Langsung ke konten utama

Buah Musiman Nang Ada Di Kalimantan Selatan

Assalamualaikum kakawanan barataan.

Tahun ini alhamdulillah ada musim buah lagi. Banyak buah nang setiap tahunnya kada pernah absen  lawan ada jua buah tahunan---nang kayak ngarannya---hanya kawa dirasai satahun sekali.

Penasaran lah buhan pian apa ja buah tahunan yang ada di Kalimantan Selatan. Ayuuu lakasi kita lihati di bawah ni.

1. Buah Ramania




Ramania hijau bisa dimakan, diolah wan cacapan, atau di campur wan masakan nang di sanga. Bisa jua diolah jadi pancukan, ada sensasi masam dari buah ni. Nukar seribu dapat banyak bila musimnya. Amun kada musimnya, seribu tu bisa dapat dua biji ja.



Ada jua ramania masak, ini nyaman makan lawan kecap atau dimakan langsung. Makan buah ini ada dua versi, bisa makan lawan kulitnya atau dikuyak dulu. Sensasi rasanya manis bila bisa memilih, atau bisa jua masam masam sigar.

2. Buah Kasturi



Pohon kasturi ini tinggi banar, jadi bila musim hujan rami guguran buahnya karena angin. Makan kasturi ini bisa dikuyak pakai lading atau begugut langsung.

Harga kasturi 250 rupiah/biji. Bila haratan rami orang bajual ada nang dapat 100 rupiah/biji. Kayapa? Murah lo? Makan kasturi nih nyaman pas lagi bakumpulan, bisa dapat nang manis atau dapat nang masam. Kasturi ni buah khas dari Kalimantan Selatan loh guys.

3. Buah Pampakin



Buah pampakin sejenis durian, tapi warna kulitnya kuning, dalamnya kuning ke oren-oren-an. Rasanya kada telalu manis wan kada harum kaya durian. Bila duri dari durian mancucuk. Duri pampakin nih kada tapi. Harga pampakin bisa 20 ribu dapat 3 biji.

4. Buah Durian



Siapa disini nang katuju durian angkat tangan! Nang kada katuju pasti pusing mencium bau harum nyaman dari buah ini. Buah ini ujar nang paling nyaman, paling enak, paling berasa harumnya. Durian bisa diolah bersama kolak, jadi ice cream atau bisa di makan langsung.

Tahun ini Kalimantan Selatan kembali pesta durian, harga durian murah banar 5000/ biji. Kayapa perasaan bagian pian , sudah kah terasani makan durian tahun ni 😬

6. Buah Tiwadak


Buah tiwadak atau Bahasa Indonesianya cempedak ngini sejenis nangka nang kulit luarnya beduri sedikit, bila nangka tajam tiwadak bebaya ja. Makan tiwadak bisa dimakan langsung, diulah gaguduh atau di campur dengan aneka makanan nang berkuah.

Tiwadak dari kulit sampai biji kawa diulah dan dimakan. Dari kulit bisa di-ulah hiasan atau cendramata. Ada jua nang rajin diulah karupuk. Kulit tiwadak diulah mandai bisa masak bekuah atau disanga sampai padas.

Mandai ini ada dua versi, ada nang langsung dimasak, ada jua nang bapaja. Nang bapaja nih dibuat dalam toples kulitnya, dibuati uyah ganal, tutup toples rapat-rapat, rasanya lebih kenyal dan tahan lawas.

Bijinya dijarang rajin, buati uyah sampai menggurak, dimakan pas takumpulan. Buah tiwadak ini antara 7000 - 8000/ kilo. Ada saat nya 5000/ kilo

7. Buah Kalangkala



Buah kalangkala ini nyaman dimakan, dimasak lawan hintalu bajarang, ditaburi bawang habang, plus ditambah lombok di dalamnya, dijamin betambah buhan pian makan baraataan.

Jadi bila buhan pian masih kada paham kayapa memasaki kalangkala ini, pertama lepas kalangkala dengan tutul atas nya, bila sudah basuh dengan air bersih, randam wan banyu biasa, jangan banyu panas lah. Randam buat dalam toples diamkan 4 jam atau 5 jam bila kalangkala sudah masak inya lamah jadinya. Nah habis tu buati hintalo itik racik halus halus, tambahi lombok. Tambahi uyah rasanya enak banar bujuran tu.

Buah ini buah musiman jua, tapi banyak orang nang kada bisa mamakan, hihihi. Biji dari buah ini kawa jua jadi kakasaian urang kababagusan (sakit bangkak dibagian gulu sehingga bagian gulu jadi baganal ). Nah dikasai di bagian nang bangkaknya tu


Sekian kisah ulun tentang buah musiman dari Kalimantan Selatan. Bila buhan pian ada tambahan bisa komen-komen di bawah ini, okeee!

Salam sugar.

***

Nang manulis: Nisa (https://www.nisazet.com)
Nang ma-edit: Ira (https://www.irabooklover.com)

Komentar

  1. Sebarataan buah di atas ulun ketuju, kecuali kalangkala. Kalangkala tu wadah kami jadi sayur lalapan pas makan. Hehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, jer urang nyaman jer kalangkala tuh dijadikan sayur lalapan ^_^

      Hapus
  2. Buah kalangkala belum pernah makan ulun nah. Kalau ramania pernah rasanya makan di Ambon, tapi kada pernah di Banjar ini

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, kaena cobai jua buah ramania banjar Ka lah, hihihi.

      Hapus
  3. aku cuma suka ramania sama kasturi. hehehehe
    rasa asemnya ituuu loh segeeeer

    BalasHapus
    Balasan
    1. Akur Ka, dasar bujur asem asem segar rasanya buah nang dua nintu ^_^

      Hapus
  4. Ramania nyaman gasan mencok & nyambal. Tiwadak nyaman kulitnya diulah mandai, buahnya diulah gaguduh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Akur Ka, rasa handak makan gaguduh tiwadak jadinya ulun nah, hihihi.

      Hapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu