Langsung ke konten utama

4 Modal Awal Pabila Handak Jadi Bloger Profesional

blogger


Bloger itu sebuah profesi nang membanggakan sekaligus manjanjiakan hagan dijalani baik bagi nang anum atawa nang tuha. Bisa dikatakan siapa haja bisa banar mun handak jadi bloger.



Profesi bloger ini juga banyak banar ditekuni bahkan di kota-kota halus. Kada mesti begana di ibu kota atau kota nang ganal haja. Apabila begana di desa gin masih kawa banar jadi bloger. Intinya hanyalah tersedianya jaringan internet. 



Nah, bagi siapa haja nang tertarik menjadi bloger tapi masih haja ragu atau bingung mamulainya dari mana, maka ulun di sini handak sadikit sharing tentang 4 modal awal untuk jadi bloger nang baik dan terlihat profesional. 



Tapi maaf lah di sini ulun kada manulis “niat” atau “semangat” sebagai salah satu dari 4 modal awal karena ulun yakin nang membaca ini pasti sudah ada niatan untuk jadi bloger. Jadi kita bahas nang lebih spesifik haja lah.


1.    Tahu Perbedaan Blogspot dan Wordpress

 

Blogspot dan Wordpress adalah platform yang bisa kita pakai sebagai wadah hagan blog kita. Sebujurnya masih banyak platform lainnya tapi nang paling digunakan ya nang 2 ini.


Keduanya jelas berbeda. Tapi jelas jua kadada nang gratis. Sebuah blog akan talihat profesional kalau blog itu sudah berbayar. Nah tapi mun pian memilih platform Wordpress, bayarnya lebih banyak karena harus menyewa hosting. Sedangkan blogspot itu sudah disediakan penyimpanan gratis oleh Google.



Nah tapi pian jua harus tahu bahwa perbedaannya yang lebih penting diketahui itu bukan soal duitnya haja tapi tentang fiturnya jua yang bisa buhan pian baca di pencarian Google. Jangan sampai pian salah pilih dan lalu handak beganti pulang kaina. Lebih baik tentukan bujur-bujur dari awal. 


2.    Tahu Ejaan Bahasa Indonesia Nang Bujur

 

Kada mesti sempurna, nang penting pian tahu kayapa penulisan nang bujur untuk kata-kata common. Contohnya, kata “sekedar” itu salah. Nang bujur tu “sekadar”. Kata “intropeksi” itu salah. Nang bujur “introspeksi”. Dan masih banyak lagi. Pian bisa akses KBBI Daring untuk memastiakan apakah kata yang pian tulis sudah bujur atau balum. 


3.    Bergabung Lawan Komunitas Bloger

 

Kenapa harus gabung di komunitas? Nah ini karena bloger akan lebih berkembang kalau masuk ke sebuah komunitas. Biasanya di komunitas itu ada sesi sharing, bisa saling betakun dan menjawab. Bisa babagi ilmu sesama bloger. 



Selain itu, pian bisa berkesempatan umpat event dan menambah luas relasi jua sehingga kredibilitas pian sebagai bloger lebih meyakinkan. 



Ada banyak banar jua sudah komunitas-komunitas bloger ni mulai dari yang nasional sampai yang di daerah-daerah termasuk kayak Female Blogger of Banjarmasin ini. Syarat bergabungnya pun kada ngalih. Buhan pian jangan ragu untuk begabung. 


4.    Menulis Rutin

 

Nah, yang ini paling penting am. Harus banar pian lakukan. Bloger kalau kada menulis asa kada sah disambat bloger. Jadi pian harus banar menulis alias maisi blog pian lawan konten secara rutin. Semakin rancak update semakin bagus. Semakin banyak tulisan pian di blog, semakin baik. 



Nah, itu haja pang modal awal atau modal utama yang harus buhan pian miliki bila handak jadi bloger nang profesional. Bila ada nang lain, pian bisa tambahkan di kolom komentar. Intinya siapa haja pasti bisa. Semangat tarus hagan kita para bloger dan salam sukses!


Nang manulis: Hairun Nisa aka Eca (kataeca.com)

Gambar: unsplash.com

Komentar

  1. Bujur tu yang penting rajin meolah tulisan lawan begabung di komunitas, asal rajin lawan baisi kawan jalan haja tu jadi blogger

    BalasHapus
  2. Nang ngalih tu dasar yang nomer 4 pang, rutinnya tu nah ngalih. Soalnya biasanya sekahandaknya aja menulis blognya, hehehe

    BalasHapus
  3. Dari 4 poin tuh lah, nang paling ngalih tuh rutin menulis
    Ada haja godaannya tuh nah pas hendak menulis nang ujung2nya meolah kulir hahaha

    BalasHapus
  4. Rutin menulis ni banyak banar godaannya. Apalagi mun sudah tebuka youtube ada drama Korea pasti kada tetulis am blognya

    BalasHapus
  5. Bujur bnar, seberataan modal di atas harus dimiliki bloger. Belajar seberataan hal di atas nah supaya kawa jadi bloger nang baik jua.

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu