Langsung ke konten utama

[FBB Kolaborasi] Hari Film Nasional


Assalamu'alaikum, teman-teman!

Setelah beberapa bulan absen, bulan Maret ini komunitas Female Blogger Banjarmasin kembali mengadakan blog collaboration. Nah, untuk bulan Maret ini, tema yang diambil adalah tentang Hari Film Nasional yang diperingati setiap tanggal 30 Maret.

Kira-kira siapa saja ya member yang ikut memeriahkan kolaborasi ini? Yuk baca sampai akhir tulisan ini.

1. Mia Yunita
Dalam tulisannya, mbak Mia mengajak pembacanya bernostalgia dengan berbagai film Indonesia yang sudah hadir sejak tahun 70-an. Mulai dari horor, komedi, hingga religi. Tak lupa mbak Mia juga menyampaikan kesan dan harapannya akan perfilman Indonesia.

2. Sri Wahyuni

Beberapa tahun lalu sebuah film berlatar belakang pendidikan di Indonesia tayang di bioskop tanah air. Judulnya Laskar Pelangi. Film ini sangat menginspirasi dan pastinya laris di pasaran. Nah dalam tulisannya, Sri Wahyuni membahas tentang film Laskar Pelangi ini mulai dari plot hingga tempat wisata yang ada di filmnya.

3. Siti Zulaeha

Dunia perfilman Indonesia kembali menunjukkan taringnya! Berbagai genre film mulai dari komedi, drama, biografi, hingga laga mulai diproduksi. Berikut 4 Film Indonesia Favorit versi Syunamom.com.

4. Intan Sari Dewi

Satu lagi film Indonesia yang layak dijadikan tontonan bagi keluarga, yakni Hafalan Sholat Delisa. Film ini merupakan adaptasi dari novel berjudul sama dari Tere Liye yang sukses menguras air mata. Nah, dalam postingannya Intan membahas tentang pesan-pesa yang bisa kita ambil dari film Hafalan Sholat Delisa.

5. Antung Apriana

Film biografi atau biopic adalah film yang mendramatisasikan kehidupan orang atau tokoh dalam kehidupan nyata. Film-film semacam itu menampilkan kehidupan dari seorang tokoh sejarah dan menggunakan nama asli dari karakter utama. Ada banyak manfaat yang bisa kita dapatkan dari menonton film biografi. Apa sajakah itu?

6. Hairun Nisa

Dalam sebuah film, biasanya ada tokoh yang disebut sebagai tokoh antagonis. Biasanya tokoh antagonis ini digambarkan sebagai sosok dengan kepribadian menyebalkan atau jahat. Namun kadang adapula tokoh antagonis yang ternyata menyimpan sisi kebaikan dalam dirinya. Nah, Eca dalam postingannya membahasn tentang 3 karakter film yang ternyata tidak sejahat yang terlihat. 

Itulah dia cuplikan dari tulisan para kontributor FBB Kolaborasi untuk bulan Maret. Buat yang penasaran segera berkunjung ke rumah mereka masing-masing yaa. Sampai jumpa di kolaborasi berikutnya :)

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

Bajukung di Atas Rawa

jejakrekam.com Di Kalimantan Selatan daerah pahuluan selain gunung dan sungai jua ada daerah rawa. Terutama di 3 kabupaten hulu sungai selatan, tengah, dan utara tergabung 3 daerah rawa.Nah di rawa ngini kadakawa pakai alat angkutan nang ganal jadi harus pakai jukung nang ramping supaya muat lawan kada santuk lawan di bagian bawah bila kamarau pas banyu surut. Jadi di awal bulan Juni samalam ulun sawat mancobai bejukung di rawa ngini. Tepatnya di daerah perbatasan antara hulu sungai tengah dan hulu sungai utara. Di permukaan rawanya hibak lawan tumbuhan banyu. Jadi jukung tu harus mambuka jalan dahulu. Bila takana rumputnya nang jadi sarang nyamuk benyamuk tunpang disangati nang di atas jukung. Makanya paman-paman nang mambawa jukung besangu obat nyamuk. Kada tahan jua obat nyamuk saking banyaknya nyamuknya. Oya, jukung ni dipakai gasan alat pengawasan kelompok pencari iwak. Rata-rata di sini mata pencaharian orang mencari iwak tarus pang. Tapi takana ada nang menyalahi aturan yaitu ma

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu