Langsung ke konten utama

Kisah "Gunung" di Candi Agung Amuntai



Assalamu'alaikum kakawanan barataan. Kayak apa habar pian? Mudah-mudahan sabarataan dalam lindungan Allah SWT. Aamiin.

Banjar Corner hari ini, ulun handak mambawai bubuhan pian bakisahan. Kisah nang handak ulun sampaiakan ni adalah kisah Gunung Candi.

Sabalumnya, pian tahu ai lo pada Amuntai ni ada beisi candi bakas paninggalan Karajaan Nagara Dipa nang ngarannya Candi Agung? Bagi bubuhan pian nang suah bailang ka Candi Agung ni tadi, ada lah malihat gunung di situ? Kadada kalo.

Nah, anehnya tuh, kai nini bahari bila handak tulak ka Candi, pasti manyambatnya "aku handak ka gunung" jer sidin. Kami cucu-cucunya ni lalu bingung. Mana lih gunungnya, pina kadada talihat.

Uuuh sakalinya jer ibu guru “Seni Budaya di sakulahan ulun, selain kisah sejarah Candi Agung yang kawa pian baca di post Banjar Corner nang judulnya Sejarah Candi Agung wan Kisah Putri Junjung Buih, Candi Agung ni ada lagi ba-isi sabuting kisah. Dahulu, daerah candi tu dasar gunung. Gunung Candi ngarannya. Menurut habar, di gunung itu lah terkubur seluruh harta bekas peninggalan karajaan Nagara Dipa.

Mandangar habar tu tadi, lalu ae urang Belanda nang manjajah waktu itu handak marampas harta karajaan ni jua. Ditabuk lah tanah gunung tadi oleh urang Belanda.

Kasiannya, urang Belanda ni kada tahu pada masih ada "urang-urang Candi" nang manjaga harta nintu. Urang Candi ni sakti-sakti. Dengan kesaktiannya nang dimiliki oleh urang Candi ni tadi, setiap Belanda handak manabuk sampai ka lokasi harta, dipindahakan urang Candi hartanya tadi  ka salapis tanah di bawahnya. Bila handak sampai pulang Belanda manabuk ke lapisan tanah nang di bawahnya tadi, dipindahakan urang Candi pulang hartanya ka salapis tanah di bawahnya lagi. Tarus ja kayak itu sampai Gunung Candi tadi rata lawan tanah.

Kada tahu bujur atau kada kisahnya, nang pasti kisahnya ni kawa manjawabakan kanapa nini-nini atau kai-kai bahari manyambat daerah candi tu lawan sebutan gunung wan kanapa gunungnya wayahini kadada lagi.

Dari kisah ini kita kawa ma-ambil pelajaran bahwa kada baik maambil harta nang lain ampun kita. Tapi disamping nang ngintu pulang, semangat pantang menyerah bagian Belanda ni patut jua kita tiru. Gigihnya te bagiannya ni bekerja keras untuk mencapai tujuan, sampai kawa manabuk gunung jadi rata lawan tanah. Ujung-ujungnya kada dapat ha pulang buhan Belanda ni ta-ulihi harta urang Candi tu tadi.

Nintu tu jer urang tuha bahari nang penting kita bausaha dulu, hasilnya kaena Tuhan nang manantua-akan. Hen nyambung lah yoo pesan moralnya ni, pina musti banar ulun ni bapapadahan lah, hahaha.

Manurut bubuhan pian pang apa pesan moral nang kawa diambil dari Kisah Gunung Candi ini? Ayu tulung bantui jawabakan di kolom komentar lah.

Sekian dulu nah kisah dari ulun. Mudah-mudahan kita masih kawa batamu lagi di post Banjar Corner nang berikutnya.

Wassalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

***
Nang manulis: Ira (www.irabooklover.com)
Nang ma-edit: Enny (www.ennyratnawati.com)

Komentar

  1. Saya cuma pernah dengar sekilas sih kak tentang Candi Agung ini. Menarik sekali. Jadi pengen datang kesana untuk menelusuri jejak sejarah yang selalu terbingkai cantik.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, mudahan pian kaena kawa berkunjung jua ke Candi Agung ^_^

      Hapus
  2. Banyak kisah seputar Candi Agung ni, waktu ulun sekolah dulu rancak dikisahakan di pelajaran seni budaya

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, mudah-mudahan kisah-kisahnya ni masih lestari sampai ke anak cucu ^^

      Hapus
  3. Dulu pernah beberapa kali berkunjung ke Candi ini tapi sama sekali belum tahu tentang sejarahnya. Nice post nih.

    BalasHapus
  4. Kemarin ulun ke Amuntai sempat handak ke candi ini tapi kada jadi. Huhu nanti gin kunjungi

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, kaena bila ke Amuntai lagi berkunjung lah ke Candi Agung ^_^

      Hapus
  5. Nah hanyar tahu pada kisah ada gunung di candi Agung, asik jua lah kisahnya

    BalasHapus
  6. Hanyar tahu kisahnya nah. Alhamdulillah tebaca ini jadi tahu. ��

    BalasHapus
  7. hanyar tahu kesahnya nah. ingat bahari ke amuntai sempat ke candi agung ni tapi kada ingat lagi kyp candinya. hihi

    BalasHapus
    Balasan
    1. Hihihi, itu artinya sadang dah Ka ae pian bekunjung pulang ke sini ^_^

      Hapus
  8. Belum pernah ke Amuntai dan belum pernah kesini jua ih, jadi handak kesana.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih Ka, mudah-mudahan pian kawa bakunjung jua ke Candi Agung ^_^

      Hapus
  9. Sesekali bailang ke blog Female Blogger Banjarmasin. Hebat ngeblognya sangat aktif :D

    BalasHapus
    Balasan
    1. Wah, makasih banyak Ka sudah berkunjung. Terima kasih jua sudah meulah tulisan tentang kami. Salam kenal dari FBB Kak lah ^_^

      Hapus
  10. Balasan
    1. Salam kenal Ka. Tarima kasih sudah ba-ilang ke sini ^_^

      Hapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Bajukung di Atas Rawa

jejakrekam.com Di Kalimantan Selatan daerah pahuluan selain gunung dan sungai jua ada daerah rawa. Terutama di 3 kabupaten hulu sungai selatan, tengah, dan utara tergabung 3 daerah rawa.Nah di rawa ngini kadakawa pakai alat angkutan nang ganal jadi harus pakai jukung nang ramping supaya muat lawan kada santuk lawan di bagian bawah bila kamarau pas banyu surut. Jadi di awal bulan Juni samalam ulun sawat mancobai bejukung di rawa ngini. Tepatnya di daerah perbatasan antara hulu sungai tengah dan hulu sungai utara. Di permukaan rawanya hibak lawan tumbuhan banyu. Jadi jukung tu harus mambuka jalan dahulu. Bila takana rumputnya nang jadi sarang nyamuk benyamuk tunpang disangati nang di atas jukung. Makanya paman-paman nang mambawa jukung besangu obat nyamuk. Kada tahan jua obat nyamuk saking banyaknya nyamuknya. Oya, jukung ni dipakai gasan alat pengawasan kelompok pencari iwak. Rata-rata di sini mata pencaharian orang mencari iwak tarus pang. Tapi takana ada nang menyalahi aturan yaitu ma

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu