Langsung ke konten utama

Banjarmasin di Mata Tetangga



Assalamu’alaikum. 

Apa habar buhannya berataan? Mudahan sehatan haja. Nah, hari ini ulun handak bekisah soal Banjarmasin di Mata buhan kami, buhan Palangkaraya. Sebagai warga provinsi tetangga Kalimantan Selatan, tepatnya urang Palangkaraya, Kalimantan Tengah -tapi sawat lawas jua bediam di Banjarmasin- , ulun jadi kawa melihat kayapa orang luar Banjarmasin beisi kesan tersendiri di mata buhan Palangkaraya.

Hmmm, kesan apa lah? Baik kah atau buruk kah? Hihihi, mun pian penasaran lanjut haja membacanya. Nah, ini lima hal tentang Banjarmasin di Mata Penduduk Palangkaraya :

1. Wadah  Hiburan
Bagi buhan kami yang urang Palangkaraya, Banjarmasin adalah pusat hiburan nang mana dasar tabanyak arena hiburannya atawa baramiannya dibandingkan kota Palangkaraya. Bisa dipadahakan , jauh banar, Di Banjarmasin ada mall besar, lengkap banar isinya. Di Banjarmasin jua ada Transstudio (yang ada di kota besar lain di Indonesia), Taman Lalu Lintas, Siring, Wisata Susur Sungai, dll.

2. Gasan liburan dan belanja
Karena hibak wadah gasan hiburan tadi, pasti sudah jadi tujuan liburan. Bila sudahnya libur sekolah, lebaran, bahkan Natalan, umaaa heh, Palangkaraya makin sunyi. Sudah sunyi di sini makin sunyi. Menyubalah semuaan urangnya ke Banjarmasin.Apalagi parak haja wahini. Sadarlah pian yang di Banjarmasin  kalau kami datangan ke situ? Hehe
 
3. Urangnya bungas-bungas
Nah, poin tiga pasti meulah buhan pian kujihing- kujihing lo. Hahaha. Tapi dasarnya, kami di sini melihat kaitu, apalagi buhan lelakiannya.  Jadi buhannya tu ke Banjarmasin selajur menyelajur refreshing mata jah selain otak. Hahaha. Apalagi nang masih bujangan lah. Mauk jua si amang nih lah.

4. Urang Banjar itu sugih-sugih
Ini terutama nang pedagang pang lah. Tapi dasarnya rata-rata pendatang dari Banjar nang bedagang di sini. Juragan sapi di sini jua urang Banjar, toko emas jua bubuhan Banjar, rumah makan laris jua ampunnya haji urang Banjar, sampai yang jualan ciki-cikian di pasar jua urang Banjar. Hen, jangan salah pian, yg bejualan ciki-cikian gen sugih di sini. Tapi kada jua pang lah semuaan urang Banjar sugih, nang biasa kekaya kami banyak haja jua. Hihi. Urang dayaknya pang kayapa? Percayalah buhan pian, kebanyakan mereka jadi PNS di Kalteng.

5. Terlalu padat
Kami di sini biasa jalan lengang dan bisa dipadahakan mustahil ada macet. Habis tu, jalan di kota kami ni lebar-lebar, tapi penduduknya kada banyak. Jadi, bilanya ke Banjarmasin lalu ae merasa padat banar. Jalannya halus halus ha pulang. Kada sebanding lawan penduduknya. Macet liwar. Lawan jua Palangkaraya ni, kotanya jauh labih rapi dan bungas tu pang. Bisa di Banjarmasin tadahulu banyak penduduk kalo lah, jadi kada sawat meolah tata kotanya dulu alias bedudi.

Nah,  buhannya itu pang tadi lima fakta Banjarmasin di mata kami, urang Palangkaraya. Lima tahun dah parak bediam di sini ulun mulai tabiasa tu pang lawan keadaan di Palangkaraya.

Sebagai urang yang introvert mungkin ulun labih katuju bediam di kota Palangkaraya, karena di sini masih damai alias kada padat bin macet. Tau am pulang mun jadi pindah ibukota RI. Ay, doa ulun kada usah gin. Eh, doa kami di sini toh. Hi ih, tau lah, banyak yang kada setuju jua. Hihihi
Baiklah, ulun sudahi sampai di sini. Bila ada salah kata tulung dimaafkaan. Salam damai dingsanak, dari kami buhan tetangga Banjarmasin.

Wassalamualaikum

Penulis :Fika (
www.latifika.com)
Editor   : Enny (www.ennyratnawati.com)

Komentar

  1. Hahaha, ulun pernah ke Palangkaraya pas musim liburan, dasar sunyi di sana. Jer laki ulun oragnnya tulakan ke Banjarmasin jer. Sekalinya dasar bujur lah. Hanyar sadar ulun pada bagian pian datangan ke Banjarmasin pas musim liburan, wkwkwk.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih, kita kadatangan tamu sakalinya setiap liburan. Selamat datang dingsanak. Semoga kada jara balibur di Banjarmasin ^^

      Hapus
  2. Umaaa bungas Dan sugih jar. Langsung himung nah kami yang di banjar hehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih, alhamdulillah kita disambat bungas lawan sugih, *langsung basurui*

      Hapus
  3. Hihi dasarnya banjarmasin ni kota halus tapi banyak urangnya makanya macet

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih, mudahan kaena Banjarmasin kawa kada macet lagi. Aamiin.

      Hapus
  4. Hen, keitu sekalinya anggapan tetangga leh. Mun masalah hiburan tu dasar bujur pang, kawan uln di kapuas bisa seminggu sekali ke Bjm supaya kawa ke mall ja jar. Hehe.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Alhamdulillah tanggapan tetangga kita banyak baiknya. Mudahan kota Banjarmasin semakin bungas ^^

      Hapus
  5. Banjarmasin di mata ulun, rami dan penghilang stres. Wajar, di Hulu Sungai tempat ulun, sunyi banar.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Dasar bujur rami di Banjarmasin ni. Mudahan Hulu Sungai kaena kawa umpat rami jua. Aamiin ^^

      Hapus
  6. Gak terlalu setuju sih sm yg padat. Soalnya masih lebih padat d jawa, d sini aku masih bs berangkat kerja mepet mepet ehehe


    Salam,

    www.rizkyashya.com

    BalasHapus
    Balasan
    1. Ahaha...alhamdulillah macetnya Banjarmasin masih kawa pian toleransi. Mudahan kaena kawa kada macet lagi. Aamiin ^^

      Hapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu