami akan berusaha merespon sesegera mungkin