Langsung ke konten utama

4 Cafe di Banjarmasin Nang Cocok Gasan Bagawian


Assalamualaikum, kayak apa habar pian sabarataan? Mudahan pian barataan sehat-sehatlah.

Ulun Ashya, nang beisi blog www.rizkyashya.com . Ulun handak batukar habar nah tentang café nang cocok banar gasan begawian di Banjarmasin. Siapa tau pian handak mencobai begawian di café, ulun bari rekomendasinya. Kalo pian panasaran jangan dilalui haja tulisan ulun nang ini lah.

Office Coffee


Ini café favorit ulun gasan begawi. Parak lawan kantor ulun, menunya lengkap mulai makanan barat sampai ringan, lawan colokannya banyak banar. Kalo ulun begawi disana, ulun pasti kada ingat diwaktu. Suah ulun bagawi dari jam 1 siang sampai 9 malam kada barasa karena tempatnya nyaman banar.

Nang mungkin minus dari café ini harganya larang banar, tapi asli nyaman rasa makanannya jadi ya kaya apa am lagi harga kada kawa didustai jar urang.

Alamat : Jalan M.T Haryono No 32, Banjarmasin

Instagram : @office.coffee.official

Harga : Rp 35.000,- sd Rp 100.000,-

Kawai Kofie



Nah, kalo café ini parak lawan kos ulun. Jadi kalo ulun sumpek banar dah bagawi di kos-an ulun meluncur ke Kawai Kofie. Café ini buka mulai isukan, jadi pas ulun handak bagawi sungsung ulun kawa ke café ini wan kawa dapat tempat bagus gasan begawi. Suasananya nyaman banar, lawan cafenya bungas jadi kawa befoto-foto.

Kadang café ini jadi wadah bakumpulan bubuhan motor atau komunitas, jadi lo kadang rame banar. Misalnya pian kada handak rame-rame, jangan pian ka café ini siang/sore takut piannya kada nyaman. Kalo pian pas bajalanan di Banjarmasin dan handak mencobai jangan lupa mamasan Chicken Grill Spinach, asli itu makanan kasuka-an ulun, nyaman banar.

Alamat : Adhyaksa, Sungai Miai, Banjarmasin

Instagram : @kawaikofie

Harga : Rp 35.000,- sd Rp 150.000,-

 

William Bakery

Kada usah batakun lagi, café ini terkenal banar roti lawan wadai-wadainya. Kakawanan ulun dari Banjarbaru ja sampai betitip-titip nukar roti disini soalnya jam 10 rotinya bisa habis tajual, kek rotinya limited kayak itu pang. Tapi kada usah khawatir kalo pian handak mampir ke café ini, selain roti mereka juga jual makanan berat kaya sphagetti, nasi, dll. Cuma ya kalo pian handak mencobai roti harus datang isukan banar.

Biasanya kalo kawan ulun bosen di kantor, kita istirahat melipir ke café ini gasan mencari suasana lawan inspirasi hanyar, kaya refreshing kayak titu nah. Tempat lawan lingkungannya asyik banar gasan begawi, syahdu kek itu pang. Dijamin ide lawan inspirasi kawa muncul kalo begawi disini

Alamat : Jalan Kacapiring III No 6, Banjarmasin

Instagram : @williambakery

Harga : Rp 35.000,- sd Rp 150.000,-

 

Café California

Meskipun café ini parak lawan pusat kota, cuma café ini jarang penuh jadi nyaman banget gasan begawian. Ulun jarang pang begawi disini karena jauh lawan kos ulun, tapi ulun pernah begawi disini nyaman banar. Apalagi kalo pilih duduk di balkon lantai dua,karena dudukannya menghadap jalan jadi ulun kawa sambil sesekali melihati orang-orang dan kendaraan lewat. Iya, ulun suka banar melihati aktivitas-aktivitas urang, kadang bisa dapat inspirasi dari bubuhan yang lewat-lewat itu.

Café ini kawa jua di reservasi gasan acara bridal shower ala-ala kayak itu nah, dekorasinya gratis, tapi ada minimal nukar makanannya sa-apa. Cuma ya lumayan lah kada usah nukar dekorasi. Oh ya, harga makanan disini tamurah daripada 3 café sebelumnya tadi.

