Raminya Kisah Si Palui



Assalamu'alaikum dangsanak sebarataan. Hari ini ulun handak bakisah tentang Si Palui nah. Tahulah buhan pian lawan si Palui ni? Wayah masih sakulah SD ulun katuju banar mambacai kuran nang top di Banjarmasin ninih. Nang dibaca biasanya iklan-iklan jua kisah Si Palui. Parasaku ti, kisah Si Palui ninih lucu banar.

Sakalinya sampai ulun sudah baanakan bujang, kisah Si Palui tatap ada di kuran Banjarmasin Post. Amun bahari kisah nitu kawa dibaca di kuran nitu haja. Wahini bah, jangan dikisah lagi, sudah ada nang kawa dibaca di hape kita. Jar urang tu, virsi online. Han, canggih babanaran!

Di Instagram gin ada jua sakalinya, tapi kisah bagambar alias komik.

Hau, kaya apa tadih amun handak mambaca nang virsi online? Nah, ambil dulu hape pian nang android lah, nang bamerek ‘buah apel bakas diigut’ bisa jua. Ingatakan jua, harus kawa tasambung ka internet, hehehe. Sudah? Sudah? Sudah? Amun sudah, nah buka haja ‘google’ mbah tu katik ‘kisah si palui’. Tatamu tu kaina.

Cuntuh lah, sabuting nah ulun ambil dari situs http://banjarmasin.tribunnews.com/2018/04/25/si-palui-manyasahi-pesawat





Akhirnya Palui jadi maantar urang nitu ka bandara. Entah kenapakah, karana ban mutur nitu ampat bigi, ada sabuting miris manggasut pas di burung lapas subalah Binuang situ.

”Nah ban balakang kimpis iya am?” Palui pucat.

“Aduuh Lui, maka kami handak lakas, suasananya sunyi banar, malam kadap lagi nah,” ujar Garbus manggarunum.

“Ban sirap kada mambawa maklum kada biasa lagi kamirisan ban pang salama ni,” ujar Palui pina pusang.

“Inya kami balima Lui ai, panarbangan jam lima subuh, bila lewat pada nitu tiket kami hangus, tabakar,” sungut panumpang lainnya.

“Astagfirullah hal azim, kada sanggup lagi aku nah, jadi supir travel manyasahi pesawat nang handak tarabang, panumpang komplin minta ganti harga tiket urang balima kali 600 ribu, ubui,” Palui pucat muhanya.





Dalam kisah Si Palui, biasanya dikisahakan kisah sahari-hari dalam kahidupan Si Palui – nang tantunya kada hidup saurangan. Biasanya dikisahakan Palui ni sudah babini. Kakawanannya ada nang bangaran Garbus wan Tulamak.

Jadi, amun bisian kawan nang kada tapi bisa Bahasa Banjar, bagus banar kisah lucu Si Palui ini dijadiakan bacaan gasan kawan pian nitu. Suruh baca basuara, sekira tabiasa maucapakan kalimat-kalimat dalam Bahasa Banjar. Jadi sabujurnya, kisah handap babahasa Banjar nang mangisahakan Si Palui ini sabujurnya kada gasan balulucuan haja tapi jua kawa sabagai ‘alat’ gasan balajar Bahasa Banjar.

Nah, amun buhan pian pang rancaklah membaca kisah si Palui ni? 



Kontributor : Mia Yunita (https://www.ummvc.com/)

13 komentar:

  1. Dahulu ulun katuju meolah kliping kisah Palui nih. Dapat dua buku kliping dahulu tu. Rami-rami kisahnya. Bahasa Banjarnya 'totok' banar jua. Hehe

    BalasHapus
  2. dahulu lagi jadi surat kabar nang dibacai palui ngini pang. wkwkwk lagi kekanakan ti pang, kayapa kah lah kekanakan wahini tau jua kah lawan si palui ngini

    BalasHapus
  3. Kisah palui ni kisah terhits dari dahulu, lagi anak-anak suka banget nge-baca kisah ini. Siapa gerang ampun kisah si palui nginih ?, wahini kada tebaca lagi sudah. Bisa Paluinya sudah gonol lagi bekeluarga hehe.

    BalasHapus
  4. dulu pas awal pindah aku bingung 'kisah palui apaan sih'
    apalg dl belum ngerti bahasa banjar >.<
    tapi sekarang pas udah paham bahasa banjar, sering iseng baca-baca. soalnya ceritanya kan macem-macem

    BalasHapus
  5. Kaingatan wayah orientasi maba, ada kawan sesama maba dari jawa timur. nah digawi ae oleh senior, disuruh mambaca kesah si Palui di muka para maba. Handak tatawa tekutan dosa..uuwwuuu

    BalasHapus
  6. lama banget ga baca kisah si palui, dulu kalo lagi kecil suka nyari-nyari koran bpost demi mencari dan membaca cerita si palui

    BalasHapus
  7. Dulu sering baca juha kisah palui ini di koran bnjarmasin cm skrg penjual koran ud g seramai dlu dan rasanya rindu juha melihat palui di koran lagi hehe

    BalasHapus
  8. baru tau kisah si Palui :')

    lucu yg kepleset itu sering banget dong ngalaminnya haha


    Salam,

    www.rizkyashya.com

    BalasHapus
  9. Nah lawasnya kada membaca kisah palui, ulun rancak amun teambil koran hal pertama membaca kisah palui dulu. Whahha lucu banar pang kisah palui ni, ketuju ulun

    BalasHapus
  10. Kadang tu ada bahasa palui nang ulun kada paham saking banjar banar. Tapi kadang ya batakun lawan urang apa artinya. Jadi betambah jua kosakata bahasa banjar

    BalasHapus
  11. Palui tu kisah yang paling rami, ada tuh hirang, ada tuh lamak, ada garbus. Amun hndk mbca kisah palui nih bisa ada dikoran rajin. Bisa tatawa sorang mbaca palui nih wk

    BalasHapus
  12. Lawas banar ih kada membaca kesah si palui. Padahal rami-rami kesahnya

    BalasHapus
  13. Dulu asli rajin banar membaca kisah palui neh di koran, wahini ada onlinenya kah ekalinya. Hanyar tahu banar ulun nah. Kena membaca ah sekali-kali nah.

    BalasHapus