Langsung ke konten utama

Iwak Telang Tenggiri, Iwak Karing Panyamannya


Assalamu'alaikum...

Uiii bubuhannya. Sapa di sini nang katuju mamakan iwak talang? He'eh nang ngitu, iwak karing panyamannya wan palarangnya sabanjaran. Rarata pinanya mun bubuhan Banjar pasti katuju pang lah.

Pian bujur urang Banjar kah lain? Tahu haja iwak talang teh kalu, telang kah talang kah? Hahaha... Bingung jua ulun asalnya, tapi pinanya nang bujur telang pang, mun talang tu lalu haja kaganangan talang banyu nang di hatap tu.

Di Kalsel ni dairah perairan atawa babanyu jar urang tu, sualnya banyak banyu di mana-mana. Sungai banyak, pinggiran pantai gin panjang banar hujung ka hujung. Nah iwak talang nih hasil dari laut, nang asalnya iwak hidupnya bengaran iwak tenggiri.

Amun pian ka pasar, han tahu haja luku iwak talang ni pelarangnya peiwakkaringan. Amun beikung rancak tu 90-100 ribu sakilu. Amun kada bakapala, awak haja, bisa 125 ribu sakilu. Han... Sama wan harga daging kalu. Mun urang manyambat uma ai kulirnya bebaya nukar iwak karing balarang-larang. Ngitu inya banarai kada tahu, nang kayapa nikmatnya mamakan iwak talang ngini. Ulun maraha larang tatapai ulun tukari, tapi manawar bahimat pang hulu. Ngitu gin nukar paling saun ha, dusah bakilu-kilu, kalu pina pagi siang malam maiwak karing tarus kalu naik tensi. Hahaha.

source: tokopedia
Iwak karing talang ni rancak tu kawa dimasak bagarih lawan santan, tapi bagarih ni rancak nyaman dari iwak karing haruan pang. Cuma amun kulir batulang, dasar nyaman iwak talang nang bagarih. Nang paling tarkanal wan paling payu amun di pasar wadai bulan puasa tu iwak karing talang dimasak asam padas. Uma heh, titik banyu liur manulis masak asam nih. Han, kayapa lagi nyamannya, manulis ngaran masakannya haja taliur ulun (hadang, balap hulu ulun batisu nah).

Maulah iwak karing asam padas tu nyaman haja. Babaya bawang habang, bawang putih, tumat, lumbuk, uyah, gula, lawan asam jawa. Minyak sadikit ja gasan maharu, tasarah haja mun handak batambah banyu saikit atau kada babanyu kada papa jua. Padas-padas nyaman banar tu pang, saku kawa 2-3 piring amun dapatnya talang asam padas nih. Eh tapinya ada lagi seuting, kawa di makan baguring haja, tapi bacacahan asam. Uma... Pacah di ilat, apalagi mun taigut lumbuk rawit, ubuyyy..lain titik liur lagi, titik banyu mata dapatnya.. Haha..

source: cookpad

Amun pian titik jua liur mangganang iwak talang, lajui ja nukar. Tapi hati-hati aja pang, sualnya rancak tu marga inya larang ada haja nang bajual talang lain tenggiri. Matan iwak lain bahannya. Rancak mun lawan paman sayur menyambatnya lain "Telang bujur". Kayapa handak tahu telang bujur atawa kada? Gampang haja, bila murah, lain asli to. Lawan rancak ukurannya tahalus. Mun palsu tu kada pang, cuma dasar kada senyaman talang bujur pang. Malah rancak tu bisa gatal mun lain telang bujur nih. Cucuk-cucukan pang leh. Mun ulun rancak gatal mun tamakan nang lain telang bujur dah.


Nah, ngitu hulu lah kisah ulun tantang iwak telang. Lajui sudah nukar iwaknya mun handak. Amun kulir, nukar haja nang sudah masak di warung, rancak tu ada ai.

Salah khilap acil minta maap lah.

Redaksi: Ruli Retno (author on www,ruliretno.com)
Editor: Gita Puteri

Komentar

  1. Uma telang... Dasar nyaman banar ini. Marga tiap manilpun kuitan hahari basambat iwak talang ha tarus, harau pas bulik ka Banua disangui sidin dua kilu cil ae... aman pang pinanya ulun ni sabulanan mun kada baduit cil ae,
    ada haja stoknya (Nauzubillah pang tapi lah saban hari makan iwak karing pulang hahaha).

    BalasHapus
  2. Titik liur acil baisukan mambaca nginih, lalu bacacarian hampalam ha handak baulah cacahan asam. Sasabulan gin kada tadapat iwak ni asa kaganangan banar sudah

    BalasHapus
  3. Ulun katuju nang bagarih santan padas, ubuy tulung jauhakan rice cooker amunnya tadapat makanan ngitu

    BalasHapus
  4. Ini menu wajib keluargaku pas Ramadan lho. Ih sebentar lagi. Biasanya kalau gak beli, suami aku yang masak ini. Dia jago masak telang asam manis๐Ÿ˜Š

    BalasHapus
  5. Ini menu wajib keluargaku pas Ramadan lho. Ih sebentar lagi. Biasanya kalau gak beli, suami aku yang masak ini. Dia jago masak telang asam manis๐Ÿ˜Š

    BalasHapus
  6. Mun urang banjar kada tahu di iwak talang nginih telalu banar. Iwak fenomenal nang meulah kada kanasian. Apalah pizza lawan lasagna tuh timbai ja dapatnya nginih. Haha

    BalasHapus
  7. Uma telang ini selalu jadi primadona ๐Ÿ˜‚, biar kaya apa ja Mun ada telang nih pasti bertambah ๐Ÿ˜‚

    BalasHapus
  8. Omoo timbul kacar handak makan iwak karing wkwk becacapan asam kamal hhe

    BalasHapus
  9. Setujuuuuuu~ uln di goreng aja itu di makan nasi bekuah teh. MasyaAllah, ngileeeer

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pantun Basa Banjar Gasan Manjaga Warisan Budaya

Assalamualaikum sabarataan. Alhamdulillah ulun akhirnya berkesempatan manulis lagi disini. Buhan pian penasaran apa yang handak ulun kisahakan kah? Lakasi baca lah. Di tulisan ini ulun handak bakisah soal pantun basa Banjar. Buhan pian mungkin sudah tahu, urang Melayu tu kada talapas lawan kabiasaan bapantun. Urang Banjar nang sarumpun lawan Melayu damintu jua, harat-harat baulah pantun. Pantun basa Banjar kada balain pang lawan pantun basa lain. Ada katantuannya jua nang musti diumpati. Mun kada diumpati pantun nang diulah kada baik atawa bisa jua kada kawa disambat pantun. Mun kita maulah wadai tu ada tuangannya. Mun maulah baju, ada polanya. Sama haja lawan pantun. Pantun nang baik ada katantuannya, ada tuangan, ada polanya jua, ngini nah: 1. Pantun nang bagus tu baisian ampat buting baris. Dua baris nang panambaian ngarannya sampiran. Dua baris nang pauncitan ngarannya isi. 2. Pantun nang bagus tu ada pola bunyinya, atawa pola parsajakannya. Polanya tu: ab-ab. 3. Pantu

Tidak Kalah dengan Ibukota Provinsi, Ini 4 Kafe di Barabai yang Wajib Dikunjungi

Halo Kaka-Kaka bungas yang lagi membaca tulisan ini, mudahan sehat sabarataan lah. Kenalkan dulu nah, ulun Eca anggota FBB jua dan tulisan ini nih tulisan perdana ulun di Banjar Corner. Selamat membaca ๐Ÿค— Tau lah bubuhan pian di wadah ulun Barabai bisi 4 kafe nang kada kalah lawan di Banjarmasin? Han kada tau kalo, makanya bacai sampai tuntung lah. Barabai Hulu Sungai Tengah sabujurnya lain kota kelahiran ulun. Tapi, kayapa pun jua, ulun sudah lawas bagana di sana dan sudah tarasa jadi tanah kelahiran ulun saurang. Ulun mulai bagana di Barabai semenjak kelas 1 SMP. Waktu ulun masih sakulah itu, dasar balum ada nang ngarannya kafe nginih. Ulun lawan kakawanan dahulu bejalanan ke kedai atau depot haja. Nah, wahini lumayan banyak sudah cafe yang kawa dipakai hagan “feed” Instagram bubuhan pian. Ini nah yang menurut ulun musti pian kunjungi. 1. Hero Cafe Nah, kabalujuran banar ulun lawan anggota FBB nang lain suah bakumpulan di Hero Cafe ini mun pas handak betamuan. Di sini rami

8 Macam Wadai Banjar

Assalamualaikum, Dangsanak berataan. Kayapa habarnya nih? Mudah-mudahan sihat berataanlah. Aamiin.  Hari ini ulun handak menyambatakan ngaran-ngaran wadai khas urang Banjar. Banyak banar macamnya, tapi nang ulun kisahakan hari ini 8 buting haja. Amun handak sebarataan, dua hari dua malam kada tuntung kita bekisahan. 1. Wadai Lapis sumber : http://dapurummumusasyi.blogspot.com/2013/10/kue-lapis-kakao.html Wadai nang pemulaan ngarannya wadai lapis. Kamiran atawa adonannya biasanya diulah dua warna, imbah itu disumap salapis-salapis beliung-liung warnanya. Bila sudah pina karas salapis, hanyar dindaki lapisan di atasnya pulang. Harus sabar pang tu pang meulah wadai lapis ngini. Warna nang paling rancak diulah tu hijau putih atau cuklat putih. Meulah wadai lapis ngini biasanya di dalam cipir ganal nang dimasukakan ka dalam panci badandangan. Bila sudah masak kaina hanyar dihiris halus-halus sasuai salira. 2. Lumba Sumber : http://beritainfo.web.id/ Lumba ni tamasu