Buku-Buku Karya Anak Banua #2

Assalamu'alaikum kakawanan ulun barataan? Kayak apa habar pian? Mudah-mudahan kita semua selalu dalam lindungan Tuhan Yang Maha Esa.

Hari ini, ulun handak bakisah tentang buku. Dahulu, sudah ada pang pernah ulun ada bakisah tentang Buku-Buku Karya Anak Banua #1. Nah, hari ini ada 3 buku lagi nang handak ulun kisahakan. Mudah-mudahan imbah mambaca kisah ni, kita sabarataan semakin mengenal dan menghargai buku-buku karya anak banua.

1. Escape, Please! oleh Rindang Yuliani



(sumber gambar: www.irabooklover.com)

Dilihat dari judulnya, buku ni pakai bahasa Inggris pang lah, tapi jangan tatipu. Biar judulnya bahasa Inggris, tapi isinya ditulis oleh Mbak Rindang Yuliani, nang aslinya adalah urang Barabai. Hen, sebagai sesama urang Banjar, rasa handak tatangis ulun saking bangganya, *lebay*.

Manurut ulun, tema nang dikisahakan di buku ini sangat menarik. Ngalih dicari sasama-annya. Escape, Please! tu, mun dialih bahasa-akan ka bahasa Banjar artinya kikira malariakan diri. Malariakan dirinya dari kasibukan kita sahari-hari.

Ada lo rajin tu kita kadang-kadang manamui situasi dimana beban gawian kita tu manumpuk lawan ma-ulah mauk. Entah gawian sebagai pegawai kantoran kah, sebagai blogger kah atau sebagai ibu rumah tangga kah. Nah, buku ini menyajikan cara-cara kayak apa supaya kita tetap kawa santai dan bahagia bila mahadapi situasi nang kayak itu.

Buku nang sangat bamanfaat pang manurut ulun. Jui bagian pian baca tampulu bukunya masih "hangat".

2. Nyanyian Kerbau Rawa oleh Edwin Yulisar dkk.



(sumber gambar: www.irabooklover.com)

Pernah lah bagian pian malihat kerbau rawa? Kerbaunya ni lucu. Bila bakunyung kapalanya haja lagi nang kalihatan.

Nah, di buku ini ada kisah tentang kerbau rawa. Selain kisah kerbau rawa, ada jua lagi 17 kisah pendek lainnya. Buku ini ditulis oleh penulis-penulis matan Amuntai nang tagabung dalam Grup Persahabatan Menulis Amuntai.

Kisah nang paling ulun katujui di buku ini adalah kisah Aku dan Harapanku nang ditulis oleh Mbak Nailiya Noor Azizah. Kisahnya tu kayak ba-isi nyawa, sampai handak manangis ulun mambacanya.

Nang marasa panasaran kayak apa kisahnya, silakan baca sorangan bukunya lah, hihihi.

3. Sekaca Cempaka oleh Nailiya Nikmah JKF



(sumber gambar: bukuhapudin.blogspot.com)

Sabujurnya, ulun balum suah jua mambaca buku Mbak Nailiya Nikmah nang judulnya Sekaca Cempaka ni, (*kana catuk*). Ulun malah hanyar tahu kalau buku ni ada pas ba-ilang ke salah satu blog blogger buku. Blogger bukunya ni urang Cirebon. 

Hen, bangga ai kita ada buku karya anak banua nang sampai dibaca di banua urang. Tambah lagi jernya bukunya ni rami, lawan penuh dengan kearifan lokal budaya Banjar.

Duh, handaknya ai ulun mambaca buku sidin nang ini. Panasaran ih kayak apa kisahnya. Mudah-mudahan kaena kawa "bajodoh" jua lawan bukunya ni.

***

Nah, sakian dulu tulisan ulun gasan Banjar Corner hari ini. Mudah-mudahan bamanfaat wan mudah-mudahan jua kita kawa batamu-an lagi di post Banjar Corner nang barikutnya. Aamiin.

Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

***
Nang manulis: Ira (www.irabooklover.com)

14 komentar:

  1. Hen kalinya banyak jua buku matan penulis banua lah. Mudahan literasi di banua kita ni magin tarang. Nyaman nang katuju menulis jua kawa mandapati kesempatan luas kaya di Jawa2 sana.

    BalasHapus
  2. Masya Allah umpat bangga jadi urang Banua nah. Mudahan kaina kawa manambahiakan buku karangan anak Banua.

    BalasHapus
  3. Nah kenapa 3 uting haja? Mana buku fbb nih kada tabuay disini, urang banua jua kalo fbb nih. Wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Tunggal tiga-an Ka, bila ditulis semuanya kebanyakan, hihihi.

      Buku FBB sudah badahulu Ka, di postingan Buku-Buku Karya Anak Banua #1, ada link-nya di atas, ilangi-akan jua Ka lah, makasih ^_^

      Hapus
  4. Mantap mantap, anggota fbb kita jua baisi buku sorangan sudah. Nang lain pabila nih meulah buku jua hihihi

    BalasHapus
  5. Ih kerennya Kak Rindang sudah ada buku solonya ternyata 😍 moga bisa nyusul

    BalasHapus
  6. ulun sudah membaca nang sekaca cempaka. asik bukunya. amun punya Rindang belum tuntung nah, tebaca. hehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, mudahan pian segera tuntung mambaca Escape Please-nya ^_^

      Hapus
  7. Waaa mbak Rindang sama mbak Nay keren banget sih ini. Sukses terus buat kalian ya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, Mbak Rindang lawan Mbak Nay kawan kita anggota FBB Ka, keren banar lo Ka, bangga ulun bisa kenal lawan sidin lewat FBB, *baampikkahimungan*

      Hapus