Langsung ke konten utama

Rekomendasi Wadah Parawatan Murah di Banjarmasin

Marawat awak mulai atas kapala sampai ka hujung batis nang paling ulun sarankan pian datangi di Banjarmasin


***


Assalamualaikum,


Masih awal tahun kalo ini walau sudah akhir bulan tapi masih ada ai sako duit buhan pian ya lo gasan marawat awak atau akhir bulan kaini sudah ada yang gajihan jua nah biasanya, ya lho? 😂 Ulun handak memadahi buhan pian wadah gasan parawatan awak mulai atas sampai bawah supaya kita tahun 2022 ini "glowing say" jer urang wahini tuh.


Ulun wayahini masih di Bandung. Ulun rasa ngalih mancari wadah parawatan di sini karena marasa wadah hanyar lho jadi masih bingung lawan kada tahu nang mana nang sasuai kantong atau nang mana ada nan murah manurut ulun. Nah makanya itu ulun manulis-akan nang ini wadah parawatan nang murah di Banjarmasin. Sakira tahu di mana nang murah gasan buhan pian atawa gasan urang nang hanyar datang ka Banjarmasin.


Sabujurnya ulun balum pang mancari-i di google jua nang di Bandung nih dimana yang sesuai kantong wan harganya murah 😅 soalnya ulun wayahini lain di kotanya bujur pang nih, di kabupatennya jua mun di Banjar tuh di Gambut kalo lah, kada jauh pang pada kota tapi disini nih jalannya asa ngari manurut ulun jadi pina koler mancari kulik-kulik wadah parawatan jua. 


Ulun kambali ka panderaan awal tadi nang handak mamadahi wadah parawatan murah di Banjarmasin lah, yang jalas kada tapi menguras kantong talalu banyak atawa harganya murah dibandingkan wadah nang lainnya. 


Nah, wadah parawatan murah di Banjarmasin nang mulai ujung kapala ka ujung batis, yaitu :


DM Salon & Clinic


Lokasinya nih di jalan nang rami lawan baparakan lawan sakulahan wan wadah kuliah, jadi rame ai matan dahulu asa ulun karena jadi populer di kalangan buhan sakolahan lawan anak kuliahan tadih. Ulun tahu wadahnya ini dari SMP am karena awalannya smoothing rambut di sini lawan kaka ulun. 


DM salon & clinic ini nih lengkap banar pang wahini gasan parawatan mulai dari gasan rambut, muha, awak, kuku, sabarataan-ai asaan ada di sini jua tapi jer ulun paling rekomendasi gasan parawatan awaknya tarutama luluran di sini, nyaman banar pang mana murah lagi. 


Harga parawatan awak tuh sudah sepaket inya tuh mulai dari lulur awak lho abis itu di bleaching awak terakhir di masker awak, itu haraganya 80 ribu haja, hon murah lho.


Mun perawatan rambut ulun suah smoothing itu bedua kaka harganya 500 ribu jadi sorangan tuh 250 haja, labih murah daripada tempat lain asaan ulun nih mana hasilnya bagus pian tapi tagantung nang manggawi jua pang pulang soalnya banyak banar pegawainya di sini.


Suah jua ulun creambath di sini, tapi dahulu tuh yang sepaket lawan perawatan awak. Ini nyaman banar jua kepala tapi ulun kada tau harganya mun bayar creambathnya wara. Bisa-ao buhan pian cek Instagram-nya sorangan kalo lah. Cari haja sesuai namanya nih, ada aja muncul. 


Alamat : Jl. Sultan Adam No.79 - 80, Sungai Miai, Kec. Banjarmasin Utara, Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan 70122.


Glasy Nail


Nah, sekarang kita ke perawatan kuku lah. Siapa nang katuju bakutek kayak ulun lawan kawan-kawan. Wajib tuh pang tahu tempat murah nih. Tapi asa ngalih am lokasinya nih dicari karena asa banyak belokan kaitu mana asaan kadada plang namanya waktu itu, tahu am wahini, sako ada-ai kalo soalnya inya nih kaya rumah biasa aja am asa ulun lah. 


Alamat : Jl. Pembina IV D No.15, Sungai Lulut, Kec. Banjarmasin Tim., Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan 70653. 


Sasuai lawan namanya lah di sini gasan nail art jadi nang katuju kukunya digambar-gambar lucu, wajib am mencobai buhan pian. Kuteknya halal disini. Ulun pas nail art disini minta gambar wadai lawan es krim kaitu di kuku, asli hasilnya bagus banar am, langsung katuju lawan hasilnya. Amun kada salah ingat harganya 80 ribu aja rasanya gasan kuku ulun tuh. 


Pas ulun ka sini waktu itu balum ada gasan parawatan kuku nang ngarannya menicure-pedicure tapi pas wahini sudah ada jer kawan ulun. Kena am ka sini lagi mun bulik dari Bandung. Hehe.


Junjung Buih Beauty 


Nang buhan pian uyuh bagawi, awak asaan kada nyaman karena kauyuhan, bisa banar ka wadah ini nang ngarannyaJunjung Buih Beauty. Lokasinya nyaman am dicari karena di pinggir jalan wan ganal ngrannya lawan wadahnya. 


Alamat : Jl. P. Antasari, Pekapuran Laut, Kec. Banjarmasin Tengah, Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan 70234.


Bepijat disini nih bekamar masing-masing jadi aman kesan privasi jer urang tuh. Sekamar sorangan dengan seikung tukang pijatnya. Di sini bisa minta pas dipijat tuh bisa minta gancangi bisa jua minta kada tapi gancang. Kisaran bepijat disini nih 100 ribu rasanya nah. 


Disini tuh kada gasan beurut ja pang kawa gasan luluran jua, ada paketannya. Ada jua gasan parawatan rambut. Ulun suah am dahulu rasanya potong rambut lawan smoothing rambut disini tapi talarang daripada DM Salon & Clinic yang jer ulun tadi. Nang pasti ulun rekomendasi-akan gasan bepijat tadi pang di sini karena nyaman. 


Hafabi


Sabujurnya ulun balum suah ka sini, tapi orang rame am ka sini gasan balulur karena murah di sini luluran daripada dimana-mana, harga kanakan sekolah. Mun kada salah lihat am waktu itu kisaran 50an aja disini balulurnya, tamurah lagi daripada DM Salon & Clinic tadi tapi kada tahu am ulun nyaman kadanya lah. Yang jelas disini pakai lulur banjar inya. 


Ading ulun nang katuju kasini tapi kada gasan luluran inya, tapi gasan creambath rambut. Jernya murah lawan nyaman disini. 


Hafabi nih banyak cabangnya di Banjarmasin. Ada 7 apa 8 cabang rasanya jadi bisa tinggal pilih handak nang dimana. Kaina ulun mencobai ai bila bulik ke Banjarmasin. 😅


Alamat : JL. S. Parman, Gang Purnama Rt. 25, Kertak Baru Ilir, Kec. Banjarmasin Tengah, Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan 70123.


Natasha Skincare


Ulun sudah mencobai beberapa klinik kecantikan gasan parawatan muha tapi masih tatap katuju lawan Natasha nih pang dibandingkan lawan nang lain karena disini nih sakali harga langsung lengkap kaitu perawatannya namun nang dilain tuh dipisah-pisahnya harganya lalu kaliatan murah padahal mun digabung asa larang perasaan ulun am dibanding disini. 


Sudah tahu jua kalo buhan pian mun Natasha nih ada dimana-mana am jadi walau buhan pian pindah kota kah kemana kah kadada masalah, tatap-ai kawa perawatan disini karena data kita tetap ada. 


Ulun paling katuju parawatan chemical peeling pang disini karena cocok di muha ulun. Pernah parawatan nang lainnya asa kada tapi cocok. Jadi cocok an am lah namanya wadah parawatan nih nang kaya skincare jua toh. 


Disini tuh biaya facial-nya 100an aja sudah lengkap lah semuanya, mun chemical peeling nang jer ulun 250ribuan tapi jer bahasa inggris nya tuh worth it haja daripada nukar skincare sabiji tapi kada keliatan hasilnya.


Alamat : Jl. A. Yani, Pemurus Dalam, South Banjarmasin, Banjarmasin City, South Kalimantan 70234.


***

Nah, itu pang nang wadah parawatan nang ulun rekomendasi akan gasan buhan pian cobai gasan parawatan mulai ujung rambut sampai ka ujung batis. 😂 Mudahan cocok pas mancubainya lah.

***

Nang manulis: Rima @ www.rima-angel.com

Nang manyunting: Ira @ www.irabooklover.com


Komentar



  1. Memang bagus natasha untuk masalah menghempaskam komedo nackal, lumayan bersih jg.

    Terus kalo nail art belum pernah lagi ih, hndk mencobai nah kesana.

    BalasHapus
  2. Wah nanti kalau saya main ke Banjarmasin mau nyobain perawatan di salah satu tempat ini ah. Kapan lagi me time kalau ga menyempatkan diri ya kak

    BalasHapus
  3. Alhamdulillah jadi tahu ulun yang mana wadah parawatan tubuh nang murah di Banjarmasin. Rajin t rancak kada wani masuk karena takutan kalo pina harganya kada sasuai lawan ka-ada-an 🙈

    BalasHapus
  4. aku cuma pernah ke hafabi lawan natasha aja, kayanya kena handakai jua mencoba rekomendasi nang lain nah

    BalasHapus
  5. Aku kalo nail art biasanya k cindy joo hehe, mayan ada diskon

    BalasHapus
  6. Uma ih bekisahan perawatan, asa handak jua ulun perawatan tapi masih ada bayi nih ngalih banar meninggalkan rumah lawas-lawas. Inggih dasar bujur DM klinik itu pegawainya banyak, apalagi sekarang bangunannya sudah renov makin bagus. Harganya masih standar kada yang larang banar. Kena nah meatur jadwal handak perawatan jua kaya kaka rima sekira glowing, hahaha.

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu