Langsung ke konten utama

Bejejalanan ke Gambut



Assalamu’alaikum kekawanan,

Hari ini ulun handak bekisah tentang daerah tempat ulun tinggal wahini, yaitu Gambut. Amun mendangar ngaran Gambut, bisa urang bepikirnya ngaran lahan nang rancak tebakar tu kalo lah. Bujur jua pang. Tapi Gambut yang handak ulun kesahkan ini ngaran salah satu kecamatan di kabupaten Banjar. Andakannya tu beparakan lawan Banjarmasin ibukota Kalimantan Selatan. Yah, kira-kira 6 kilometer lah dari batas kota tu.

Biar hitungannya berparakan lawan ibukota Banjarmasin, bagi ulun Gambut ni masih desa pemandangannya. Kaya wadah ulun nih. Higa mehiga masih pehumaan. Tiap tulak begawi rasa damai tu pang melihat pemandangan hijau. Tapi pulang amun malam berasa sunyi wan dingin-dinginnya. Imbah tu kadada pulang urang bejualan makanan amun malam-malam. Sedih banar ulun jadinya.

Tapilah, ulun dangar-dangar Gambut ni wahini lagi meusahakan supaya kawa melepaskan diri dari Kabupaten Banjar. Nah ulun setuju banar lawan ini. Soalnya bediam di Gambut ni beurusanya jauh banar ke Martapura sana. Mana jua pembangunannya pina kada merata. Makanya am pihak tetuha  lagi meusahakan banar supaya tahun 2022 Gambut sudah jadi kabupaten sorang. Ujar sudah tecukupi pang syaratnya nang kaya jumlah kecamatan, ada jua universitas sudah di situ, hotel berbintang, wan pastinya jua perumahan nang makin hari makin betambah di Gambut sini.

Nah, amun pian bejalan ke Gambut nih, ada beberapa wadah makan yang kawa pian datangi. Nang pertama tu warung nasi gambut nang banyak betatai di parak pasar Gambut situ. Ada nang ngarannya Tenda Biru ada jua Mama Baiti. Dua itu ja pang nah yang pernah ulun cobai. Nasi itik ni sebujurnya nasi putih haja lawan iwak masak habang. Tapi pastinya rasanya tu belain pada sambal masak habang yang lain.




Amun sudah merasai nasi itik itu, kawa jua pian mencobai es nyiur di Gambut ni. Banyak jua inya bejejer di pinggir jalan. Tapi amun pian handak merasai es nyiur yang rami kawa singgah ke warung Mama Icha di pal 12. Ngitu terkenal banar es nyiurnya wan hibak tarus. Es nyiurnya gin bemacam-macam rasanya. Ada jua wadainya di situ nyiur anum gorengkah rasanya.

Biar hitungannya masih kayak desa, tahulah pian Gambut ni beisi hotel nang tinggi ngarannya Aston Banua. Inya bahari tu rasanya asalnya apartemen. Cuma ya ngarannya di Gambut siapa handak manukari. Akhirnya diubah jadi hotel Aston nang menyorangan di tengah pehumaan. Imbah tu tahun 2019 kena Insya Allah di Hotel Aston tu pacangan diulah mal. Bagus banar tu sekira warga Gambut kada bukah ke Banjar tarus mun handak bejalanan ke Mal.



Terakhir, di Gambut ni ada jua wadah rekreasi keluarga ngarannya Waterboom Pesona Modern di pal 11. Ulun sudah beberapa kali ke sana. Wadahnya dasar bagus gasan rekreasi. Kolamnya banyak wan lengkap aja fasilitasnya. Amun handak bejalanan ke situ bayar karcisnya 45 ribu hari biasa wan 60 ribu mun Sabtu Minggu. Amun kanakan bisa kada mau ampih pang bemainan banyu di sini kayak anak ulun. Hehe.

Itu haja dulu nah kesah ulun tentang Gambut. Ulun minta doanya supaya Gambut kena kawa lebih maju nang kaya kota nang di higanya. 

Kontributor : Antung Apriana (www.ayanapunya.com)

Komentar

  1. Nah jadi handak nah merasai es nyiur mama icha, soalnya kada suah lagi merasai. Padahal rancak lalu sana

    BalasHapus
    Balasan
    1. Selain mama icha ada juabyang lain Mba ai. Nyaman jua. Tp kd ingat ngarannya nah. Ada beberapa, cuma yg terkenal si mama icha ini krn pernah diliput di TV

      Hapus
  2. Gambut tuh luas banar lok. Ibaratnya kota penyanggalah lawan banjarmasin.

    BalasHapus
  3. Ham.. Bahari lagi masih bagana di pelaihari bingung ulun tuh. Gambut tu banjar kah. Kenapa ngarannya jadi gambut. Haha. Jadi jar mama lun tanahnya tu pang rawa bebanyu jadi am gambut ngarannya.

    BalasHapus
  4. Mun gambut nih ulun katuju singgah hagan makan. Makan nasi bungkus tenda biru, bakso Adit, es nyiur mama Icha. Ampih lapar hanyar balarut pulang ka Rantau.

    BalasHapus
  5. sebagai orang gambut aku sangat mendukung lepasnya gambut dari kab. banjar. hehe

    BalasHapus
  6. Wujudkan Impian Anda Disini & Ajaklah Teman-Teman Anda Semua Untuk Ikut Bergabung Bersama Kami Hanya Di http://www.dewalotto.me !!!
    Raihlah Mimpi Anda Setiap Hari & Jadilah Pemenang !!!

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Bajukung di Atas Rawa

jejakrekam.com Di Kalimantan Selatan daerah pahuluan selain gunung dan sungai jua ada daerah rawa. Terutama di 3 kabupaten hulu sungai selatan, tengah, dan utara tergabung 3 daerah rawa.Nah di rawa ngini kadakawa pakai alat angkutan nang ganal jadi harus pakai jukung nang ramping supaya muat lawan kada santuk lawan di bagian bawah bila kamarau pas banyu surut. Jadi di awal bulan Juni samalam ulun sawat mancobai bejukung di rawa ngini. Tepatnya di daerah perbatasan antara hulu sungai tengah dan hulu sungai utara. Di permukaan rawanya hibak lawan tumbuhan banyu. Jadi jukung tu harus mambuka jalan dahulu. Bila takana rumputnya nang jadi sarang nyamuk benyamuk tunpang disangati nang di atas jukung. Makanya paman-paman nang mambawa jukung besangu obat nyamuk. Kada tahan jua obat nyamuk saking banyaknya nyamuknya. Oya, jukung ni dipakai gasan alat pengawasan kelompok pencari iwak. Rata-rata di sini mata pencaharian orang mencari iwak tarus pang. Tapi takana ada nang menyalahi aturan yaitu ma

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu