Langsung ke konten utama

Bajalanan Ka Rumah Jumblu Di Daerah Cempaka

 


Holla Assalamualaikum, babulik pulang ulun Nisa angguta Female Blogger Of Banjarmasin. Bila pian mambaca tulisan ini bararti bagian pian tahu ulun lagi dapat hadiah. 

 

Alhamdulillah, bila bagian pian katuju wan ulun bisa datang ka akun ig ulun cari aja Khairunnisa_zputri nah ini, bila pian handak tahu kelakuan ulun di dunia twitter bisa cari nama ulun, bisa jua kunjungi tulisan ulun, karena ulun jua saurang blogger di https://www.nisazet.com lancar ulun prumusi hehehe.   

 

Jadi, jumahat samalam, ulun bajalanan ka arah cempaka ada ka kiram, ka bukit mawar, ada nang maulah ulun panasaran banar rumah jumblu. Mulai bahari panasaran, tapi kada suah manjajak akan batis kasana. 

 

Bila bagian pian penasaran saran, ulun sabaiknya datangi,tuntii jangan mandangar ujar ujar habar yang kisah belabih ataupun bakurang. Nah ini sababnya, karana mandangar kisah urang lalu ulun handak tahu, akhirnya bajajak ka sana.

 

Alamat rumah jumblu?

Rumah jumblu ini bagana di alamat di jalan campaka masuk perumahan kawasan kesatria secaba masuk kasana kada bayar, asal tahu di adat wan tahu di basa, karana ini yang dimasuki perumahan urang.

 

Bila handak behabut kaina di pas sampai di rumah jumblu. Karena disana halaman luas parkir nyaman tapi jalan yang dijalani itu tanah habang, kada disarankan bila hujan kasana. Ban kandaraan bagumpal habang, sandal capal pakai bajajak gin taumpat habang.

 

Apa yang ulun pikir akan katika datang ka rumah jumblu?

Asik jar ulun bujuran malihat rumah saikunganya. Sakalinyaaaaaaaaaaaaaaaaa pas ulun mendatangi kasana, di higa muka belakang banyak parumahan orang, alias inya kada jumblu bila di telaah bujur bujur, bila sahibar melihat gambar bujur ai inya menyurangan di gundukan tanah bakas tabukan.

 

Nah bila sudah kasana higa mehiga rumah nya bagus bagus. Jadi ulun sampat tatipu tapi kada papa puas haja sudah malihat wan bakudak.

 



Sakalinya, rumah jumblu ini suah rubuh, alias tatimpa angin wan hujan badai datang lalu hancur naran dari kayu wara, babaya kuat pondasi nya, nah imbah rubuh tu di bangun pulang oleh developer sana, sabagai ciri khas parumahan ngintu, bisa jua icun Banjarbaru.

 

Pas sampai kasana, ulun malihat nusia banyaaak banar, ada yang basapidaan, bakudakan, ada jua kakanakan naik kasana. 

 

Nah pikir ulun ada tangga nginih supaya bisa sampai ka atas maliat dalam rumah jumblu, ulun putari ai gundukan tanah nya sakalinya kadada. Tapi ulun nih bingung, jalan mana kakanakan nginih.

 

Bakuciak ulun kalu “Uy kakanakan, jalan mana bagian kam naik ka rumah jumblu tu. Nang kakankan manyahut jalan muka. Haw jar ulun maka kadada tangga, dimapa naik kaini. Uh sakali dipikir akan inya mamanjat jalan yang kada tapi curam itu.

 

Apakah ulun menyesal bajalanan karumah jumblu?

Hau kadada istilah manyasal, yang panting ulun kada takajut habar, asal bagian tahu yang iyanya bajalanan sambil baulah kuntin, upload di blog Alhamdulillah blog nya teisi jadinya. Hahahah, pas parak suri ulun bulik ai lagi, karena Banjarbaru ke Banjarmasin sajam perjalanan amun jalan lambat, bila kaya Rossi masih anum bisa satangah jam sampai.

 

Nah karena parut ulun lapar alias kada bamakanan dari subuh tulak bahayau ulun mamilih makan lalapan di parak bundaran ganal. Bila dari arah campaka bagian pian harus mamutar, andakannya di parak jalan handak kamandiangin.

 


 

Murah wan nyaman lalapan nya, dijamin bagian pian batambah, ulun neh makan minta dua piring tapi kada habis jua. Jadi maisi tanaga pas dijalan.

 

Bulik ka Banjarmasin malihat sunsit umaaa bungas banar ciptaan Allah tu, dasar bujur indah sagala yang diciptakan di bumi ini, iyakalo. Bagian pian yang mambaca, meedit wan mengoment nih salah satu ciptaan Allah yang maha sempurna.

 

Sudah gin, malam banar sudah ulun akhirnya sampai ka rumah ulun, datang bajalanan di musim pandemi kaini, jangan kada ingat mandi. Supaya barasih pas buliknya. Oke!

 

Salam sugar,

Nang Manulis, Nisa

Nang Mangedit, Niswin

Komentar

  1. Kosan aku deket dari sini, cuma belum ada kawan mau kesana.
    Tau gitu ajak aku nis :D

    BalasHapus
  2. Amun kadida foto tu hoax nis ai, jadi tuh mana foto sunsit nang bungas tuh foto akan duhulu

    BalasHapus
  3. Uuu masuk kumplik parumahan sakalinya laah.. dikira kaya bukit tuu

    BalasHapus
  4. Kada suah kasini lagi nah, padahal mantap banar gasan befoto lah tempatnya.

    BalasHapus
  5. umaaa nisa kd bebawaan ka rumah jomblo
    rami lah nis. aku dulu suah hendak kesana kada jadi pas sudah di tengah jalan

    BalasHapus
  6. hahah bolehlaha ku ketawa membaca tulisan kuntin lawan sunsit :D
    berarti rumah jomblo ni wahini jadi ikon perumahan lah. rasanya yang bahari tu dasar menyorangan inya

    BalasHapus
  7. Oh ngini kah ngarannya rumah jomblo. Beh ai sungguh lawas badiam di banjar tp kada pernah kesini. Uma ai bangat jua pang ako neh

    BalasHapus
  8. Dari dulu pengen kesana tapi ga kesana-sana ih padahal kepo juga sama tempatnya itu

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Belajar Istilah Banjar

  Halo! Apa habar buhan pian sabarataan? Mudahan baik ajaa lah sabarataan, sehat selalu dan dijauhkan dari panyakit.   Nah kali ini ulun handak memadahkan beberapa istilah dalam bahasa Banjar yang mungkin banyak dari pian masih balum tahu karena kada tebiasa berbahasa banjar sehari-hari, atau hanyar aja pindah ke banjar. Oiya, ulun ingat banar bahari pas SD balajar bahasa Banjar muatan lokalnya, amun wahini masih jua kah kakanaan tahu di istilah ni?   Berikut beberapa istilah dalam bahasa Banjar:   1. Salesmaan   Salesma sabujurnya adalah ngaran virus yaitu virus salesma, yang begejala behingusan atau pilek. Nah rancak urang tetap menyambat salesmaan jua amun ada nang kena flu karena gejala si salesma lawan flu nih mirip yang nyata bahingusan lawan batukan.   2. Hawai   Hawai nang ini lain ngaran wilayah lah, hawai nang dimaksud di sini tu artinya semacam sunyi tu nah, misalnya urang tebiasa di kota lalu bejalanan ke desa pasti lain suasananya, tebiasa pina rami

Kisah Intingan wan Dayuhan

Halo sabarataan, batamuan pulang lawan ulun, Nisa. Kali ini, ulun handak mangisahakan kisah Intingan wan Dayuhan nang rajin tu selalu dikisahakan bila ulun handak guring waktu lagi halus dulu. Kisahnya ni turun temurun dari zaman datu, nini, mama, anak sidin, dan cucu sidin, bisa jua kaina sampai ka buyut sidin. Kisahnya nih rami, sampai taguring guring mandangari kisah ini ja, lucu pulang han. Bila pian suah mandangar kisah Intingan wan Dayuhan, bararti kita sama. Zaman bahari kadada pang yutube wan intirnit. Nang ada kisah dari muntung ka muntung ja. Nang kaya apa kisahnya, ni ulun kisahakan nah ka bagian pian sakira kada panasaran. Kisah Intingan wan Dayuhan  Zaman bahari ada dua ikung badua ba-ading nang bangaran Intingan wan Dayuhan. Kisahnya Intingan nang jadi kaka, Dayuhan ading nya. Ibarat kata, si Dayuhan nih inya orangnya kada tapi paham apa yang di padah-akan tu, atau bahasa kitanya, ada nang kurang kaitu nah. Ujar kisah si ading nih kada hakun sakulah, mac