Langsung ke konten utama

Hal yang Tak Terlupakan Selama di Batulicin, Kabupaten Tanah Bumbu



Assalamu'alaikum,

Alhamdulillah mudahan kita sehat barataan. Ni pamulaan sama sekali nah ulun manulis gasan Banjar Corner. Ulun handak bakisah soal pangalaman ulun badiam di Batulicin, Kabupaten Tanah Bumbu, Kalimantan Selatan.

Buhan pian paham ai lo, bapindah rumah tuh, apalagi ka luar pulau, kadada nyanyamannya. Itu pang nang ulun rasaakan pas handak pindah.

Tapi kami harus pindah karena laki ulun bagawi di Batulicin. Waktu itu, kami balum maka sabulan manikah. Rasa barat banar bapisah lawan kaluarga besar di Makasar.

Batulicin ada baisi bandara sorang. Jadi kami kada usah lewat Banjarmasin. Pas masih di pasawat, ulun mangira Batulicin tu kaya Makasar, wadah ulun badiam sebelumnya. Pas sampai, takajut ulun, sakalinya Batulicin tu kada sarami Makasar. Banyak tanah kosongnya masih.

Di Batulicin banyak jua perusahaan sawit, ni pamulaan tu ulun malihat kabun sawit. Buhan pian suah lah malihat?

Imbah  satangah tahun di Batulicin, ada banyak kanangan ulun. Momen awal lawan suami di Batulicin sampai ulun betianan disana.

1. Bahasanya lain


Ni nang pamulaan ulun rasa-akan pas di Batulicin. Bahasanya lain banar. Sabujurnya banyak haja di Batulicin tu suku Bugis jua, cuman sudah babaur lawan penduduk lokal wan bahasanya sudah  bahasa Banjar .

Buhan Bugis di Batulicin digalari urang Bugis Pagatan. Buhan tetangga ulun jua berbahasa Banjar.

Ada nang lucu soal Bahasa Banjar ni. Pas ulun balanja ka warung, ada ibu nang membawai bapandiran dan manyambat ulun “pian”. “ pian handak nukar apa?” jar sidin. Ulun bingung karena nama ulun lain "pian" tapi pas ibu itu batakun  “ulun batakun, pian handak nukar apa?” Astaga! Makin bingung, Ulun apa lagi artinya?

Suami ulun tatawa pas dikisahakan soal ini. Hanyar dua hari ulun sudah bingung. Suami ulun menjelaskan soal ulun dan pian ini sebagai bahasa Banjar halus gasan menyebut “aku “ wan “kamu”.

Wahini pun ulun balum talalu bisa Bahasa Banjar.
 

 2. Taman Education Park gasan bajalanan


Sebujurnya di Batulicin, Kabupaten Tanah Bumbu  ada beberapa wadah wisata nang bagus seperti pantai Rindu Alam, pantai Angsana, Goa Liang Bangkai, pulau Sengawi wan lain-lainnya. Namun ulun sudah batianan lawan mangidam, kada kawa bajalanan jauh. Jadinya ulun ka Taman Education Park haja , nang parak lawan kantor laki ulun begawi.

Parasa ulun wadahnya ni mirip pantai Losari, Makasar walau kadada pantainya. Di Taman Education Park ada jua parpustakaan umum. Buku-bukunya banyak wan kita kawa mambaca bebas di sana.

Disini banyak jua urang bajual makanan, rancak ada konser atau event jua satiap malam minggunya.

Ada jua wadah main gasan kanakan. Pas disana ulun rancak mamandang-mandang kanakan nang lagi bamainan. Baharap jua sorang dapat anak sholeh/sholehah.
 

 3. Kana Tilang Pas Maulah Konten Youtube


Ada momen nang kada kawa ulun lupakan di Batulicin. Pas maulah konten di Youtube nang handak ulun umpatakan lomba, ulun mamilih spot Taman Education Park sebagai materi konten di Youtube.

Pas di atas sapida mutur, ulun fokus ma ambil gambar di sapanjang jalan sambil bakisahan lawan laki ulun. Mungkin karena ka-asyikan, kami kada melihat ada sweeping pas di muka Taman. Pas banar jua ulun waktu itu kada mamakai helm. Maka sapida mutur nang kami bawa tu ampun kawan. Niatnya pamulaan handak baulah konten youtube, pas sakalinya berakhir di pos polisi.

Masih banyak kenangan ulun di Batulicin. Lain waktu ulun kisahkan lagi. Ulun katuju banar di Batulicin karena masih hijau dan ramah lingkungan. Penduduknya jua ramah.

Kaina ulun handak ke Banjarmasin jua, mancobai masakannya.

Sampai disini dulu kisah ulun. Mudah-mudahan kita bisa batamuan lagi dalam keadaan sehat berataan. Aamiin.

***
Nang manulis: Ainhy (ainhyedelweiss.com)
Nang ma-edit: Enny (www.ennyratnawati.com) & Ira (www.irabooklover.com)

Komentar

  1. merasa banaaar kaya pian tuh pas bepindah dari jawa ke banjar... tabrakan budaya tuh nah yang meolah bingung.
    ulun hendak banar ke batulicin nih...
    rasanya semalam suah kesini... tp transit aja... eh batu licih kah kota baru yo.. kd ingat
    jar pantai-pantai disini bagus lah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bingung Ka lah, shock culture kah jer urang tu ngarannya ^^

      Hapus
  2. Lawas banar kd ke batulicin ni, kayapa wahini lah.
    Bujur banar, pindah butuh adaptasi luar biasa.Lun dl dari Banjar ke Jawa hehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. Luar biasa Ka lah, urang parantauan ni dasar tangguh ^^

      Hapus
  3. Whahaha, lucunya kana tilang pas meulah konten. Ulun suah ai jua ke Batulicin, ke Pantai Rindu Alamnya tuh.

    BalasHapus
  4. Uma raminya leh, ulun dulu di pagatan jua setahun bediam, dasar bujur banyak banar bugisnya.

    BalasHapus
  5. Hihi lucunya kesah kena tilangnya. Aku sudah jua ke batulicin tapi sekali aja. Handak ae lagi bejalanan ke sana melihati pantainya

    BalasHapus
  6. Aku ngerasain banget apalagi sama sama perantau ehehe

    BalasHapus
  7. Itu yg kena tiang kok termantul banget keknya ya hahaha mohon maaf nih jadi ngakak aku bacanya. Wkwkwk

    BalasHapus
  8. Saya jadi kangen Batulicin dan pengen kesana lagi apalagi ke Bjm

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Bajukung di Atas Rawa

jejakrekam.com Di Kalimantan Selatan daerah pahuluan selain gunung dan sungai jua ada daerah rawa. Terutama di 3 kabupaten hulu sungai selatan, tengah, dan utara tergabung 3 daerah rawa.Nah di rawa ngini kadakawa pakai alat angkutan nang ganal jadi harus pakai jukung nang ramping supaya muat lawan kada santuk lawan di bagian bawah bila kamarau pas banyu surut. Jadi di awal bulan Juni samalam ulun sawat mancobai bejukung di rawa ngini. Tepatnya di daerah perbatasan antara hulu sungai tengah dan hulu sungai utara. Di permukaan rawanya hibak lawan tumbuhan banyu. Jadi jukung tu harus mambuka jalan dahulu. Bila takana rumputnya nang jadi sarang nyamuk benyamuk tunpang disangati nang di atas jukung. Makanya paman-paman nang mambawa jukung besangu obat nyamuk. Kada tahan jua obat nyamuk saking banyaknya nyamuknya. Oya, jukung ni dipakai gasan alat pengawasan kelompok pencari iwak. Rata-rata di sini mata pencaharian orang mencari iwak tarus pang. Tapi takana ada nang menyalahi aturan yaitu ma

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu