• Ampar-Ampar Pisang - Kalimantan Selatan

    sumber: soundcloud

    Negara Indonesia adalah salah satu negara nang bisi banyak banar budaya wan kesenian yang berbeda dari berbagai daerah, termasuk Kalimantan Selatan. Setiap wilayah yang ada di Indonesia ini pasti memiliki ciri khas masing-masing, mulai dari rumah, bahasa, dan lagu daerahnya. Salah satunya lagu ampar ampar pisang yang berasal dari Kalimantan Selatan. 



    Sejarah tentang lagu ampar ampar pisang ngni pada mulanya dinyanyiakan secara iseng haja pas masyarakat Kalimantan Selatan meulah seiris wadai/makanan nang diulah dari pisang. Makanan ini ngarannya rimpi.

     

    Cara meulah makanannya nih lawan cara pisang di diampar (disusun) lalu dibiarakan sampai handak matang parak busuk. Imbah nitu pisang dijamur diampar (disusun) di bawah sinar matahari sampai kira kira pisang mangaras dan mangaluarkan bau manis nang khas banar. Jadi Asal mula lagu ampar ampar pisang secara kada langsung berasal dari Kalimantan Selatan. 



    Lagu Ampar ampar Pisang ngini salah satu lagu ciptaan dari Hamiedan AC nang berasal dari Kalimantan Selatan. Lagu ini termasuk lagu wajib daerah Kalimantan Selatan. Namun seiring perkembangan zaman nang sudah semakin maju ini banyak banar lagu-lagu daerah nang kada diingati warga.

    Isi dari lagu ampar-ampar pisang mengisahakan tentang pisang nang diampar lawan dikerubuti binatang kecil kecil nang tarabang nang katuju lawan aroma pisang. Binatang ini dikiyau masyarakat Kalimantan lawan ngaran bari bari. 

     

    Pada akhir lagu dikisahakan tentang binatang yang ditakutani kanakan halus bahari (nang ujarnya “dikitip bidawang”) nang artinya digigit biawak. Konon, ujar dikitip bidawang nitu dipakai gasan menakutani kanakan nang katuju mencuntan pisang/kue rimpi nang masih dalam proses penjemuran. 



    Berikut liriknya lawan artinya :


    Ampar ampar pisang

    Pisangku belum masak

    Masak sabigi dihurung bari-bari

    Masak sabigi dihurung bari-bari



    Mangga lepak mangga lepok

    Patah kayu bengkok

    Bengkok dimakan api

    Apinya cang curupan



    Nang mana batis kutung dikitip bidawang

    Nang mana batis kutung dikitip bidawang



    Arti lirik dalam bahasa Indonesia


    Susun-susun pisang

    Pisangku belum masak

    Masak sebutir, dipenuhi bari-bari

    Masak sebutir, dipenuhi bari-bari



    Bunyi kayu yang patah

    Patah kayu yang bengkok

    Yang bengkok dilalap api

    Apinya hampir padam



    Siapa kaki yang buntung berarti dimakan bidawang

    Siapa kaki yang buntung berarti dimakan bidawang

    Lagu ini juga memberikan pesan moral khususnya gasan melajari kanakan latihan sabar. Sama halnya proses pembuatan pisang rimpi nang cukup ngalih wan liwar banyak prosesnya. 

     

    Jadi gasan pian nang handak mendapatakan sesuatu maka pian harus lebih bersabar supaya kawa mendapatakan apa nang pian handaki. Tentu nitu semunyaan membutuhkan pangurbanan wan waktu. Labih sabar dalam manjalani proses kehidupan supaya kawa jadi lebih baik. 



    Zaman wahini kanakan sudah semakin banyak melupakan lagu daerah, maka dari itu tugas kita adalah meingati lawan melajari buhannya tentang lagu daerah agar tetap lestari. 



    Sumber : https://mathsworkout.net/lagu-ampar-ampar-pisang/

    Nang Manulis: Cherry

  • 5 komentar:

    1. Bari-bari ne napa bahasa Indonesia nya yu lah? Lalat buah sako, *salahpukus*. Hanyar tahu ulun nah bakgrun dibalik lagu ampar-ampar pisang, wadai rimpi sakalinya lah

      BalasHapus
    2. Artinya lengkap banget ini. Mantap. Lirik dikitip bidawang itu paling nempel di otak mulai dulu pas dinyanyikan waktu kecil.

      Sampai wahini bapikir, nang aslinya kada suah kajadian dikitip bidawang nih.

      BalasHapus
    3. Tapi Eny masib ketuju lagi daerah ini hahahhaa pas zaman sekolah rancak diolah gasan yel-yel rami banar

      BalasHapus
    4. asalnya lagunya ni dari beulah rimpikah sekalinya? ulun ketuju banar makan rimpi tapi jarang ada urang bejual

      BalasHapus
    5. aayy hanyar tau ulun lawan arti ampar-ampar pisang nih
      sekalinya beisi arti gasan melatih sabar lah

      BalasHapus