Langsung ke konten utama

Bahasa Penduduk Banjarmasin Mirip dengan Suku Jawa? Benarkah?




Kada lawas sabalum hari ini, kaluarga matan subarang pulau batandang ka pulau Kalimantan alias ka kadiaman ulun di Hulu Sungai Tengah.

Nah, singkat carita, sidin ni ada baucap kaini, “Bahasa orang sini itu mirip deh sama bahasa Jawa.” Mandangar dintu, ulun langsung mamikirakan kata napa haja nang mahirip. Nah, di sini ulun handak mambagiakan lawan buhan pian kata-kata yang sudah ulun temukan kamiripannya ini lawan artiannya dalam bahasa Indonesia.

●    Inggih (iya)
●    Sugih (kaya)
●    Awak (badan)
●    Wani (berani)
●    Larang (mahal)
●    Isuk (besok)
●    Lawang (pintu)
●    Kiwa - kiwo (kiri)
●    Gawi - gawe (bekerja)
●    Apan - apem (kue apem)

Nah, saitu haja nah hanyar kata-kata nang ulun tahu dan asa yakin. Ini pun ulun baharap lawan buhan pian supaya mamastiakan pulang ka-absahannya.

Jadi di atas itu ada kata-kata nang identik banar alias sama banar lawan ada jua kata-kata nang pina mahirip haja. Tapi miripnya ni mirip banar pang parasa ulun.

Nah, kasimpulannya, menurut ulun dasar bujur pang asa mirip sedikit bahasa Banjar lawan Bahasa Jawa ni. Mungkin jua ada hubungannya lawan sejarah. Kaina baasa kita bahas. Amun menurut buhan pian pang, miriplah?

Penulis: Eca @ www.kataeca.com
Editor  : irabooklover @ www.irabooklover.com

Komentar

  1. Menurut ulun ada beberapa kata nang mirip. Tapi banyak kada miripnya. Yg mirip malah lwn bahasa2 d Sumatera wlau artinya bisa lain. Mungkin karena serumpun

    BalasHapus
    Balasan
    1. Inggih, setuju, kemungkinan karena kita serumpun jadi bahasa ni pina mirip ^^

      Hapus
  2. Inggih, kalau dilihat dari kata-kata di contoh tu dasar mirip. Tapi untuk kata-kata lainnya kada tahu lagi ulun, kadada lalu baisi referensi bahasa Jawa ^^

    BalasHapus
  3. Kalau mendengar urang banjar bapandiran, ulun sedikit paham artinya. Mungkin karena biasa mandangar bahasa jawa jadi kada kagetlah.

    BalasHapus
  4. Yang paling berasa miripnya tu inggih, tp org jawa biasa bilang nggeh .. Yang lainnya aku krg yakin sih karena memang jrg ktemu sma org yg ngomongny bhasa jawa, itu pun seringnya di psar klo ktemu bibi pnjual sayur yg jowo Hehehe

    BalasHapus
  5. Belain pang saikit pinanya lah, mun Inggih tu jawanya jadi injeh,Awak (badan) tu sama tapi di jawa huruf K nya kada jelas jd cuma sekedar awa',
    Isuk itu kalo bahasa jawa artinya 'pagi' hehehe.. kalo org banjar mirip jua mun menyambat baisukan (pagi), nah kaitu pang yang aku tahu lah sebagai urang jawa nang sasat ka banjar wkwkwk

    BalasHapus
    Balasan
    1. Aaai, isuk tu artinya pagi kah Ka. Makasih infonya, hanyar tahu ulun nah, hehe

      Hapus
  6. sebenernya gk mirip sih ��
    mungkin penulisannya sama tp pelafalannya gk sama. hihihihi

    BalasHapus
  7. Sebenarnya ulun hndak jua nih menulis kata bahasa Inggris yang paling banyak dipakai oleh orang Banjar bahkan telah diadopsi dengan pelafalan Banjar dan jadi lazim. hehe.. Maybe next time.

    BalasHapus
  8. Wkwk.. Iya. Ad yg mirip yaa. .makanya kalo org Jawa ke Banjar itu gampang belajarnya. Beda kalo org Banjar ke Jawa. Gak ngerti blass.. Haha

    BalasHapus
    Balasan
    1. Bujur jer pian. Ulun pernah ke Jawa Timur, memang gak ngerti blass, hihi.

      Hapus
  9. Eh, iya juga sih mirip mirip gitu.
    Terutama yg "inggih" jd berasa d jawa


    Salam,

    www.rizkyashya.com

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu