Pantai Tanjung Dewa, Pantai Langkar di Kalimantan Selatan



Assalamuallaikum Wr.Wb

Apa habar pian sabarataan? Mudahan sehatan lawan selamatan haja sabarataan lah. Perkenalakan dahulu, ulun Winda. Anggota hanyar di FBB, wan ini tulisan pertama ulun gasan Banjar Corner.
Bahan pandiran yang ulun akan bahas hari ini adalah topik yang kawa meolah pian seberataan bahagia ditanggal seini, yaitu Liburan. Huaaaaa.....!!!

Kemana kita liburannya?

Nah, ulun handak merekomendasi akan sebuting pantai nang bagus di Banua kita ini yaitu, Pantai Tanjung Dewa. Suah kah sudah pian mendangar ngaran Pantai Tanjung Dewa nginih? Atau jangan-jangan pian sudah suah kesini?

Nah, bagi pian nang sudah suah kesini kita kompak dahulu.

Bagi nang balum, dari pada pian putar-putar di Mall haja baik pian atur rencana tulakan ke sini haja.
Yuk kita cari tahu kayapa garang Pantai Tanjung Dewa nih..

Pantai Tanjung Dewa


Pantai ini andakannya ada di Kec. Penyipatan , Kab. Tanah Laut, Kalimantan Selatan, parak lawan Pantai Batakan. Amun pian naik sepeda motor dari Banjarmasin jaraknya kawa ditempuh ±3 Jam, tergantung seberapa kuat pian meng-gas nya ja lagi. Mun ketuju meng-gas lakas sampai, ya kalo?

Imbah sampai disana, pian kawa malihat Pantai Tanjung Dewa nih balain sadikit dari kebanyakan pantai nang ada di Kalimantan Selatan. Amun di Pantai lain kita biasanya malihat pasir di sepanjang bibir pantai, Nah, di Tanjung Dewa nih kita disuguhakan pemandangan karang-karang nang keliatan eksotis banar, Selain itu di sepanjang bibir pantai nya jua bejejer pohon nyiur nang menambah bagusnya pantai Tanjung Dewa ini.





Balum lagi pemandangan gunung-gunung yang bejejer dari jauh, pokoknya bagus banar tu pang, lawan jua suasananya nang sunyi meolah kita marasa, ini pantai kita sorangan.

Warna banyu nya kada talalu bewarna biru wan tekananya sadikit karuh tapi banyunya tetap barasih. Dari Pantai Tanjung Dewa nih pian kawa malihat Pulau diseberangnya yaitu “Pulau Datu”. Amun pian handak kasitu biasanya penduduk di situ hakun haja meantarakan asal cocok lawan ongkosnya, kisaran harga menyewa kelotoknya biasanya sekitar Rp.70.000,-/kelotok.


   
Nah jar orang sana waktu nang paling pas ke Tanjung Dewa nih mulai sore ke malam hari soalnya andakan Pantai Tanjung Dewa yang ada di sebelah barat nih pas banar gasan malihat matahari tinggalam. Lwan jua sore hari urang sana mulai kaluaran gasan manangkap atau meunjun iwak.



Amun pian handak ka sini, ulun saranakan pian menyiapakan makanan lawan tikar sorang gasan wadah istirahat. Soalnya di pantai ini kadada orang yang meinjamakan tikar atawa tenda gasan pian benaung. Amun makanan ada haja pang acil-acil yang bewarungan diparak pintu masuk tapi kada sebanyak di pantai nang lain.

Kayapa? Tertariklah sudah pian mendatangi pantai nginih..?? Ayo kita jelajahi banua kita sorang. Karena di Kalimantan Selatan banyak jua wisatanya nang kada kalah kayak banua orang.


Penulis : Winda Ayu Lestari (http://www.windaayylest.com)

9 komentar:

  1. Ini kenapa pantainya keren banget sih dan aku belum pernah kesini sama sekali, bahkan baru tau banget dah ada pantai ini. Luar biasa ya mbak Winda rekomendasinya.

    BalasHapus
  2. Pernah sih denger Pantai Tanjung Dewa. Tapi belum pernah kesana >.<
    Btw, cantik yaaa pantainya... Jadi penasaran mau kesana

    BalasHapus
  3. Tuhh kan jadi pengen ke pantaii, bs jadi rekomendasi liburan hari raya nih sma kluarga apalagi sekarang lg suntuk bgt butuh refreshing, mkasih mba winda rekomendasinya jd pengen cuss lngsung hehe

    BalasHapus
  4. bagus nya leh pantai nya, kaina mun ada waktu handak merasai kesana

    BalasHapus
  5. Uma heh ulun ni ada 7 tahun labih sudah kada suah ka pantai. Handak ih jadinya bejalanan kesana limbah tuntung puasaan nih heheh

    BalasHapus
  6. Di tanah laut nih banyak banar pantainya leh. Balum bisa ke sana pang lagi nah. Tanjung dewa, ngarannya gin bungas banar.

    BalasHapus
  7. hanyar mendangar nah ngaran pantai tanjung dewa. lawas banar kada ke pantai di pleihari ih. pinanya betambah banyaklah pantainya

    BalasHapus
  8. Ashya baru tau kalo di pelaihari ada pantai juga, ku kira pantai banyak di kota baru :DD

    BalasHapus
  9. Hanyar tahu nah ada pantai tanjung dewa. Kw gasan jadi referensi u.tujuan liburan.

    BalasHapus