Langsung ke konten utama

[FBBKolaborasi] Hari Blogger Nasional



Hallo Oktober!

Oktober terasa spesial sekali bagi FBB, karena selain FBB “lahir” di bulan ini ternyata Oktober juga bulannya para Blogger. Kalian tau ga? Sejak 2007, setiap tanggal 27 diperingati sebagai Hari Blogger Nasional. Waaah, makin merasa kalo blogger dianggap ada ya.

Nah, nah, nah... Untuk itu member FBB ingin mengungkapkan segala perasaan dan kecenderungannya ber-blogging. Ada yang diawali karena hobi, suka organisasi, dan ada juga yang bertujuan sebagai self-healing. Semua bisaaa dengan menulis.

Yuk, sekarang kita lihat member Yang ikut meramaikan blog kolaborasi bulan Oktober. Here we go......

1. Fika

Terhitung baru menjadi blogger, tapi member yang ulang tahunnya sama dengan FBB ini merasa pada dia terbawa pada circle dan banyak ilmu yang tidak disangka-sangka. Tulisan kali ini Fika akan berbagi 5 hal yang berubah pada dirinya setelah menjadi blogger. Poin ke 3 paling menyenangkan.

2. Ira

Untuk Hari Blogger Nasional ini, Ira ingin berbagi tentang tulisan-tulisan seru apa saja sih yang biasanya dipost oleh seorang blogger buku. Dua diantaranya adalah review dan meme. Review atau resensi adalah postingan yang wajib ada dalam sebuah blog buku. Sedangkan meme adalah post bertema tentang buku yang dipublikasikan secara rutin dalam waktu-waktu tertentu. Di hari blogger nasional ini Ira juga dengan bangga menyatakan kalau dia adalah seorang blogger buku. Bagaimana denganmu?

3. Wati

Seiring perkembangan zaman, khususnya perkembangan IT, blog yang awalnya dianggap sebatas diary elektronik mengalami perubahan fungsi yang cukup pesat. Tulisan ini memuat apa saja manfaat jadi bloger zaman now. Sebelumnya juga dibahas singkat tentang apa itu blog, bloger dan hari bloger nasional.

4. Ashya

Seorang blogger kurang afdol rasanya jika belom bergabung dengan komunitas blogger. Jika kamu blogger, yuk gabung dengan 5 komunitas blogger kece ini :D

5. Antung

Dunia blog semakin hari semakin berkembang. Jika dulu blog dianggap sebagai tempat curhat penulisnya, maka sekarang blog sudah menjelma menjadi media informasi hingga promosi yang bisa mendatangkan rezeki bagi pemiliknya. Lalu apa saja ciri-ciri blog zaman now?

6. Leha

Dalam tulisannya ini, Leha menuliskan satu momen di masa remajanya yang menjadi sebuah titik balik karakternya. Ada sebuah luka parah yang berusaha Leha obati dalam senyap. Menulis adalah cara Leha menerjemahkan pikiran melalui rangkaian kata.

7. Nisa

Jangan berpikir blogging itu buang buang waktu dan gak guna, sebelum kamu tau manfaat yang ada pada saat ngeblog. Karena sesuatu yang dikerjakan itu pasti ada manfaatnya kok. Member terbaru sekaligus termuda ini membagikan manfaat yang dia rasakan setelah menjadi blogger.

Ok, gaess... Itu tadi member-member yang berpartisipasi dalam blog kolaborasi bulan ini. Sebuah kebetulan (eh bukan dink, tetap dalam rencana-Nya), FBB lahir di bulan blogger nasional. Semoga FBB mampu menggiring anggota di dalamnya menjadi blogger yang berfaedah untuk dirinya dan orang banyak ya. Aamiin....

Akhir kata, FBB mengucapkan Selamat Hari Blogger Nasional buat teman-teman blogger seluruh Indonesia, tetap berkarya dengan optimal yaaaa....

Besok kolaborasi tentang apa lagi ya? Hmmmm *think

Komentar

  1. waaa makasih teman2.aku ntar mau baca satu2 deh ..paling tidak memperkaya wawasan ttg dunia ke bloggeran.maklumlah sayah pendatang baru d dunia blogger ini.

    Salam

    www.ennyratnawati.com

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu