Langsung ke konten utama

[Collab April] Hari Bumi Internasional



Assalamu'alaikum
Hallooo....

Pada Blog collaboration bulan april kali ini, para member FBB sepakat untuk mengangkat tema 'Hari Bumi Internasional' untuk tulisan mereka. Ya, sudah tau bukan kalau tanggal 22 April diperingati sebagai Hari Bumi? Para Blogger dari berbagai niche di FBB juga turut bersemangat loh untuk merayakan Hari Bumi dengan versi tulisan mereka sendiri. Penasaran siapa saja yang ikut?

Ini dia Para Member FBB yang turut berpartisipasi dalam blog collab kali ini:

1. Leha
Blogger Mom yang satu ini menulis berbagai tips seputar kehidupannya sehari-hari bersama anaknya dalam menjaga lingkungannya. Baginya hal itu adalah hal kecil untuk berpartisipasi dalam merayakan hari bumi internasional. Bagaimana sih caranya? Yuk, kepoin caranya disini.

2. Rindang
Bagi Rindang bulan April itu spesial, karena selain Hari Kartini bulan April juga memiliki peringatan hari lain berskala internasional yaitu Hari Bumi yang jatuh pada tanggal 22 April. Rindang membahas beberapa kejadian fenomenal yang berhubungan dengan lingkungan akan untuk memperingati Hari Bumi tahun 2018 ini. Penasaran seperti apa? Yuk, baca tulisannya disini.


3. Nailiya
Bertepatan dengan hari Bumi, Ibu Dosen yang satu ini membaca dan menganalisis novel terbaru Dee Lestari yang berjudul Aroma Karsa. Dengan pendekatan ekologi feminisme, Nailiya menemukan sesuatu tentang bumi dan kekuasaan perempuan dalam novel tersebut. Wah, penasaran bukan seperti apa? Yuk, baca analisisnya disini.

4. Winda
Kali ini, Blogger Mom yang mengaku tertarik dengan ilmu parenting ini ingin sharing tentang buku-buku sederhana yang telah membuat anaknya mulai mengenal bumi dan peduli dengan lingkungannya. Baginya, mengenalkan anak kepada buku adalah salah satu cara untuk awal membuka wawasan anak untuk peduli pada Bumi. Nah, Penasaran buku seperti apa? Yuk, baca tulisannya disini.


5. Fatimah
Fatimah yang merupakan travel blogger juga turut serta meramaikan blog collab kali ini loh. Kalian mengaku mencintai bumi? Sudahkah melakukan hal kecil untuk menjaga bumi? Yuk intip hal-hal kecil apa saja yang bisa kita lakukan untuk lebih mencintai bumi di hari Bumi di tulisan Fatimah kali ini disini.


6. Aya
Beauty Blogger yang satu ini memilih beberapa manfaat dari tanaman yang ada di bumi untuk kecantikan nya. Kepo? Yuk mampir disini.

Nah, Itu dia ringkasan dari blog collab bulan April dengan tema 'Hari Bumi Internasional'. Sampai jumpa di Blog Collaboration Bulan Mei ya..




Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca 🤗 Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu