Kopi Liberika Bajuin, Kopinya Urang Kalimantan


Assalamualaikum

Hari ini ulun handak bakisah raminya bavespaan matan Banjar ka Tanah Laut. Tujuannya handak ka kebun kopi liberika. Han, tahulah bubuhan pian di Tanah Laut ada kebun kopi liberika? Jar bubuhan kopi tuh : emas hitam di tanah Borneo nang di putik, kada digali.

Ni pamulaan nah ulun bevespaan jauh banar. Hehehe. Rancak bakuliling Gambut-Banjarmasin haja. Kami tulakan ba-ampat ikung, lawan bubuhan kedai kopi. Buhannya handak maulah video dokumentasi kayatu gasan kedai kopi. Kalo ulun handak malangkapi Jurnal Kopi ulun tentang perkebunan kopi.

Ngopi di Tangkisung, Nge camp di Pantai THR Papadaan

Kami tulakan jam 2 siang. Mun ka kebun kopi kelandungan. Akhirnya kami ka Pantai Tangkisung jalan kurau. Umaaa liwar raminya tahulah bajalanan lewat kampung urang. Maka tahu aja lo vespa tu nyaring bunyinya. Jadi pas kami lewat tuh orang cangangan.

Sampai di Tangkisung tuh sudah sore. Jam 4-an kah rasanya kami hanyar sampai. Langsung menjarat hammock, maulah api unggun, tarus mamanasi banyu gasan maulah kopi. Nah pas dudukan, ada paman pentol lewat. Pas banar kalo, kopi lawan pentol nih. Hehehe.

Habis mahadangi sunset, kami tulakan ka Pantai THR Papadaan. Nge_camp_ di sana. Habis baisya, kami bamasakan. Nasi, bihun basanga, hintalu basanga, lawan gorengan tahu tempe jadi menu makam malam. No junk food junk food club. Nah pas sudah jam 1an, kami guringan. Karena ulun bibinian sorangan, jadi ulun guring bapisah lawan kakawanan.

Jam 6 pagi, kami bangunan dah. Masak nasi goreng gasan sarapan lawan maulah kopi. Imbah tu kami langsung manyimpuni tenda lawan mamanasi motor. Langsung ae tulak ka Bajuin.

Perkebunan Kopi Liberika Bajuin

Perjalanan dari Pantai THR Papadaan ka Bajuin sakalinya lumayan jauh lah. Tapi pang pamandangannya bagus banar. Lawan udaranya dasar sejuk banar. Mun bubuhan pian katuju durian, pian harus ka sini. Banyak banar pohon durian di sini. Pas samalam kami tulak tuh buahnya balum masak pang. Tapi sudah ganal-ganal.

Desa nang kami tuju namanya Desa Pemalongan. Di sini itu nang ada kabun kopi liberikanya. Namanya Pak Paidi. Petani kopi liberika dari Tanah Laut. Beliau ni asli Jawa, umpat transmigrasi ka Kalimantan pas zaman Pak Harto bahari jar sidin.



Pas kami datangan, bini sidin langsung manakuni : handak kopi hitam kah handak kopi jahe? Kopi nang disurung nih kopi dari kabun sidin. Di rumah sidin ada beberapa karung ukuran 15kg nang isinya kopi. Kopinya ada nang masih bakulit, ada jua nang sudah bakupas (green beans).

Kisah Kopi Liberika

Habis makan lawan minum kopi, kami tulakan ka kabun kopi sidin. Sakalinya kabun kopi sidin nih di belakang rumah sidin haja. Parak banar. Tapi perkebunan kopi liberika nih beda banar lawan kabun kopi arabika atawa robusta. Pohon kopi liberika ni tinggi. Kaya pohon nangka. Buahnya jua tesebar di dahan-dahannya. Jumlah pohon kopi nang di tanam Pak Paidi kurang dari 20 pohon dengan jarak tanam 2-5 meter.

Kopi liberika ni baisi julukan kopi nangka. Mungkin gara-gara pohonnya nang tinggi kaya nangka, lawan baunya dasar mirip nangka. Kopi liberika ni kopi yang berasal dari Liberia dan Afrika Barat. Kopi ini jua ada kisahnya lawan zaman Belanda. Jadi kopi ini pertama kali masuk ke Indonesia pas zaman Kolonial Belanda.

Pas itu ada penyakit kopi namanya karat daun. Kopi arabika lawan robusta kada tahan lawan penyakit ini. Akhirnya Belanda mendatangkan kopi ini gasan mangganti arabika lawan robusta. Buhan pian tahu lah, dari zaman Belanda tuh Indonesia sudah jadi salah satu negara pengekspor kopi taganal di dunia.

Babulik ke kopi liberika lagi lah. Sayangnya kopi ni kada tapi dikatujui oleh panikmat kopi wan petani kopi. Mun petani kada ketuju karena biarpun buahnya ganal, tapi bobot penyusutan rendah. Habis dikeringkan, bobot kopinya sisa 10% haja. Rugi petani karena ongkos produksi tinggi. Mun penikmat kopi tuh kada ketuju karena aromanya tajam lawan rasanya kurang intens. Tapi mun buhan pian hendak mencoba kopi ini, kawa ke Kedai Kopi Indie atau Brader Kopi Pelaihari.

Industri Kopi dan Masa Depan Petani Kopi

Alhamdulillahnya industri kopi nang bakambang tarus nih membawa habar baik gesan petani kopi kaya Pak Paidi ini. Walaupun kopinya kada tapi dikenal, tapi wahini banyak nang mancari. Karena banyak jua nang penasaran lawan rasanya.

Lawan wahini daerah-daerah yang potensial gasan mananam kopi, mulai basaing mananam kopi. Bagus kalo gesan pertanian di Indonesia. Daerah nang kurang tinggi mulai melirik kopi liberika. Di Bajuin tuh ketinggiannya kada lebih dari 300 mdpl. Cucuk haja gasan mananam kopi liberika ini. Karena dasarnya kopi ini cocok di tanam di dataran rendah.

Jar Pak Paidi, kandala sidin wahini di jumlah produksinya yang masih terbatas. Padahal permintaan kopinya sudah mulai banyak. Mun gasan proses kopinya sidin makai metode jamur kering (natural process). Mun sudah karing, lalu di tumbuk pakai lumpang gasan mangupas kulit kopinya. Gasan menyangrainya, sidin makai tungku lawan rinjing. Han tradisional banar kalo.

Malihat paminat kopi nang makin banyak, Pemerintah Daerah mamberi perhatian. Salah satunya handak mambari bantuan alat kopi kayak pangupas kulit kopi lawan masin sangrai. Pak Paidi jua sudah suah di tulakakan ka Jakarta gasan pameran hasil panen daerah.

"Bahari ulun mananam sawit. Tapi karena habis mananam sawit air sumur bakurang, akhirnya aku tabas ae. Alhamdulillah mulai normal pang ini. Mudahan ae kaina banyak nang sadar, mun sawit tuh kada salawasan baik. Jadi hutan kada ditabas tarus gasan kabun sawit. Tarus kawa jua mananam kopi", ujar Pak Paidi.

Ulun harap, kaina pamarintah bisa lebih perhatian. Selain alat proses kopi, tapi jua lahan gasan mananam pohon kopi.

***
Nang manulis: Putri @ https://www.lilpjourney.com/
Nang maedit: Ira @ https://www.irabooklover.com/

21 komentar:

  1. Kopi ini primadona yg bakatnya terpendam.
    Pasti sebelumnya belum banyak yg tau kan sama kopi ini hehehe

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, hanyar tau ulun lawan kopi ngini. Makasih banyak sudah manulis tentang kopi ini Ka, *peluk sayang buat Ka Putri*

      Hapus
  2. Wah baca postingan ini jadi kangen jalan-jalan ke daerah gitu, sejuk soalnya.

    Oh iya, aku baru tau loh tentang kopi ini. Terima kasih atas pengetahuan barunya. Hahahaha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bujur Ka, mantap tu pang bajalanan ka daerah sejuk sambil malihat pamandangan kopi ^^

      Hapus
  3. Han alih ae kupi urang Banjar harat jua sakalinya. Ulun kira Bajuin tu ngaran suku, sakalinya daerah leh.

    BalasHapus
  4. Handaklah bajalanan ke sana. Sekalian mencobai kopi liberika plus liburan.

    BalasHapus
  5. Wah mantap bonor perjalanan demi kopi. Aku tahunya kopi nang di pasar martapura haja nang dijual ulih acil²

    BalasHapus
    Balasan
    1. Nah bujur Ka, ka Putri tahu sako kopi napa nang rancak dijual acil-acil di Martapura tu XD

      Hapus
  6. Hanyar tahu ulun pada di banjar ada jua betanam kopi.. mudahan kopi asli banua nih kawa terkenal jua nengkaya kopi jenis lainya yang ada di Indonesia nih....

    BalasHapus
  7. Hanyar tahu ih di pelaihari ada kopi juaa. Mudahan kena-kena kopi bajuin lebih banyak dikenal lah

    BalasHapus
  8. Uma ai himungnya kita baisian jua kabun kupi sekalinya leh. Mudahan kena tarkanal jua kaya kupi acih lawan kupi turaja tuh, aamiin

    BalasHapus
  9. Apa kabar nang urang pelaihari kads pernah terasai ini. Uma ih supannya kena mun ampih pandemi merasai gen nah

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, mudahan kaena kita kawa jua umpat marasai kopi nangini ^^

      Hapus
  10. Ini seru deh, kok jadi pengen ikutan ya tapi aku ga suka kopi sih tp bisa lah ya mengenal kopi, tp sayang banget ya jadi penyusutan 10% ini ya jelas rugi petani lah ya.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bisa banar Ka, mungkin habis dikenal kaena pian bisa sayang jua lawan kopi, hihihi

      Hapus
  11. Kopi ini primadona yg bakatnya terpendam.
    Pasti sebelumnya belum banyak yang tau sama kopi ini....

    BalasHapus