Alamat : Jalan Kuripan No 11 A, Banjarmasin

Instagram : @cafecalifornia.id

Harga : Rp 35.000,- sd Rp 80.000,-

Nah nintu pang, tulisan ulun tentang 4 Café di Banjarmasin Nang Cocok Gasan Bagawian. Semoga tulisan ulun bermanfaat gasan pian berataan. Jangan lupa lah mampir ke blog ulun www.rizkyashya.com.

***

Nang manulis :  Ashya @ www.rizkyashya.com
Nang manyunting: Ira @ www.irabooklover.com

Komentar

  1. Dari 4 cafe, aku cuma 2 cafe yang pernah datangin. Yang California sama Office. Menarik emang cafe-cafe ini asal jgn datang malming. 😂

    BalasHapus
  2. Aku baru pernah ke office sama kawaii. Jd penasaran mau coba 2 lagi yg lainnya apalagi bisa pake alasan sambil kerja hahaha

    BalasHapus
  3. Nyamannya ada banyak cafe di Banjarmasin. Bisa buat healing warga Banjarmasin dan sekitarnya. Bisa ngajak Keluarga juga untuk nongkrong di cafe

    BalasHapus
  4. Kawaii sama william baked ini lama bgt mau kesana sii , harus kesana berarti karna udah dikasih rekomendasi 😍 pernahnya ke caffe bjb aja harus menjelajah kebjm nih hhi

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Belajar Istilah Banjar

  Halo! Apa habar buhan pian sabarataan? Mudahan baik ajaa lah sabarataan, sehat selalu dan dijauhkan dari panyakit.   Nah kali ini ulun handak memadahkan beberapa istilah dalam bahasa Banjar yang mungkin banyak dari pian masih balum tahu karena kada tebiasa berbahasa banjar sehari-hari, atau hanyar aja pindah ke banjar. Oiya, ulun ingat banar bahari pas SD balajar bahasa Banjar muatan lokalnya, amun wahini masih jua kah kakanaan tahu di istilah ni?   Berikut beberapa istilah dalam bahasa Banjar:   1. Salesmaan   Salesma sabujurnya adalah ngaran virus yaitu virus salesma, yang begejala behingusan atau pilek. Nah rancak urang tetap menyambat salesmaan jua amun ada nang kena flu karena gejala si salesma lawan flu nih mirip yang nyata bahingusan lawan batukan.   2. Hawai   Hawai nang ini lain ngaran wilayah lah, hawai nang dimaksud di sini tu artinya semacam sunyi tu nah, misalnya urang tebiasa di kota lalu bejalanan ke desa pasti lain suasananya, tebiasa pina rami

Kisah Intingan wan Dayuhan

Halo sabarataan, batamuan pulang lawan ulun, Nisa. Kali ini, ulun handak mangisahakan kisah Intingan wan Dayuhan nang rajin tu selalu dikisahakan bila ulun handak guring waktu lagi halus dulu. Kisahnya ni turun temurun dari zaman datu, nini, mama, anak sidin, dan cucu sidin, bisa jua kaina sampai ka buyut sidin. Kisahnya nih rami, sampai taguring guring mandangari kisah ini ja, lucu pulang han. Bila pian suah mandangar kisah Intingan wan Dayuhan, bararti kita sama. Zaman bahari kadada pang yutube wan intirnit. Nang ada kisah dari muntung ka muntung ja. Nang kaya apa kisahnya, ni ulun kisahakan nah ka bagian pian sakira kada panasaran. Kisah Intingan wan Dayuhan  Zaman bahari ada dua ikung badua ba-ading nang bangaran Intingan wan Dayuhan. Kisahnya Intingan nang jadi kaka, Dayuhan ading nya. Ibarat kata, si Dayuhan nih inya orangnya kada tapi paham apa yang di padah-akan tu, atau bahasa kitanya, ada nang kurang kaitu nah. Ujar kisah si ading nih kada hakun sakulah, mac