Langsung ke konten utama

Buku-Buku Karya Anak Banua #3

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamu'alaikum kakawanan ulun barataan? Kayak apa habar pian? Mudah-mudahan kita semua selalu dalam lindungan Tuhan Yang Maha Esa.

Hari ini, ulun handak bakisah tentang 3 buku nang ditulis oleh urang banua kita saurang.  Mudah-mudahan imbah mambaca kisah ni, kita sabarataan semakin mengenal dan menghargai buku-buku karya anak banua.

1. Syekh Abdul Hamid Abulung - Korban Politik Penguasa oleh Fahrurraji Asmuni


(sumber gambar: www.irabooklover.com)

Dilihat dari judulnya, buku ni kayaknya isinya berat pang lah. Tapi manurut ulun kada, buku ini ditulis dengan ringan, kayak mambaca kisah fiksi.

Buku ini mangisahakan kisah hidup Datu Abulung nang dahulu ada basilisih paham lawan salah satu Sultan Banjar. Selain itu, buku ini ada jua mangisahakan hubungan sidin lawan Datu Kalampayan. Ujar habar, Datu Kalampayan ni mandukung Sultan Banjar dalam perselisihan tersebut, tapi buku ini menyebutkan bukti bahwa habar itu kada bujur .

Buku ini maulah ulun merasa bangga bahwa di Kalimantan Selatan, pernah ada ulama sehebat Datu Abulung. Nangapa haja karamat nang dimiliki oleh sidin? Silakan dibaca sorang bukunya lah, hihihi.

Bukunya mungkin sudah ngalih dicari wayahini. Tapi insyaAllah masih ada di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Kabupaten Hulu Sungai Utara.

2. Misteri Pohon Kasturi oleh M. Hasbi Salim



(sumber gambar: www.goodreads.com)

Buah kasturi adalah flora khas Kalimantan Selatan. Mun pian handak malihat kayak apa wujudnya buah Kasturi ni, pian bisa malihat di postingan Banjar Corner kami nang judulnya Buah Musiman Nang Ada di Kalimantan Selatan.

Buku ini adalah kumpulan cerpen. Kisahnya familiar banar lawan kahidupan sahari-hari kakanakan-kakanakan di Amuntai pada khususnya. Maulah kaganangan pas bamainan waktu lagi halus bahari, hihihi.

Terutama kisah tentang Misteri Pohon Kasturi ni. Pohon Kasturi ni tinggi wan rimbun-rimbunnya. Angker banar tu pang bila dilihat. Tapi tatap ai rajin barabut manjatui bila buahnya guguran. Apalagi bila pas ada angin kancang, umaaa rasa sanang banar hati malihat buahnya ni guguran.

Buku ini masih bisa jua dipinjam di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Kabupaten Hulu Sungai Utara.

3. Merajut Impian Putri Sasirangan oleh M. Hasbi Salim



(sumber gambar: www.goodreads.com)

Dilihat dari judulnya ja jalas banar sudah lah kalau kisahnya ni pasti ada mamuat kisah tentang kain sasirangan, hihihi. Kain khas Kalimantan Selatan ni dasar tarkanal banar pang sudah. Sebelumnya, Banjar Corner gin ada jua manulis tentang sasirangan ni. Pian bisa mancek di postingan kami nang judulnya Motif-Motif Sasirangan atawa Cara Ma-ulah Sasirangan Khas Banjar.

Di buku Merajut Impian Puteri Sasirangan ni, dikisahakan ada seorang gadis multi talenta nang berhasil tapilih sebagai Putri Sasirangan. Tapi gemerlapnya dunia Putri-Putrian ni ternyata kurang cocok lawan si gadis. Akhirnya si gadis ni manamuakan potensi dirinya nang lain. Nangapa potensinya? Silakan baca sorang bukunya lah, haha. InsyaAllah bukunya masih bisa jua dipinjam di Dinas Perpustakaan dan Kearsipan di Kabupaten Hulu Sungai Utara.

***

Nah, itu pang 3 buku pilihan ulun gasan Banjar Corner hari ini. Mun pian batanya-tanya mana buku nang pian tulis padahal pian urang banua? Cuba pian cek di postingan Buku-Buku Karya Anak Banua #1 dulu lah, adalah tabuat? Bila kadada, cuba cek lagi di postingan Buku-Buku Karya Anak Banua #2. Bila masih kada tabuat pian bisa hubungi public relationship (PR) kami untuk kerja sama review buku, hihihi, *promosi*. 

Nah, sakian dulu tulisan ulun gasan Banjar Corner hari ini. Mudah-mudahan bamanfaat wan mudah-mudahan jua kita kawa batamu-an lagi di post Banjar Corner nang barikutnya lah. Aamiin.

Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alhamdulillah.

***
Nang manulis: Ira (www.irabooklover.com)

Komentar

  1. Dasar keren-keren buku-buku karya anak banua kita ne. Jadi teumpat bangga ulun nah, *nangisterharu*

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, dasar keren-keren buku-buku karya anak banua kita ni *julungitisu*.

      Hapus
  2. Penasaran ulun handak membaca kisah datu ambulung nang selengkapnya... Mudahan kaina mun bulik ka amuntai sawat singgah ke perpusnya handak membaca buku tentang datu ambulung.

    BalasHapus
  3. Baru tahu ulun buah kasturi buah khas Kalsel. Menariknya semua bukunya orang Banua ini

    BalasHapus
  4. umaaa hanyar aja nah ulun tau lawan buku-buku karya anak banua
    rasa hendak beisi yang misteri buah kasturi

    BalasHapus
  5. wah keren banar nih asli karya anak banua nih di acungi jempol hihi

    BalasHapus
  6. Keren keren sekali bukunya.
    Dan aku bau tau buah kasturi khas Kalsel

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Belajar Istilah Banjar

  Halo! Apa habar buhan pian sabarataan? Mudahan baik ajaa lah sabarataan, sehat selalu dan dijauhkan dari panyakit.   Nah kali ini ulun handak memadahkan beberapa istilah dalam bahasa Banjar yang mungkin banyak dari pian masih balum tahu karena kada tebiasa berbahasa banjar sehari-hari, atau hanyar aja pindah ke banjar. Oiya, ulun ingat banar bahari pas SD balajar bahasa Banjar muatan lokalnya, amun wahini masih jua kah kakanaan tahu di istilah ni?   Berikut beberapa istilah dalam bahasa Banjar:   1. Salesmaan   Salesma sabujurnya adalah ngaran virus yaitu virus salesma, yang begejala behingusan atau pilek. Nah rancak urang tetap menyambat salesmaan jua amun ada nang kena flu karena gejala si salesma lawan flu nih mirip yang nyata bahingusan lawan batukan.   2. Hawai   Hawai nang ini lain ngaran wilayah lah, hawai nang dimaksud di sini tu artinya semacam sunyi tu nah, misalnya urang tebiasa di kota lalu bejalanan ke desa pasti lain suasananya, tebiasa pina rami

Kisah Intingan wan Dayuhan

Halo sabarataan, batamuan pulang lawan ulun, Nisa. Kali ini, ulun handak mangisahakan kisah Intingan wan Dayuhan nang rajin tu selalu dikisahakan bila ulun handak guring waktu lagi halus dulu. Kisahnya ni turun temurun dari zaman datu, nini, mama, anak sidin, dan cucu sidin, bisa jua kaina sampai ka buyut sidin. Kisahnya nih rami, sampai taguring guring mandangari kisah ini ja, lucu pulang han. Bila pian suah mandangar kisah Intingan wan Dayuhan, bararti kita sama. Zaman bahari kadada pang yutube wan intirnit. Nang ada kisah dari muntung ka muntung ja. Nang kaya apa kisahnya, ni ulun kisahakan nah ka bagian pian sakira kada panasaran. Kisah Intingan wan Dayuhan  Zaman bahari ada dua ikung badua ba-ading nang bangaran Intingan wan Dayuhan. Kisahnya Intingan nang jadi kaka, Dayuhan ading nya. Ibarat kata, si Dayuhan nih inya orangnya kada tapi paham apa yang di padah-akan tu, atau bahasa kitanya, ada nang kurang kaitu nah. Ujar kisah si ading nih kada hakun sakulah, mac