Langsung ke konten utama

Makanan Khas Banjar Gasan Bulan Puasa



Apa habar buhannya sabarataan.... Acil, Paman, Sabarataan ulun umpat lalu handak bejualan makanan, kalo ai buhan pian ada nang handak manukar yakalooo.... Kada, buhannya ay ulun begayaan haja tadih. Sudah kada bulan puasa lagi pang tapi banyak haja urang bejual makanan. Ulun handak bakisah pas bulan puasa tadi, banyak peacilan bejualan wadai, lawan masakan nang dikatujui lawan anum tuha sabarataan.

Ulun handak mengenalakan beberapa buting jenis masakan lawan makanan khas Banjar nang pasti ada dijual urang, rahat bulan puasa. Maraha Corona kah.... Coroni kah, tatap ay urang banyak bejualan, zaman canggih kawa aja nukar dihp... eh lain online shop maksudnya buhannya ay, mun kada tau buka ha instagram banyak tu urang yang asalnya bejulanan minyak urut gin taka jadi bingka berandam. Wkwkwkwk.

Gasan bubuhan pian sabarataan bila ke Banjarmasin jangan kada ingat am marasai masakan ngini, wajib banar tuh pang lawan terasai banyu di Sungai Martapura umpat becabur setumat kalo pina pas tuntung mandi bebungas kalo kawa jadi kaya oppa oppa korea hahahaha

1.Soto Banjar

Makanan khas nang paling dikenal dari Kalimantan Selatan apalagi bila ke Banjarmasin, harus tuh pang merasai mehirup kuah panasnya diatas jukung nang biasanya ada di pasar terapung. Nang meulah lain lawan soto ampun urang sebelah kuahnya tebening kawa bekaca sedikit ah, tapi ada jua nang karuh kuahnya. Uniknya, soto banjar ngini kada pakai nasi tapi beketupat, nang bantat dalam bungkusan daun pisang

2.Katupat Kandangan

Katupat kandangan ngini sudah terkenal dimana aja, apalagi bubuhan mamarina nang lakian ketuju banar tuh pang memakan, rasanya lain banar inya kebiasaan urang kandangan makan makai tangan diharu lawan kuah santan karuh. Tekstur ketupat kandangan tekeras dari ketupat nang lain. Tapi am, bila buhan kam sudah merasai ketupat ini kesarungan tuh pang saking nyamannya pakai hintalu jaruk gin nyaman banar dah heh... beliuran acil nang tukang tulis wkwkwk...

3.Manday lain Monday Bahasa Inggrisnya Senin pang luh ay...

Nang sebuting ini makanan khas Banjarmasin kenapa tadih jadi khas? Inya te urang banjar haja nag telalu kreatif meulah kulit tiwadak jadi makanan, tapi rasanya nyaman kam... Kada tahu jua dari mana kah resep ini nih didapat. Untung ja lain kulit durian sakit gigi nini kena rupuy meigut atau taguk bulat hahaha

Bila handak meulahnya nyaman haja, asal ada kulit tiwadak lawan uyah becurai lawan toples banyak-banyak. Ditutupi lah luh jangan dibuka kena bekulat, makin lawas makin nyaman rasanya bisa ngini di fermentasi jar bahasa gaul urang gen Z. Paling nyaman disanga wara ada bekuah santan campuri iwak halus ma ih... liwar nikmat makan bila bukaan tambahi cacahan pulang ...

4. Wadai Bingka

Bingka ni macam2 ada nang dirandam kuah ada nang dibanam ada nang disumpa, tesarah nang tukang ulah haja lagi. Amun ulun ketuju berataan pang lah nyaman pang rasanya, Rasanya tapai, gula habang, kentang lawan apalah lagi kada ingat jua ulun luh ay sepalih asal sambat haja... Camilan gasan memasini liur jar urang berhari khas suku banjar , rasanya manis lamak pacah liur tuh pang bila merasai. Bahannya gin murah haja, tapung , hintalu, gula lawan uyah lawan nang lain serah kam ja handak apa asal bahagia ja lawan bisa meulahnya.

Sudah dulu lah acil mahalabiu bekisah kemana mana kah timbul layau..kaina batamuan lagi kita lah, insyaAllah sehat barataan.

***
Nang manulis: Eny Kadinda (www.enychan.com)
Nang ma-edit: Enny Ratnawati (www.ennyratnawati.com) 

Komentar

  1. ku love banget sama soto banjaaaar, nyaman banar :D

    BalasHapus
  2. aku kangen katupat kandangan... handaaaakkk, hangat-hangat, gurih, padas bah makannya bakucau pulang. mantap!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, katupat kandangan ni dasar maulah kaganangan XD

      Hapus
  3. Duh lawas nah kada menyoto. Timbul keganangan handak makan soto banjar

    BalasHapus
  4. Ah mangingatkan lawan wadai ipau nah yang ada di pasar ramadan lawan undang ganal.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih, ipau ni wadai khas pasar ramadan jua Ka lh

      Hapus
  5. Manday tuh ulun hanyar tahu di banjar nih. Kadada di kampung ulun di Makassar

    BalasHapus
  6. Katupat kandangan ne nah.. Lawas banar kd bisa beolah lagi.. Rempong pang meharagunya leh

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, rempong, nyaman manukar, kawa langsung makan, *eh*

      Hapus
  7. Harau nah keganangan soto banjar ulun membaca betengahmalaman kaya ini. Rasa lapar parut acil membaca

    BalasHapus
  8. Bingka dong yg selalu ada bulan ramadhan itu, bikin kangen eiy. Ketupat kandangan biasa hari minggu pagi selalu buka kan org jualan Hehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wkwkwkw, bujur Ka. Bahambur bingka bila bulan Ramadhan lah XD

      Hapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu