Mengenal Kain "Si Galuh Langkar" Sasirangan



Assalamu'alaikum

Uy, sanak, apa dihabar? Jangan muyak lah basinggah ka Banjar Corner bubuhan FBB. Di sini dasarannya kami babahasa Banjar aseli, sualnya mun kada kita nang malastariakan siapa lagi, ya luku? Mun nang di luar buhan Banjar biar ha situ roaming 😂 Purunnya ih lah, hahaha.

Selain bahasa Banjar nang masih lestari ada lagi sanak ay nang lestari di adat kita sampai hari ini, bahkan makin lawas makin tarkanal.

Apa yu lah?

Apa lagi mun kada si galuh langkar Sasirangan
sumber: koleksi foto Vee Sasirangan


Bahari kain sasirangan ni biasa aja ulun liat, sagan saragam sakulah palingan ya lu? Malah ada nang jadi taplak meja haja 😂 Tapi wahini, beeehh..... asing-asingnya urang bebengkeng-bengkeng lawan sasirangan. Ada nang jadi kerudung lah, gaun pesta lah, ada nang diulahnya jadi tas lah, ada jua nang hakun mamudifikasinya jadi pakaian
travelling. Naik daun bujur pokoknya Sasirangan ni.
sumber: Koleksi foto Rabita Collection


Tapi tahulah bubuhan pian sejarah Sasirangan ni?? Hen, ya kalo pina musti haja ah bisi kainnya di rumah 😝 Sini nah acil padahi kisahnya.
Jeng jeng jeeeng..... (pajahi lampu utama, nyalai lampu sorot)
Jadi kisahnya tu abad ke-12 wayah Lambung Mangkurat jadi Patih Negara Dipa (taulah sudah kisah Negara Dipa? Ay kada tahu lah? Jangan membari supan acil nah, lakasi gugling, kaya acil 😂 *timbai gayung). Naah, kisah nang berkembang di masyarakat Kalsel bahwa kain Sasirangan ini diulah olehnya patih Lambung Mangkurat imbah betapa 40 hari 40 malam di atas rakit. Pas handak tuntung masa betapanya rakitnya sampai di daerah Rantau. Di sini, sidin mandangar suara babinian kaluar matan sagumpal buih, lalu dingaranilah Putri Junjung Buih.
Tapinya putrinya ni kada hakun meliatakan wujudnya kacuali Lambung Mangkurat mahakuni kahandak inya. Si putri itu handak minta ulahakan sabuah istana Batung lawan minta ulahakan kain nang ditenun wan dicalap ka pawarna oleh 40 putri dengan motif wadi/padiwaringin. Kadua kahandaknya tu harus tuntung dalam satu malam. Nah, kain nang dicalap tu lalu dikenal sebagai kain sasirangan nang pertama kali diulah.
Zaman bahari tu jar, kain ini diparcaya baisi kakuatan mistis gasan batatamba. Tapi wahini kaparcayaan ngitu sudah mamudar marga arus globalisasi mode. Selain itu jua marga pangaruh agama Islam kaparcayaan ngitu mulai luntur.
Banyak motif kain sasirangan ni  di antaranya: sarigading, ombak sinapur karang (ombak menerjang batu karang), hiris pudak (irisan daun pudak), bayam raja (daun bayam), kambang kacang (bunga kacang panjang), naga balimbur (ular naga), daun jeruju (daun tanaman jeruju), bintang bahambur (bintang bertaburan di langit), kulat karikit (jamur kecil), gigi haruan (gigi ikan gabus), turun dayang (garis-garis), kangkung kaombakan (daun kangkung), jajumputan (jumputan), kambang tampuk manggis (bunga buah manggis), dara manginang (remaja makan daun sirih), putri manangis (putri menangis), kambang cengkeh (bunga cengkeh), awan beriring (awan sedang diterpa angin), benawati (warna pelangi), dan sisik tanggiling.
Hoon, banyak bonor sakalinya 😍, babuihan acil menyambat.
Kayapa baulahnya bubuhan pian tahulah? Acil bahari sakulah SMA dilajari guru seni maulah kain sasirangan, padahal sidin urang Jawa tapi marga menghargai budaya lokal makanya kami dilajari ini. Amun kain batik tu ada seni melukis motif, maka kain sasirangan ni terletak pada keterampilan menjahit. Jadi, kain kosong tu diulah dulu motifnya handak kayapa, digambar pakai pensil pank biasanya. Habis digambar tu dijahit sesuai pola. Imbah tu ditarik jahitannya tu sampai takarucut pisit, lalu diikat simpul benangnya sampai polanya habis. Lalu kain nang sudah takarucut tu dicalapakan satu-satu lawan pawarnanya, handak warna apa tesarah haja sesuai kreativitas. Bila sudah samuaan diwarnai, terakhir calapakan ka pawarna dasar kain. Jamur am imbah itu. Bila sudah karing, dilapasi jahitannya tadi, lalu diurak... Tadaaaaaa jadi aam salambar kain sasirangan nang langkar salangkar acil *ubuy 😂
Nah kayatu pank samalam dilajari. Mungkin itu proses sederhananya, jadi jangan manakuni acil pulang proses nang labih canggihnya lah.
Banyak haja dimana-mana nang bajual kain sasirangan ni, biasanya di toko oleh-oleh pasti ada pang. Harganya kada sama targantung jenis kainnya lawan motifnya. Makinnya rumit motifnya makinnya larang harganya. Setahu acil nang paling murah kisaran 90 ribu sameternya, nang larang lagi banyak.
Sasirangan go to nasional dalam Fashion Show bertema Global Culture di Surabaya Fashion Trend 2017.
Sumber: seruji.co.id



Penulis: Latifika Sumanti (author www.fika-su.com)
Editor: Gita Puteri Yani


9 komentar:

  1. Kaina cil ae mun handak menyambat nang panjang kisahnya pian basiap ja tisu dihiga. Jadi mun babuihan muntung lakas di lap. Supaya kada titikan, wkwkwkwn

    BalasHapus
    Balasan
    1. Untung jua disediaakan tisu lah, kada payung ;D

      Hapus
  2. Sasirangan kain paling cantik khas urang banuaa the best hehe

    BalasHapus
  3. Sekarang sasirangan keren-keren ya motifnya, udah ketjeh banget lah.

    BalasHapus
  4. Selain makanan, kain sasirangan banyak dijadikan buah tangan karena motifnya yg beragam, tidak kalah menawan kain khas kalimantan selatan dengan daerah lain.

    BalasHapus
  5. Aku dulu pas sma di skolah belajar juga ini apalg yg negara dipa aku tauu.. Dulu sih masuk mapel mulok banjar ..wkwkw tapi kain sasirangan ini jadi bagus ya stelah disulap fashion designer :D

    BalasHapus
  6. Uma ai, ulun jadi kaingatan lagi sma nah beulah sasirangan. Kada tapi bisa beulah nyaman beolah wadai sasirangannya pang. Haha. Tap dasar khas banar kain sasirangan nih. Kededa nang menyamai. Bangga jadi urang banjar lun.

    BalasHapus
  7. wahini motif sasisarang bungas-bungas lawan warnanya bagus-bagus. aku jua pas smp bahari dilajari beulah kain sasirangan ni. lapah jua menarik jahitannya supaya kada longgar

    BalasHapus
  8. Alhamdulillah, kayaknya akan nambah lagi vocab banjarku dengan mampir ke blog FBb ��

    BalasHapus