Langsung ke konten utama

Peraturan Member

Welcome!
Selamat datang di komunitas kami.
Grup ini kami buat untuk menjalin silaturrahmi antara para blogger perempuan di Kalimantan selatan, dan tentunya untuk berbagi ilmu, informasi, serta kebahagiaan ngeblog ^^


PERATURAN MEMBER GRUP FBB


1. Sebelum memutuskan bergabung, sudah mempunyai blog aktif yang berusia minimal 3 bulan dan paling tidak 10 blogpost. Diwajibkan follow semua sosmed Female Blogger Banjarmasin dan memasang logo FBB di blog yang sudah diberi backlink menuju blog official FBB dan mengisi biodata.


2. Belajar bertanggung jawab secara personal atas setiap tulisan yang kita buat, apapun jenis tulisannya. Tidak menulis hal-hal yang melanggar norma agama dan norma susila (terutama budaya masyarakat Kalsel), berpotensi menyinggung orang lain, atau mengandung unsur SARA dan SARU.


3. Selalu aktif menulis dan berbagi tulisan di grup. Jangan lupa untuk selalu menggunakan kalimat pengantar saat share link. Semua tautan/link yang tidak disertai pengantar akan dihapus admin tanpa pemberitahuan.


4. Saat share di sosial media (Instagram/twitter), silakan gunakan hastag #femalebloggerbjm dan tag akun resmi Female Blogger Banjarmasin agar direpost oleh admin. Mohon untuk tag hal yang berkaitan dengan blogging saja ya.


5. Tidak memasang/share link postingan pribadi tanpa tujuan yang jelas. Boleh share sesuatu seperti info giveaway, dan yang lainnya dengan seizin admin namun jangan sampai spamming. Semua anggota disarankan berpartisipasi dalam kegiatan rutin FBB yaitu share link blog (blogwalking), Instagram Walking dan blog collab bulanan kecuali yang sedang kena sanksi.


6. Anggota yang beberapa kali melakukan pelanggaran ringan atau 1x pelanggaran berat akan dikeluarkan dari grup.
Contoh pelanggaran ringan: membuat suasana dan kenyamanan grup terganggu.
Contoh pelanggaran berat: merugikan pihak lain dan pencemaran nama baik.


7. Jika anggota grup ingin memberikan informasi terkait lomba, event, notes (catatan), atau apapun yang berkaitan dengan promosi komersil, WAJIB menginformasikan terlebih dahulu kepada admin agar terhindar dari berita simpangsiur/hoax.
Hanya admin yang boleh post informasi, namun nama pemberi info akan tetap dicantumkan.


8. Grup ini adalah grup yang berisikan anggota dengan berbagai latar belakang, agama dan kebiasaan. Jika ada bahasan yang menyinggung bersikaplah dewasa, bahas secara personal dengan subjek yang bersangkutan, atau jika perlu meminta bantuan admin sebagai penengah.


9. Tidak membuat drama dan kericuhan apapun. Tidak memperkeruh suasana. Jika terjadi sesuatu diharapkan saling bekerja sama agar suasana tetap damai.


10. Semua anggota berhak untuk keluar dari grup dengan alasan apapun dengan catatan menginformasikan permasalahannya terlebih dahulu kepada admin. Kemudian, admin yang akan menghapus keanggotaan. Anggota yang sudah keluar boleh masuk kembali di lain hari.
Jika anggota keluar tanpa informasi akan masuk dalam daftar hitam dan tidak akan didaftarkan lagi di lain waktu dengan alasan apapun.


NOTE:

1.Buat teman-teman yang mau bergabung dengan kami, silahkan mengirim pesan inbox ke founder sebagai admin penerima anggota Female Blogger Bjm (Rima: 0896 9136 3690, WA only)

2. Mengenai izin share info giveaway, dan promosi lainnya harap izin dulu dengan founder melalui japri saja. Usahakan tidak menanyakan langsung di grup umum. 

3. Kegiatan Share Link dibantu pelaksanaannya oleh Mbak Helka. Oleh karenanya, jika anggota yang berpartisipasi dalam kegiatan tersebut mengalami kendala atau permasalahan (misalnya seperti gagal upload foto di form, tidak  bisa login FB untuk submit link dsb). Harap langsung menghubungi Mbak Helka  melalui japri saja. Usahakan tidak menanyakan langsung di grup umum. 



Demikian peraturan sementara yang berlaku.


Salam persahabatan #FemaleBloggerBJM

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu