Langsung ke konten utama

Female Blogger of Banjarmasin 3rd Anniversary


Assalamualaikum semuanya,

Waktu memang terasa berjalan cepat. Itulah juga yang dialami komunitas Female Blogger of Banjarmasin (FBB). Tidak terasa FBB sudah berada pada usia tiga tahun, tepat 6 Oktober lalu. Masih sangat muda memang, tapi InshaAllah akan terus berkembang. Inilah yang menjadi harapan seluruh member komunitas blogger perempuan di Kalimantan Selatan ini.

3rd Year Anniversary ini mengusung tema “Shine Up”. FBB memang ingin menjadi komunitas yang terus bersinar, khususnya di kalangan blogger di Kalimantan Selatan.

Acara syukuran ultah FBB yang ketiga kali ini diadakan di cafe Nostalgia, Banjarmasin dan dihadiri sekitar 15 orang member. Per Oktober 2019 sendiri member FBB sudah mencapai 40 orang.

Acara yang dipandu oleh Nisa dan Ashya ini, diawali dengan tutorial makeup.  FBB bekerjasama dengan Wardah Kosmetik untuk sesi ini. Tim Wardah kemudian meminta salah satu member untuk di make up, dan yang bersedia adalah Diah, salah satu member senior di FBB. Sesi ini diakhiri dengan tanya jawab dan foto bersama.



Selanjutnya adalah sharing blogger. Di sesi ini beberapa blogger menceritakan awal mula mereka berada di dunia blogger dan perkenalan dengan FBB.  Salah satu member yang menceritakan pengalamannya adalah Aswinda Utari. Blogger yang tinggal di Banjarmasin ini menceritakan pengalamannya nge-blog di sela-sela kesibukannya mengurus dua buah hatinya. Winda juga mengungkapkan perkenalannya dengan  FBB, yang membuatnya semakin bersemangat dalam aktivitas di dunia blogger.



Acara dilanjutkan dengan pembagian hadiah. Antara lain member dengan dresscode yang sesuai, member terontime, upload di instagram plus sharing blogging terbaik.

Acara ditutup dengan pemotongan kue oleh ketua FBB Dina Yulini Fahdina dan wakil ketua, Rindang Yuliani.



Selanjutnya adalah acara makan bersama dan tak lupa foto- foto tentunya. Sebelum pulang semua member mendapat bingkisan dari @ wardah_banjarmasin dan @sarigadingbeauty sebagai sponsor di acara Ultah FBB tahun ini.  Sampai jumpa di acara  ultah FBB tahun depan ya ヾ(^-^)ノ


Komentar

  1. Selamat ultah FBB. Semoga tetap menjadi komunitas yang menyenangkan dan tempat belajar bagi blogger kalsel. Aamiin

    Btw, acaranya seruuuu loh.. Tks fbb

    BalasHapus
  2. Semoga FBB ada selama-lamanya bersama kita ya dan terus berlanjut ke ulang tahun berikut-berikutnya lagi.

    BalasHapus
  3. Sampai jumpa di perayaan ulang tahun FBB ke-4 Gaes.

    BalasHapus
  4. Selamat ulang tahun FBB.. semoga semakin berkibar para bloggernya dan ke depannya semakin keren komunitasnya

    BalasHapus
  5. Selamat ulang tahun FBB. Sukses selalu yaaa 🙏🙏🥰🥰

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu