Langsung ke konten utama

Istilah Dasar Dalam Dunia Blog

(sumber : www.kuliahkomputer.com)

Ulun handak manulis tentang istilah dasar di dunia perblog-an gasan pemula. Gara-gara rancak bagaul lawan member Female Blogger of Banjarmasin ni banyak banar pengetahuan yang di dapat.

Apa am bila bapandiran lawan member lain tu banyak istilah yang disingkat. Jadi mau kada mau sorang nih betakun atau mancari tahu sorang.

Ini tulisannya sederhana aja karena ulun blogger hanyar jadi istilahnya tu kada ngalih-ngalih. Mun pian blogger hanyar bagus banar mambaca tulisan ulun nih. Wayoo hahaha.

 Mun pian blogger yang sudah talawas ulun minta dikoreksi kalau ada salah tulis atau pian handak menambahi akan istilahnya bagus jua jadi ulun kawa belajar.

Langsung aja yang pertama :

1. TLD

TLD itu singkatan dari Top Level Domain. Nah domain itu nama alamat blog kita. Kalo blog kita gratis tu contohnya semacam www.aluh.blogspot.com atau www.aluh.wordpress.com.

Nah bila pian TLD itu artinya blog pian kawa menghilangkan domain yang gratis tu jadi lebih pendek kayak www.aluh.com. Ini supaya blog pian lebih nyaman diingat urang lawan jadi terlihat professional jer urang tuh. Nama domainnya bisa jua .net atau .xyz macam-macam. Tapi TLD nih ada biayanya.

2. BW

Ini di FBB rancak tiap hari rabu. Jadi BW itu singkatan Blog Walking kalau secara terjemahan perkata tuh artinya berjalan-jalan di blog. Nah maksudnya saling sepakat untuk meninggalkan komentar di blog orang lain terus orang yang kita komentari tu harus jua bekomentar di blog kita. Ini tuh kada asal komentar aja pang.

Komentarnya kada boleh pendek dan harus sesuai dengan materi postingan blognya. Blog Walking ni ada batas waktunya biasanya 3 harian atau lebih. Bila telat blog walking ada denda atau bila parah banar di blacklist.

Tiap grup atau komunitas blogwalking beda-beda peraturannya pang. Semakin pian rancak blog walking jadi banyak jua yang mengomentari blog pian dan bisa meolah blog pian tambah bagus.

 Kenapa jadi bisa bagus? Soalnya pian rancak melihati blog orang lo nah tu bisa menyemangati pian meurus blog biar yang berkunjung jua nyaman.

3. Rate Card

Maksudnya kartu tarif ni ya price list atau kalau di rumah makan tu semacam daftar harganya. Nah ini supaya memudahkan si klien gasan meliat harga yang dibayar untuk jasa pian menulis, mempromosikan dan mereview brand/produk/jasa mereka.

4. Niche

Niche adalah Tema atau topik yang sering di bahas dalam blog. Misal ada blog tentang buku, parenting, tips trik, traveling dan lain-lain.

5. Monetasi

Monetasi blog itu artinya blognya sudah bisa menghasilkan uang. Kalau dulu yang rancak kita tahu tuh kawa dapat duit dari iklan adsense google yang bila banyak diklik orang dapat bayarannya banyak jua. Nah kalau wahini tu lagi musim sponsored post atau job review. Jadi kita menulis post tentang suatu produk atau jasa punya klien.

6. SEO

SEO singkatan dari Search Engine Optimization (pengoptimalan mesin telusur) adalah suatu ilmu yang bisa mengoptimalkan blog pian jadi rancak talihat di google. Misal pian bisi blog tentang taveling pas orang mencari tentang pengalaman traveling kawa blog pian muncul di halaman google. Bagus lagi bila kawa di halaman pertama dan teratas.


Nah itu aja tulisan ulun tentang istilah dasar dalam dunia blogger. Sekian semoga bermanfaat ( Kalau pian handak menambahi istilah ke-7 boleh banar barii komentar dibawah lah.


Nang  manulis : Niswin (Niswindows.blogspot.com)

Komentar

  1. Inggih setuju, tiap-tiap komunitas dasar bujur lain-lain peraturan BW-nya. Ulun dulu pas pemulaan gabung di FBB takajut pas tahu peraturan BW di FBB tu harus wajib meninggalkan komentar ��

    BalasHapus
  2. Nah baguna banar nih artikelnya gasan nang balum tahu istilah dalam perblogan.

    BalasHapus
  3. Yuk Niswin ditunggu TLD-nya hehehe. Kada harus .com jua pang.

    BalasHapus
  4. Request pang nah. Jaka tida ada lee istilah khusus blog pakai bahasa banjar. Bubuhan fbb jua mengeradau istilahnya barangi napakah. Monetasi t jadi menduiti atau menjuluk duit.. Wkwk..

    BalasHapus
  5. Ulun mendukung mba Niswin segera TLD hehehe
    Pas banar blog pian sudah ada nichenya jua lo mba

    BalasHapus
  6. Alhamdulillah, sudah mengenal semua istilahnya selama ini. Yuhhuuu :*

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Belajar Istilah Banjar

  Halo! Apa habar buhan pian sabarataan? Mudahan baik ajaa lah sabarataan, sehat selalu dan dijauhkan dari panyakit.   Nah kali ini ulun handak memadahkan beberapa istilah dalam bahasa Banjar yang mungkin banyak dari pian masih balum tahu karena kada tebiasa berbahasa banjar sehari-hari, atau hanyar aja pindah ke banjar. Oiya, ulun ingat banar bahari pas SD balajar bahasa Banjar muatan lokalnya, amun wahini masih jua kah kakanaan tahu di istilah ni?   Berikut beberapa istilah dalam bahasa Banjar:   1. Salesmaan   Salesma sabujurnya adalah ngaran virus yaitu virus salesma, yang begejala behingusan atau pilek. Nah rancak urang tetap menyambat salesmaan jua amun ada nang kena flu karena gejala si salesma lawan flu nih mirip yang nyata bahingusan lawan batukan.   2. Hawai   Hawai nang ini lain ngaran wilayah lah, hawai nang dimaksud di sini tu artinya semacam sunyi tu nah, misalnya urang tebiasa di kota lalu bejalanan ke desa pasti lain suasananya, tebiasa pina rami

Kisah Intingan wan Dayuhan

Halo sabarataan, batamuan pulang lawan ulun, Nisa. Kali ini, ulun handak mangisahakan kisah Intingan wan Dayuhan nang rajin tu selalu dikisahakan bila ulun handak guring waktu lagi halus dulu. Kisahnya ni turun temurun dari zaman datu, nini, mama, anak sidin, dan cucu sidin, bisa jua kaina sampai ka buyut sidin. Kisahnya nih rami, sampai taguring guring mandangari kisah ini ja, lucu pulang han. Bila pian suah mandangar kisah Intingan wan Dayuhan, bararti kita sama. Zaman bahari kadada pang yutube wan intirnit. Nang ada kisah dari muntung ka muntung ja. Nang kaya apa kisahnya, ni ulun kisahakan nah ka bagian pian sakira kada panasaran. Kisah Intingan wan Dayuhan  Zaman bahari ada dua ikung badua ba-ading nang bangaran Intingan wan Dayuhan. Kisahnya Intingan nang jadi kaka, Dayuhan ading nya. Ibarat kata, si Dayuhan nih inya orangnya kada tapi paham apa yang di padah-akan tu, atau bahasa kitanya, ada nang kurang kaitu nah. Ujar kisah si ading nih kada hakun sakulah, mac